TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 65.934,70 Ft (tonna)
Napraforgómag: 141.894,57 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 63.049,15 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 53.080,68 Ft (tonna)
Repcemag: 160.540,57 Ft (tonna)
Full-fat szója: 207.331,58 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 605 Ft
Benzin ára: 607 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 387,87
USD: 357,68
CHF: 393,49
GBP: 452,43
Hirdetés
ISOBUS utólag – megéri!

ISOBUS utólag – megéri!

Egyéb - 2016.07.04

Lapunk előző számában a mezőgazdasági erő- és munkagépek közötti „kommunikáció” szabványosított módjáról, az ISOBUS-rendszerről írtunk. Ez a betűszó az „ISO” nemzetközi szabvány és a „BUS” (Binary Unit System – bináris egységű rendszer) rövidítés összevonása. 
A folyamatos oda-vissza irányú digitális adatforgalommal a gépek teljesítőképessége a lehető legjobb munkaminőséggel, a termőhelyi adottságok messzemenő figyelembevételével használható ki. ISOBUS nélkül nincs precíziós mezőgazdaság.

A munkagépeken egyre gyakrabban találkozunk fedélzeti munkaszámítógépekkel, úgynevezett jobcomputerekkel, amelyek a sikeres, pontos munkavégzéshez szükséges adatokat gyűjtik és feldolgozásra továbbítják a központi terminálhoz. A 90 LE alatti, MTZ-osztályú traktoroknál főként vetőgépek, műtrágyaszórók, permetezőgépek, valamint rendfelszedő kocsik és bálázók fordulnak elő az „okos” kategóriában (üdítő kivétel egy egysoros, gyűjtőtartályos burgonyabetakarító gép – 1. táblázat).

isobt1

A középkategóriás traktoroknál szinte korlátlan az ISOBUS-vezérlésű gépek kínálata, sőt egyes ekék is ilyenek (lásd a 11-féle munkagépet kínáló gyártók 2. táblázatát).

isobt2

isob1Ezek a gépek csak akkor használhatók eredményesen, ha a traktoron van az adatokat feldolgozó vezérlőterminál mellett az adatátviteli kábel fogadására szolgáló dugaszaljzat és a traktor saját adataival dolgozó jobcomputer is. Ez utóbbi elektronikus fogadó-feldolgozó egységet ECU-nak hívják, megkülönböztetve a munkagép jobcomputerétől. Ide érkeznek be a traktor szenzoraitól a munkagép számára fontos információk, például a haladási sebesség, a TLT-fordulatszám, a teheremelő hidraulika helyzete és a menetirány. Ezek – és csúcskivitelben a GPS – alapján vezérli a traktor központi terminálja a munkagépet, sőt újabban a munkagép visszajelzésére válaszul magát az erőgépet is!
Az „egyszerű” vezérlésen túl az ISOBUS-terminálokról teljes értékű, ISO-XML formátumú dokumentáció kérhető le (megművelt terület, az ehhez szükséges idő, kijuttatott mennyiség). 
Az összesített adatok kimenthetők pendrive-ra.

isob2

A középkategóriás traktorok némelyikének ugyan nincs teljes ISOBUS-felszerelése, de jelközvetítő aljzatuk már lehet. Innen kaphatja az univerzális terminál a munkagép sebességarányos vezérlésének alapadatait. Az MTZ-kategóriájú traktoroknak viszont semmiféle előkészítésük nincs. Az utánszerelő készletek szállítói ennek megfelelően tovább tagolják kínálatukat attól függően, hogy a traktoron van-e jelközvetítő aljzat, korábban beszerelt saját jobcomputer (ECU), illetve rendelkezik-e ilyen funkcióval az univerzális terminál. Mivel szinte minden egyes traktor más ISOBUS-felkészítést igényel, nehéz az egyes gyártók ajánlatait összevetni. Egy biztos: érdemes az ISOBUS utólagos beszerelését fontolóra venni a meglepően jó ár-érték arány és a rendszerrel elérhető többlethozam vagy éppen megtakarítás miatt is!

isob3

Kihez fordulhatunk?

A MÜLLER-Elektronik utólagos beszerelésre alkalmas, ISO 11783 szabvány szerinti komplett megoldásai, a „Jobcomputer nélküli alapfelszerelés” vagy „Jobcomputerrel ellátott traktor alapfelszerelése” elnevezésű készletei saját fejlesztésű, univerzális terminált használnak. Bővebben: www.mueller-elektronik.de, képviselője: www.agrarin.hu.
A WTK-Elektronik startup-cég feltételezi, hogy a traktoron semmiféle előkészítés nincs, és ennek megfelelően három, egymásra épülő felszereltségi szintet kínál:
– STANDARD, például villanymotorokkal meghajtott vetőelemekkel dolgozó vetőgépekhez. Ezek eleve rendelkeznek a sebességet és a munkahelyzetet visszajelző szenzorokkal. Egy terminálra és az ISOBUS-traktorkábelre van csak szükség.
– BŐVÍTETT, például egy permetezőgép sebességének és munkahelyzetének vezérlésére akkor, ha a traktoron nincs ilyen szenzor. A legjobb, ha az ECU-funkciókat a terminál is „tudja”. Az ilyen összeállítás joystickkel könnyebben kezelhető, mint csupán a terminál billentyűzetével.
Mindkét változat kiegészíthető a szükséges pontosságú GPS-navigációval és megfelelő jelfeldolgozó szoftverrel.
– FELSŐ SZINTŰ, például vetőgépekhez, kultivátorokhoz (mint a BŐVÍTETT, de nagy pontosságú GPS/Glonass RTK-vevővel, a teheremelő hidraulika és a TLT szenzoraival).
Részletesebben: www.wtk-elektronik.de, itthon: www.farmgep.hu
Permetezőgéphez például az alábbi összeállítás teljesen megfelel, akár joystick nélkül is.
A Kverneland-csoport „IsoMatch Tellus GO” univerzális terminálja utólagos beszerelésre kimondottan alkalmas. Bekötéséhez ISOBUS-traktorkábelre és saját ECU-ra van szükség. A táblatérképre alapozott, precíz munkához természetesen GPS-alapú helyzetmeghatározó rendszer is kell.
Alapszolgáltatása kiegészíthető az IsoMatch GEOcontrol alkalmazással. Ez a – műszerbe már betáplált – alkalmazás egy licenckulcs megvásárlásával aktiválható: ekkor a szakaszvezérlés és a differenciált kijuttatás is működik. A szolnoki Kverneland Group Hungária Kft. – hu.kvernelandgroup.com – az általa forgalmazott Exacta súlymérős műtrágyaszórókhoz vállalja ennek az ISOBUS rendszernek a beépítését a nagyobb MTZ vagy akár Zetor Major típusokba is. Közepes és kisgazdaságok tábláin a tökéletes, átfedés nélküli kijuttatással 5-10% műtrágya-megtakarítás érhető el. Bérvállalkozók, gépüzemeltetési közösségek verhetetlen érve!

Az “IsoMatch Tellus GO” kezelőelemei és csatlakozói

Az ISOBUS- rendszer utólagos beszerelésének költsége egy kisebb teljesítményű traktor új árának 5-10%-át teszi ki.

isob4
1 – 7” érintőképernyő; 2 – Tíz nyomógomb, LED-világítással; 3 – Forgatható kapcsoló; 4 – be/ki kapcsoló; 5 – ISOBUS Shortcut rövidre záró kapcsoló; 6 – 9 tűs ISO11783 kábelcsatlakozó; 7 – Áram- és ISOBUS-bemenet; 8 – Hangszóró; 9–10 – USB 2.0 csatlakozóaljzat; 11 – RJ45 Ethernet csatlakozó; 12 – Kamerabemenet; 13 – Traktor ECU bemeneti jel; 14 – RS 232 csatlakozó

Következő lapszámunkban üzemgazdasági adatokkal támasztjuk alá azt a tényt, hogy még egy ISOBUS-vezérlésű eke is – amely csak nagyon drágán hozható fel erre a szintre – már évi 60 hektár szántásteljesítmény felett „megéri a pénzét”.

 




Szerző: Dr. Tátrai György

Címkék:
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

A sebesség minden, csak nem állandó

Maximalizálja körforgója potenciálját