Finnország királya: a Valtra

Mivel Finnországnak sosem volt önálló, szuverén királya, a címben megfogalmazott állítás cseppet sem tekinthető felségsértésnek. Már csak azért sem, mert a Valtra erőgépek évtizedek óta egyeduralkodónak számítanak az északi országban, a 2004-ben amerikai tulajdonba került márka jelenleg 46%-os szeletet hasít ki a finn traktorpiacból.

A Valtra gyökereit mégsem nyelvrokonainknál, hanem Svédországban kell keresnünk, ahol Johan Theofron Munktell 1832-ben alapította meg kis gyártóműhelyét. Ő készítette el a skandináv állam első gőzmozdonyát, s a XIX. század második felében alaposan megtollasodott a lokomotívok előállításából. A családi ágon továbböröklődő cég első traktora 1913-ban jelent meg a piacon, két évtizeddel később pedig a Munktell egyesült a szintén svéd Bolinderrel, amely a ma már kevésbé ismert (egyfajta féldízelnek nevezhető) izzófejes motorok elismert konstruktőrének számított. 1950-ben a honfitárs Volvo vásárolta fel a vállalatot, 
s ezzel létrejött a Valtra svédországi őse, a Volvo BM.

Az alapító Johan Theofron Munktell mozdonyépítésből szerezte vagyonát

Az alapító Johan Theofron Munktell mozdonyépítésből szerezte vagyonát

2015 februárja óta a Valtra tartja a hivatalos traktoros sebességi világrekordot. A legújabb generációs T4 szériából származó T234-es erőgépet (vezérképünkön), egy észak-finnországi havas pályán, rendkívül zord körülmények közt tették próbára. A négyszeres rali-világbajnok, egyszeres Dakar-győztes Juha Kankkunen 130,165 km/órás végsebességet ért el a traktorral, amelyet a világ első téli traktorabroncsával, a Nokian Hakkapeliitta TRI-vel szereltek fel.

Pár esztendővel korábban Finnország megalapította a Valtion Metallitehdas állami vasgyárat, amelynek Valmet lett a rövidített neve (ez a felirat jelent meg az általuk előállított traktorokon is). 1979-ben a nagyobbrészt állami tulajdonú Valmet házasságra lépett a Volvo BM-mel, az 1990-es évek közepén pedig a finnek a Valmetet egyesítették a nálunk főleg motorairól ismert Sisuval, így született meg – némi vargabetűvel – a Valtra márka. Ők egyébként az 1951-es esztendőt ünneplik alapítási évként, ekkor gördült le ugyanis az első Valmet traktor a tourulai gyártószalagról. 1954-ben már a 2000. gépük talált gazdára, ami nem is rossz teljesítmény egy olyan üzemtől, amely a II. világháborús fegyvergyártásról állt át békésebb eszközök előállítására. 
A Valtra jelenleg 75 országban árulja termékeit, amelyek a skandináv államokban, Franciaországban, illetve Dél-Amerikában a legkelendőbbek közé tartoznak.

A mindössze 900 kilogrammos Valmet 20-as a cég első traktorai közé tartozott

A vállalat 2004-ben az amerikai AGCO Corporation részévé vált, így a Fendt, a Massey Ferguson és a Challenger márkákkal került közös „istállóba”. A Valtra napjainkban ötféle traktorszériát gyárt (az S-, T-, N-, A- és 3000-es sorozatokat), amelyek közül legutóbb a T-család esett át komolyabb vérfrissítésen. A 155–250 lóerős teljesítménytartományt lefedő szériának ez már a negyedik generációja, s felszereltségben a Direct, Versu, Active és HiTech változatok közül választhatnak a gazdálkodók (ezek főleg a hajtóműben és a hidraulikarendszerben térnek el egymástól). A T-sorozat traktorainak csino-sabbra szabták az orrát, a kormány-zott tengelyt előrébb hozták 
(a fordulóköre így is csak 525 cm), és a hathengeres AGCO Power motor is közelebb került a vezetőfülkéhez, amely minden irányban jó kilátást nyújt. Érdekesség, hogy a Versu, Active és HiTech változatoknál a tengelykapcsoló pedálra csak a motor beindításakor van szükség. A fékpedálok ugyanis a tengelykapcsolót is vezérlik, az AutoTraction automatikus hajtásvezérlés funkció mindig aktivizálódik. A powershift rendszer is egyedi tulajdonságokkal rendelkezik, ilyen a Hill-hold (lejtőn megtartó) funkció, valamint a hidraulika-rásegítő, amely megkönnyíti a homlokrakodós munkák végzését.

 

Szerző: Fotók: AGCO

  • 15
  • 29
  • 33
  • 35
  • 39
  • 4
  • 40
  • 5
  • LAT-logo
  • amazone
  • benedeczki
  • cont-eco
  • dupont
  • gepkozvetito_logo
  • stihl_logo

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom