Hattat traktor

Jó választás minden munkához

2012 óta forgalmazza Magyarországon a Hattat traktorokat az albertirsai központú Lakkos Kft., amely minőségben és komfortérzetben a nyugati márkák méltó vetélytársának tartja 
a török erőgépeket. Két hazai gazdálkodót kérdeztünk meg tapasztalataikról.

chrenkoa minChrenkó András és családja Nyíregyháza szomszédságában, Nagycserkesz környékén gazdálkodik. 55 hektárnyi, jó minőségű (20–30 aranykoronás) földjeiken búzát, kukoricát, napraforgót és repcét termesztenek, illetve különféle takarmánynövényeket (lucernát, silókukoricát vagy silócirkot), hiszen 20 hízómarhájukat valamivel etetni kell. A jószágok a kétéves kort elérve török exportra mennek.

Törökországból származik a család Hattat traktora is, amelyet a forgalmazó Lakkos Kft. az egyik legjobb ár-érték arányú erőgépnek tart a piacon. A T sorozatú szántóföldi traktorok (a tarla szó törökül szántóföldet jelent, innen a T szérianév) 5 modellváltozatban készülnek, s közülük egy 102 LE névleges teljesítményű T4100-as erőgép dolgozik Nagycserkeszen. A borítás alatt a négyhengeres, 4400 köbcentiméteres Perkins motor jól teljesít. A gép önsúlya 3880 kg (az alapfelszereltségnek számító orrsúllyal és keréksúllyal 4500 kg), hátsó emelési kapacitása pedig 4500 kg. Szintén alapfelszereltség a klíma, a hidraulikus támasztókar és a fül­­­kéből vezérelhető hidraulikus függesztőkar, amely a gazda szerint nagyon jól és megbízhatóan működik, de fontosnak és hasznosnak tartja a négy pár hidraulikakivezetést is. Chrenkó András a vásárlás előtt hosszasan tájékozódott, újságokat lapozgatott, folyamatosan figyelte a használt, illetve külföldről behozott traktorok piacát, s végül a Hattatot találta a számára legkedvezőbb választásnak. A rokonsági körében már volt egy Valtra A szériás erőgép, márpedig a török masinák a finn erőgépek alapjaira épülnek, bár a motor és a vezetőfülke különbözik azokétól. „A traktort a korábban használt MTZ mellé vásároltuk, és lényeges szempont volt, hogy ne legyen túlbonyolított, márpedig ebben sok minden mechanikus, így jóval egyszerűbb a kezelése és szerelése” – emelte ki az AgrárUniónak Chrenkó András.

hatat2 min

102 LE-s Hattat T4 100 (Fotó: Minimal CityStudio/Kiss Dávid)

A Lakkos Kft. kínálatával 2017 legelején, a budapesti AGROmashEXPO–AgrárgépShow kiállításon ismerkedett meg, és utána rögtön be is szerezte új traktorát (a T széria akkor friss fejlesztésnek számított), egyenesen az albertirsai importőrtől. Az erőgépet már három éve használja, s a szán­­­­­tásnál és más talajmunkáknál, valamint a vetésnél, szálastakarmány-betakarításnál, kaszálásnál, rendsodrásnál, bálázásnál éppúgy nagy hasznát veszi, mint a pótkocsihúzásnál vagy trágyahordásnál. A gazdaságban adódó munkák számottevő részét ezzel végzi, télen azonban a gép fedett helyen pihen, sokszor hetekig be sincs indítva. „Hasonló az MTZ-hez, de a hidraulikája sokkal ügyesebb, precízebb, jobban be lehet állítani – hangsúlyozta a nagycserkeszi gazda. – Az elektrohidraulikus vezérlés szépen működik benne, és nagyon bevált a hidraulikus függesztőkar is, pedig eleinte tartottam tőle, hogy mennyire lesz üzembiztos. Az ülés lehetne komfortosabb, de ezt csak a hosszabb munkavégzéseknél hiányolom, szántáskor például addig ülök benne, amíg az üzemanyag kitart.” Chrenkó András szerint a fülkében a kezelőszervek, gombok jól kézre állnak, a légkondicionáló megfelelően hűti és fűti a traktort. Kicsit sajnálja, hogy a Perkins motor 102 lóereje nem áll teljes egészében rendelkezésre, úgy véli, túlságosan vissza van fojtva, lehetne „bátrabb” is. Mivel nem elektronikusan vezérelhető az adagolás, mindezen nehéz változtatni.

A gazdaság kicsi, ezért az erőgép vi­­­­szonylag keveset dolgozik, jelenleg 1300 üzemóránál jár. A kötelező szervizek simán és gyorsan mennek, s csupán tavaly nyáron észleltek némi problémát az első hajtás bekapcsolásakor, a kissé „furcsa” hangok azonban az olajcserével, valamint a bolygómű cseréjével megszűntek. Legközelebb a Hattat erőgép februárban fog dolgozni Chrenkó Andrásnál, aki az utolsó fagyos napokra fejtrágyázást tervez, illetve némi favágást és pótkocsizást. A traktornak nedvesebb talajon is kimondottan jó a talajfogása (ebben magasan „veri” a régi MTZ-t), s az elektronikusan kapcsolható differenciálzár és első hajtás is kiválóan működik. Mivel a nagycserkeszi gazda ötévente igyekszik lecserélni az erőgépeit, lassan gondolkodni kezdhet azon, mi legyen a T4100-as sorsa, hiszen az új generációs T szériában már a 113 lóerős kivitel is rendelhető.

Hollókő – egyetlen magyar faluként – az UNESCO világörökségi listáján is szerepel, megőrzött népi építészeti kultúrája miatt. A település gyönyörű vidéken, a Cserhát közepén fekszik, amely azonban mezőgazdasági szempontból nem tartozik a legideálisabbak közé. Ezen a hegyes-dombos, agyagos terepen, kötött és nehéz, legfeljebb 10 aranykoronás földeken foglalkozik gyepgazdálkodással és állattenyésztéssel Siklósi Ádám. Korábban 8 hektáron a lucernavetést is kipróbálta, a gyenge talajon azonban az sem nőtt meg. Maradt tehát a jószágtartás (100-150 húsmarhával), illetve a gyepgazdálkodás a 180 hektáros területükön. Gazdasága családi vállalkozásként működik. Az általuk használt Hattat A110-es traktort még az – azóta elhunyt – apósa vásárolta, mégpedig egy 2013–14 környékén elnyert géptámogatási pályázat révén. A kisebb mértékű elektronizáltság, egyszerűbb kezelhetőség miatt választotta, és jól kiegészíti a 920.3-as MTZ-jüket, valamint a talajmunkákhoz használt 220 ló­­­erős New Hollandjukat. Ko­­­­­rábban szinte mindent bér­­­­­munkában végeztettek, a gépesítéssel azonban hatékonyabbá vált a gazdálkodásuk.

hatat1 min

102 le-s Hattat A110 (Fotó: Gyetvai Gergely)

siklosia minSiklósi Ádám korábban nem ismerte a Hattat márkát, ám kellemes meglepetést jelentett számára (3-4 évig kizárólag ő vezette), hiszen a traktor erős, megbízható, és a maga módján még kényelmes is, minden modell fülkéje 2 személyes is. A négyhengeres, 4400 köbcentiméteres Perkins motor nagyjából a T4100-aséhoz hasonló, a gép önsúlya azonban (3980 kg) egy mázsával nagyobb annál, míg a hátsó emelési kapacitása szerényebb (3700 kg). A traktort egész évben használják, a legelőtisztítás, kaszálás, rendsodrás, bálázás és bálahordás munkájában egyaránt számítanak rá. Té­­­len sem áll, mert részt vesz az etetésben, ezzel hordják ki a takarmányt a jószágoknak. Alkalmanként besegítenek vele a szomszéd gazdáknak is, főleg akkor, ha eső előtt valaki elmarad a munkákkal. „Míg az MTZ-t gyakran javítani kell, ezt csak használni. A szezon elején beindítom, a szezon végén leállítom, sosincs vele baj” – mondta Siklósi Ádám. A hollókői gazda külön kiemelte a túlnyomásos kabint, amely kívül tartja a port és a zajt, a klíma kellemesen lehűti a belső teret, a légrugós ülés pedig hosszabb munkavégzésnél is nagy kényelmet biztosít. Az összkerékhajtás és a differenciálzár elektromosan kapcsolha­tó, a szinkronváltóval rendkívül könnyű a sebességváltás, és nagy segítség a mechanikus irányváltó is. „Összességében kellemes érzés dolgozni vele” – foglalta össze Siklósi Ádám. Különösebb problémájuk nem volt a traktorral, bár tavaly év végén a hátsó fékek megszorultak, de csak azért, mert az alkalmazottak állítgatták, és nem sikerült jól, s emiatt szét kellett bontani a komplett hátsó hidat. A Lakkos Kft. teljes megelégedésükre gondoskodik a szervizről, telefonon bármikor segítségért fordulhatnak hozzájuk, de személyesen is gyorsan megjelennek, ha arra van szükség. A hollókői gazdaságban megtörtént, hogy az egyik kezelő nekiment a bálakazalnak, amitől a nyitott ajtó üvegje összetört, ám két nap elteltével már rajta volt az új. Az alkatrészellátás zökkenőmentes, hiszen a forgalmazónál lényegében minden polcon van.Az A110-es modellel talajmunkákat nem végeznek, a nehéz terepet ugyanak­kor jól viseli, gond nélkül húzza a pótkocsit, sőt a 15-18 bálával megrakott bálaszállítót is. Siklósi Ádám gyakran rákapcsolja a 240-es kaszát vagy a nemrég vásárolt Claas Liner kétrotoros, 7,5 méteres rendsodrót, és ezeket is könnyen kezeli, a felszerelt homlokrakodóval pedig gyors és kényelmes a bálarakodás. A hat éve vásárolt Hattat traktort addig szeretnék használni, amíg működik, és ha új erőgép vásárlására kerül majd sor, nem zárkóznak el attól, hogy újra a Hattat márka kínálatából válasszanak.

  reszlet 1 min    reszlet 2 min

Keleti erő – Az 1973-ban alapított Hattat Holding 1998 óta rendelkezik traktorgyártó részleggel. A tulajdonos-névadó Hattat család által birtokolt alkatrész-előállító cégcsoport előbb a Ford vállalattal lépett együttműködésre, és közösen kezdtek bele Ford traktorok gyártásába, majd később más márkák is gyártattak (és gyártatnak jelenleg is) velük gépeket. A Hattat olyan világcégek alkatrész-főbeszállítójává vált, mint a Nissan, a Renault, a Mercedes-Benz, a Caterpillar, a Perkins, a Cummins, a Sisu, a Valtra, illetve az AGCO csoport többi tagja. Több főalkatrészelemük (például komplett hidak) más gyártók gépeiben is fellelhetők. A Hattat 2003-tól a Valtra törökországi generálforgalmazója. Első saját márkás traktoruk 2007-ben került piacra, és a kulcsfontosságú részegységek – átvitel, differenciálmű, hátsó híd, 4WD első híd, hidraulika-rendszer – mind a saját üzemeikben készültek. Erőgépeik az 50–113 LE-s teljesítménytartományt ölelik fel. Napjainkban 5 kontinens több mint 80 országában vannak jelen a török traktorok és komponenseik, kizárólagos magyarországi importőrük a Lakkos Kft.

  reszlet 3 min    reszlet 4 min

A Hattat traktor hazai forgalmazója a Lakkos Kft.
2730 Albertirsa, Szentmártoni út 60.
Telefonszám: 06 (53) 386 854

 

Tags: traktor, Hattat

Kapcsolódó cikkek

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom