Made in Nippon: japán kistraktorok

A japán kistraktorok megbízható és tartós, egyszerűen kezelhető, könnyen fenntartható, sokoldalúan használható, kompakt erőgépek, amelyeknek Magyarországon is jó hasznukat veszik a kertészeti, szőlészeti, kommunális munkák során és a gazdaságokban adódó kisebb feladatok elvégzésénél. Mi jellemzi a hazai kínálatot? Ennek jártunk utána partnereinknél.

A kistraktor elnevezés elsősorban nem mé­­­­­­­­retbeli, hanem teljesítményre utaló kategóriát takar, amely idehaza a nagyjából 70 LE alatti szegmenst fedi le. Japánban különösen népszerűek ezek a kompakt erőgépek, mégpedig a távol-keleti állam speciális földrajzi viszonyaiból adódóan. A fejlett ipari országként számon tartott Japán négyszer nagyobb hazánknál, ám a mezőgazdaságilag művelt terület aránya csupán 13 százalékot tesz ki, így nem csoda, hogy „Nippon” (ahogyan magukat nevezik) a világ egyik legnagyobb importőrének számít az agrártermékek terén. Az öregedő társadalom és az azzal összefüggő mezőgazdasági munkaerőhiány miatt Japánra a magas fokú gépesítettség jellemző, és az ottani gyártók (Iseki, Kubota, Yanmar, Mitsubishi, Shibaura, Hinomoto stb.) termékei – új vagy használt traktorokként – a magyar piacon is régóta jelen vannak. Nálunk a 20–24 LE közötti motorteljesítményű erőgépek kategóriája a legkelendőbb, bár ezekből is maximum 100-150 darab talál gazdára évente. Néhány környező országban a kompakt traktorok jobban beilleszkedtek a termelési rendszerekbe, a lengyeleknél például viszonylag kicsi, 20 hektár körüli az átlagos birtokméret, ezért nem számít különlegességnek, hogy az 50 LE alatti erőgépekből több ezret értékesítenek évente. A közeljövőben vajon számíthatunk idehaza is a kereslet növekedésére? Partnereink bőséges kínálata erre már most is lehetőséget teremt.

ISEKI: 18–66 LE között

A közel egy évszázados múltra visszatekin­tő, népszerű japán ISEKI márka eleinte rizs­­földekre gyártott munkaeszközöket, adaptereket. Az 1960-as években léptek együttműködésre az akkor már jelentős traktorgyártási tapasztalattal rendelkező német Porsche-Diesel Motorenbau vállalattal, és készültek el az első ISEKI traktorok, amelyek az évtized végére már Európában is megjelentek. A márka magyarországi importőre, a biatorbágyi Városkert Kft. 1997-ben a Rasant rézsűkaszáló gépek hazai képviseletével kezdte tevékenységét, s miután az osztrák cégvonalon egyesült a svájci AEBI-vel, a Városkert Kft. számára is megnyílt az út a kommunális szegmens felé. Mivel az ISEKI akkor még nem rendelkezett hazánkban képviselettel, és illett is a családi vállalkozás profiljába, logikusnak tűnt, hogy felvegyék a japán márkát a forgalmazott termékek körébe.

niseki

A TG sorozat az ISEKI legnagyobb kategóriája

A 66 LE alatti kategóriába tartozó ISEKI kompakt traktorok a kommunális felhasználás mellett ideális gépeknek számítanak a kisgazdaságok, kertgazdálkodások, szőlészetek, erdészetek, valamint állattartók számára. A termékeket az igen magas műszaki színvonal, megbízhatóság és remek ár-érték arány jellemzi. A traktorok végszerelése a cég németországi gyárában történik, itt gyártják az adapterek egy részét is az európai igényeknek, szabványoknak megfelelően, a mindenkori alapgéppel teljes összhangban. „Az ISEKI az egyetlen prémiumkategóriás traktorgyártó, amely kizárólag a kommunális szektor és a kertgazdálkodás számára készít erőgépeket. Ebben a kategóriában viszont 3–5 LE-nként kínál traktorokat. A többi hasonló minőségben gyártó számára a mezőgazdaság a fő terület, és emellett vannak jelen ebben a szegmensben” – ecsetelte az AgrárUniónak Borbás Gábor, a Városkert Kft. mérnök-értékesítője. Az 1926-ban alapított japán gyártócég egyik előnye, hogy az adapterei is döntően saját fejlesztésűek és az adott típushoz illesztettek. Ha külső partnerekkel kooperál, akkor a legjobb európai gyártókkal dolgozik együtt, az ágaprítókat például a német JENSEN-től, a szárzúzókat pedig az ugyancsak német MÜTHING-től szerzi be.

Az ISEKI magyarországi eladási számai dinamikusan növekednek, annak a jó hírnévnek köszönhetően, amelyet a már átadott új gépek mellett a szürke im­­portból származó, használt japán belpiaci gépeladások alapoztak meg hazánkban. A Városkert Kft. által forgalmazott típusokat az ISEKI kifejezetten az európai előírásoknak megfelelően gyártja, alkatrészellátást is csak ezekhez a modellekhez biztosít a gyártó. A Városkert Kft. kínálatában szereplő összes ISEKI kompakt traktor kapcsolható összkerékhajtású, kiépíthető rajtuk a front-TLT és hidraulika, valamint homlokrakodó is mindegyik modellre szerelhető.

A mechanikus hajtóművel szerelt, 18 LE-s TM 3185 modell képviseli a belépő szintet, és egyaránt rendelhető manuális vagy hidraulikus kormányzással. Különlegessége, hogy 99 cm-es szélességével akár az istállóajtón is átfér, emellett rendkívül fordulékony, és szinte az összes adapterrel felszerelhető. Az ISEKI minden esetben „négy évszakos” megoldásokra törekszik, vagyis az összes erőgéptípusához van téli és nyári adapter, hiszen így lehet őket a legjobban kihasználni. A TM sorozat egyébként egészen 30 LE-ig kínál traktorokat, fülkével vagy anélkül, hidrosztatikus vagy mechanikus hajtással, s ez a japán gyártó legkeresettebb sorozata idehaza is.

A középkategória belépő szintje a TH széria, a 30–40 LE-s gépek hidrosztatikus vagy mechanikus hajtással egyaránt elérhetők, robusztus felépítésük révén pedig már nagyobb munkaszélességű vagy oldalsó eszközök működtetésére is alkalmasak. A TLE sorozat úgynevezett „ECO” traktorokat kínál 39 és 48 LE teljesítménnyel, ezek a traktorok kissé egyszerűbb kivitelek, kevesebb opciós lehetőséggel, viszont kedvezőbb áron kínálják az ISEKI minőséget.

A japán gyártó legnagyobb kategóriája a TG sorozat, amely egészen 66 LE-ig terjed, és akár négyhengeres motorral szerelve is kapható. Az 52 l/min hidraulikateljesítmény, a 24/24 sebességes automata váltómű vagy a szinkronizált elektromos irányváltó a nagyobb traktoroknak is becsületére válna. Az ISEKI traktorok 2020 végére mind a legújabb környezetvédelmi előírásoknak megfelelő STAGE V-ös motorokkal kerülnek forgalomba, a típusok egy jelentős részénél az átállás már megtörtént.

„Az ISEKI kompakt traktorok alacsony költséggel üzemeltethetők, és kis odafigyeléssel, a minimális elvárásoknak megfelelő, gondos, rendszeres karbantartás esetén évtizedekig is problémamentesen üzemelhetnek. Ergonómiai, helykialakítási szempontból is az ISEKI az egyik legjobb választás, én például a magam 192 cm-es testmagasságommal kényelmesen elférek a legkisebb modellben is” – mondta Borbás Gábor. A Városkert Kft. a viszonteladóin keresztül országos lefedettséget biztosít az értékesítés, a szerviz és alkatrészellátás terén. A Városkert Kft. kínálatában a kompakt traktorok mellett 16–27 LE-s dízel fűnyíró traktorok, illetve 22–55 LE-s nagy teljesítményű fűnyírók is szerepelnek az ISEKI-től.

Kubota: 12–60 LE között

A dányi székhelyű Két-KATA Kft. másfél évtizede foglalkozik már gépkereskedelemmel, és a legtöbb gazda úgy ismeri őket, mint akik elhozták Magyarországra a jó nevű japán Kubota márkát. Eleinte a mezőgazdasági gépeiket forgalmazták, má­­ra azonban a paletta a fűnyírókkal, kompakt traktorokkal és kommunális gépekkel bővült ki. Kistraktorokat a 12–60 LE-s teljesítménytartományban kínálnak, a magyar piac sajátosságai miatt azonban ezen a (viszonylag szűk) szegmensen belül is jelentős eltérések mutatkoznak az értékesített darabszámban. Nagyobbik részük kommunális-mindenes, valamint kertészeti erőgépként talál gazdára, kisebbik hányadukat hobbifelhasználásra vásárolják.

nkubota bx 231

Kubota BX 231, 25 LE-s dízelmotorral

„Tapasztalataink szerint a 24 LE alatti gépek kevésbé keresettek a professzionális felhasználók, kertészetek, csemetekertek, fóliás termesztők, zöldségkertészetek, lovardák körében, viszont olyan szerteágazó a Kubota kompakttraktor-palettája, hogy mindenkinek tudunk speciális gépet ajánlani. A márkának jelenleg 15 szériája van a piacon a 12–60 LE közötti szegmensben” – hangsúlyozta Szabó István, a Két-KATA Kft. ügyvezetője, műszaki vezetője. A 24-25 lóerős kis mindenes traktorok viszont nagyon kelendőek, világszerte is, az Egyesült Államokban például a sub-compact kategóriába sorolt erőgépek szinten minden, a gazdaság körül adódó munkára alkalmasak: nyáron füvet nyírnak, ősszel lombot szednek, télen havat tolnak, sót szórnak, de füvet is tudnak vetni, söprögetni, és ezernyi más feladatra befoghatók. „Olyanok, mint a magyar szótárban az »izé«” – jegyezte meg tréfásan Szabó István, utalva a traktorok sokoldalúságára.

A Kubota kistraktorok hazájában, Ja­­pánban nemcsak az apró birtokméretek miatt váltak rendkívül elterjedtté a kompakt erőgépek, de azért is, mert a mezőgazdaságban dolgozók 80 százaléka nem professzionális felhasználó, hanem „másodállásban” gazdálkodik. Kevésbé tudott, hogy az Európába exportált gépek nem egyeznek meg 100 százalékban a távol-keleti szigetországban piacra került változatokkal. Ez nemcsak a ke­ze­lők eltérő testméretei miatt van így, de a japán gyártóknak a szigorúbb EU-s biztonsági előírások miatt is némileg át kell alakítaniuk a gépeiket. A bukókeret, a biztonsági öv, a hidraulika-emelőkarhoz való véletlen benyúlást megakadályozó hátsó rács, a kétoldali visszapillantó tükör vagy a kétoldali fellépő-kapaszkodó például olyan tartozékok, amelyek Japánban nem feltétlenül jelennek meg a traktorokon. Ráadásul az európai és észak-amerikai szabályozások folyamatosan szigorodnak, amihez természetesen alkalmazkodni kell az újabb és újabb modellekkel. Aktuális változás például, hogy 2021. január 1-től már a 30 LE feletti ipari fűnyíróknak is részecskeszűrősnek kell lenniük.

A Kubota strapabíró és műszakilag fejlett traktorokat állít elő, de ez nem zárja ki azt, hogy a gépeik ugyanakkor egyszerű kezelésűek, könnyen megtanulhatóak legyenek. A megfelelő árat pedig úgy tudják garantálni, hogy minden alkatrészt maguk készítenek, a beszállítóknak való kiszolgáltatottság nélkül, nagy darabszámban, ezért nyilvánvalóan olcsóbban.

Konfekciótraktorokat” gyártanak, amelyek alapváltozatban egyformák, ám a kü­lönféle opciós tételekkel bárki a saját igényeire szabhatja őket. „Mindent tudnak, amire a saját kategóriájukban szükség van, viszont nincs felesleges túlbonyolítás, még az elektronika terén sem, ezzel küszöbölik ki a felesleges hibaforrásokat” – összegezte Szabó István.

Náluk a kompakt traktorok közül a há­­­­romhengeres, 25 LE-s dízelmotorral szerelt BX 231-es modell az egyik legkeresettebb, amely az említett „izé”, vagyis kommunális-mindenes kategóriába tartozik. Az önkormányzatok és különféle szolgáltatók egész évben dolgozhatnak vele (volt olyan ügyfél, aki 10 év alatt 17 ezer üzemórát teljesített), hiszen végtelen számú munkaeszközzel – fűnyíróasztal, fűgyűjtő, visszafelé forgó talajmaró, vetőgép, seprőhenger, csukható hótolólap, sószóró stb. – felszerelhető. Hasznos funkció a hidrosztatikus pedálvezérlés, a tempomat, a hidrosztatikus szervókormány, az integrált homlokrakodó-vezérlés is, de a BX sorozattal kényelmesebbé teszik a munkát az olyan tartozékok is, mint a digitális fordulatszámmérő és a halogén fényszórók.

Yanmar: 22–60 LE között

A Yanmar egyike Japán legrégebbi, legsokoldalúbb és legnépszerűbb márkáinak. Oszakában alapították 1912-ben, és a cég eleinte motorok gyártásával foglalkozott, később azonban kibővítette kínálatát mezőgazdasági és építőipari gépekkel, klímaberendezésekkel, akvakultúra-rendszerekkel és távellenőrzési szolgáltatásokkal. A Yanmar természetesen nem feledkezett meg eredeti tevékenységéről sem, és 1992-ben már a tízmilliomodik dízelerőforrás készült el az üzemükben. Ezek a motorok nemcsak a saját traktoraikban dolgoznak, de – egyebek mellett – bizonyos John Deere erőgépekben is japán aggregátok dübörögnek. Kompakt traktoraik közül az európai modellek (az SA, YT2 és YT3 széria tagjai) jelenleg a 22–60 LE-s teljesítménytartományt fedik le. A Yanmar erőgépeket professzionális felhasználásra tervezték, hiszen univerzálisak, nagy teherbírásúak és ezáltal igen termelékenyek.

nyanmar

Yanmar Q és R változatú traktorok, fülkével vagy bukókerettel

A japán márka magyarországi forgalmazója a vecsési központú, 1989-ben (100 százalékos hazai tulajdonnal) alakult HOROSZCOOP Kft., amely több – a saját területén világelsők között számon tartott – multinacionális gyártót képvisel. Fő profilja ezen termékek kizárólagos értékesítése, szervizelése, alkatrészellátása és a technikai információs háttér biztosítása. A speciális gépek és alkatrészek beszerzéséhez kiterjedt kapcsolatokkal rendelkeznek a japán, német és amerikai piacokon. A Yanmar globális márkaként arra törekszik, hogy homogén kínálattal jelenjen meg a piacain, így természetesen Magyarországon is. A fejlesztések elsőként a hazai piacon érhetők el, de idővel a külföldi felhasználókhoz is eljutnak. (Japánban például már kapható az YT4 sorozat a 88–104 LE-s teljesítménykategóriában, valamint az YT5, amely 113 LE-s motorral szerelt. Ezekben a modellekben jelen van a „SMARTPILOT” robottraktorrendszer, amely lehetővé teszi a teljesen autonóm, kezelő nélküli munkavégzést, illetve a „két traktor, egy kezelő” módszer alkalmazását.)

„Hazánkban a Yanmar kompakt trakto­rait a mezőgazdaságban, valamint – egy­re bővülő mértékben – a kommunális, önkormányzati szektorban is szívesen használják” – mondta el az AgrárUniónak Tóth Imre, a brandért felelős vezető. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a gépek ma már olyan high-tech műszaki megoldásokkal rendelkeznek, mint az i-HMT (integrált hidromechanikus váltó) vario hajtás, amely lehetővé teszi az egyenletes és fokozatok nélküli váltást álló helyzettől a gép csúcssebességéig. A korábban (és más gyártók termékeinél) nem elérhető optimumsebességek ezzel a felszereltséggel már tetszés szerint kiválaszthatók annak érdekében, hogy megfeleljenek specifikus feladatoknak és alkalmazásoknak. Másik jelentős technikai fejlesztés ebben a kategóriában a Yanmar-tulajdonosoknak teljes körű támogatást nyújtó SmartAssist Remote. A rendszer GPS alkalmazásával széles körű adatgyűjtést végez a működési körülményekről, védve ezzel az eszközt, és optimalizálva annak működését, elkerülve a nem tervezett állásidőt és csökkentve az életciklusköltséget.

Magyarországon a Yanmar modellek kö­­­­­­­zül az SA424-es kompakt traktor az egyik legnépszerűbb, amelynek Q és R változata is létezik (az előbbi fülkés, az utóbbi bukókeretes). Meghajtásukról 26 LE-s, üzemanyag-takarékos, kis káros­anyag-kibocsátású motor gondoskodik, amely a maximális teljesítményt 3000 fordulat/perc mellett adja le, és ehhez párosul a 24 km/h maximális sebesség. Kompakt karosszériája, 1373 mm-es szélessége lehetővé teszi, hogy kis helyeken is hatékonyan dolgozzon. Keresett az YT235-ös kompakt traktor is (ennek szintén van Q és R verziója), amelynél az egy gombnyomással be- és kikapcsolható négykerék-meghajtás kiváló teljesítményt nyújt a legnehezebb talajviszonyok között is, maximális vontatási erőt biztosít a nehéz homlokrakodó és bármely más munkaeszköz alkalmazásakor. A meghajtást 35 LE-s, háromhengeres, 1642 köbcentiméteres Yanmar motor végzi. Az YM mechanikusváltós model­­­­­­lek várható novemberi megjelenését köve­tően a hazai forgalmazó az YM3 sorozat 47 és 60 lóerős motorral szerelt kiviteleinek kedvező fogadtatására számít.

„A Yanmar traktorok szervizellátását a HOROSZCOOP Kft. szervizcsapata mellett kereskedelmi és szervizpartnereink folyamatosan bővülő köre is végzi. Ennek kapcsán örömmel vesszük olyan vállalkozások megkereséseit, amelyek elkötelezettek a magas minőség iránt. A Hollandiában célirányosan épített Yanmar központi vámraktár látja el alkatrésszel a teljes európai piacot. A raktár nagy hatékonyságú, számítógép-vezérelt rendszert használ, amely teljes mértékben integrált része a Yanmar saját fejlesztésű alkatrészmenedzsment-rendszerének” – ismertette Tóth Imre okleveles gépészmérnök-közgazdász.

 

Szerző: AgrárUnió

Tags: traktor, Kubota, Japán, ISEKI, kistraktor, Yanmar, Nippon

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom