Alacsony nyomású – IF/VF – gumiabroncsok – Jobban bírják a strapát

Az utóbbi időben teret nyertek a talajt minimális mértékben tömörítő, alacsony belső légnyomású mezőgazdasági gumiabroncsok. Az innovatív technológiával gyártott abroncsok – sebességtől függetlenül – nagyon erősen terhelhetők. A rugalmas oldalfalú karkasz és a speciális kialakítású perem által tartott nagy futófelület megbízható 
vonóerő-átvitelt garantál.

Ezzel nemcsak idő és üzemanyag takarítható meg, hanem a termőtalaj megkímélt szerkezetének köszönhetően magasabb lesz a hozam is. A letaposott, tömörödött talajban ugyanis csökken a pórustávolság, és kevesebb levegő, víz tud bejutni. 
A növények fejlődését ilyenkor leginkább a talaj gyenge átszellőzése akadályozza.
Az alacsony nyomáson is jól terhelhető gumiabroncsokat a méretjel előtti két betű teszi felismerhetővé. Az IF (Improved Flexion) azt jelzi, hogy azonos terhelhetőség mellett 20%-kal alacsonyabb belső légnyomás is elegendő, vagy azonos nyomás mellett a gumiabroncs akár 20%-kal jobban igénybe vehető. A VF (Very High Flexion) jelű abroncsok ennek az előnynek a kétszeresét kínálják: 40%-kal kisebb belső nyomás mellett is ugyanúgy terhelhetők, illetve az azonos szinten tartott nyomásnál 40%-kal nagyobb terhet hordozhatnak. Vegyük sorra az IF/VF-újdonságokat az ötletgazda, a legnagyobb gumiabroncsgyártó és az ezen a területen vezető forgalmazók kínálatából!

Michelin – Ultraflex

A világ legnagyobb mezőgazdasági gumiabroncsának gyártója, a Michelin már több mint tíz éve felismerte, hogy az egyre nagyobb, nehezebb gépek komoly talajtaposási károkat okoznak, és a piacon elsőként jelent meg alacsony nyomású, flotációs gumiabroncsokkal.
Ők kínálják a jelenleg a piacon elérhető legnagyobb méretű gumiabroncsot AxioBib IF 900/65 R46 típusjelzéssel, amelyet a 400 LE feletti, szupernehéz traktorok hátsó hajtott kerekeire fejlesztettek ki. Szélessége 900 mm, karkaszmagassága 585 mm, átmérője 2,32 m, és 46 collos felnire szerelhető fel. Széles nyomástartományban használhatók az AxioBib család IF 710/75 R42 és IF 900/60 R42 abroncstípusai. Nagy – 65 km/h – sebességre képes a jól terhelhető, IF 900/ 50 R42 hátsó kerekeken használható típus. Jó hatásfokkal viszi át a teljesítményt a mellső hajtott kerekekre szerelhető, hosszú élettartamú IF 650/6 R34. Idén új méretekkel bővült az IF-minőségű gumiabroncsok eddig is gazdag választéka. A 220 LE feletti, nagy teljesítményű traktorokhoz megjelent az AxioBib IF 750/75R46.
A permetezőgépekre ajánlott keskeny gumiabroncsok sorában a SprayBib VF 480/80R46 177D a VF-vonulat legfrissebb tagja. A gumiabroncs nemcsak az állományban dolgozó önjáró permetezőgépeknél használható előnyösen, hanem a kelés előtti kezeléseknél is jó szolgálatot tesz. A 65 km/h sebességig használható gumiabroncs akár 7300 kiloponddal is terhelhető. A SprayBib VF 380/90R54 176D a nagy has alatti szabad magasságú permetezőgépekhez és a vetőgépeket üzemeltető nagytraktorokhoz készült. Nagy felfekvőfelülete kihasználja, de nem tömöríti a sorközt.
A legnagyobb betakarítógépekhez ké--szült a CerexBib IF 1000/55R32 CFO 188A8, amelyet a kiközelítő-átrakodó kocsikon is használnak.

gabr1

CerexBib IF abroncsok kiközelítő-átrakodó kocsin

Az év érdekessége a búzakalász alakú futónyomatot képező kísérleti abroncs. A LifeBib VF 710/70 R42 abroncs ötletes mintázata teljesen megfelel a gumiabroncs-tervezés alapszabályainak: középső része nagyméretű, merev gumiblokkokból áll („kalászorsó”), és erre csatlakoznak az oldalirányú bordák („kalászkák”).

gbr2

A kalászmintázatot a természet ihlette

Bridgestone – „VT-Tractor”

A világ legnagyobb gumiabroncsgyártója, a japán Bridgestone spanyol leányvállalata olyan radiál szerkezetű abroncscsaládot fejlesztett ki, amely rugalmas oldalfal-kialakításának, innovatív spirális bordáinak köszönhetően jobb kapaszkodóképességet biztosít a munkagépek számára, így kisebb üzemanyag-fogyasztás mellett is nagyobb vonóerőt fejthet ki. A „VT-Tractor” prémiumkategóriás, 28 és 42 coll közötti gumiabroncscsalád jellemző méretei: IF 600/70 R30 és IF 710/70 R42 (1,2 és 1,0 bar nyomáson), valamint VF 600/70 R30 és VF 710/70 R42 (1,0 és 0,8 bar nyomáson).
A DLG mérései szerint a VT-Tractor abroncsokkal tízórás műszakonként – 50 hektáronként – 36 liter gázolaj takarítható meg. Egy átlagos, 100 hektár üzemméretű magyar gazdaságban a terület évenkénti 6-8 alkalommal történő megműveléséhez évente 420-560 literrel kevesebb gázolaj is elég, ami 140 000-190 000 forint eredménytöbbletet jelenthet.
A VT-Tractor gumik terhelési kapacitása ráadásul független a traktor sebességétől, így nem szükséges az abroncsnyomáson változtatni, akár szántóföldön dolgozik, akár az országúton hajt a gazda. A szabványos abroncsokkal összehasonlítva ilyen gumiabroncsokat 50 km/h sebességgel 40%-kal nagyobb terhet lehet szállítani, ami a gazdák számára – mivel kevesebb fordulót kell megtenniük az országúton – időt és pénzt takarít meg.

Alliance – AGRIFLEX

A Magyarországon a Bohnenkamp s.r.o. által képviselt Alliance Tire Group (ATG) a mezőgazdasági gumiabroncsok specialistája. A nagy belső légtérfogatú gumiabroncsaik közül most az AGRIFLEX típussorozatot emelnénk ki.
Az AGRIFLEX 372 IF a felső kategóriás, 220 LE motorteljesítmény feletti traktoroknál és a betakarítógépeknél használható. Nagy vonóerővel párosult, elsőrangú talajkímélő tulajdonságának köszönhetően csökken az erőgép üzemanyag-fogyasztása. Menettulajdonságai nagy sebesség mellett is kiválóak. Hat különböző méret áll rendelkezésre, mostantól a 710/70 R 42 és 600/70 R 30 nagyságok is.
Az AGRIFLEX 354 IF egy olyan szántóföldi abroncs, amelyet traktorokhoz, valamint önjáró vagy vontatott szántóföldi permetezőkhöz terveztek. Az öt lehetséges méret közül a leggyakrabban használt a 380/90 R 46, IF és VF kivitelben. Erősebb és szélesebb mintázata a sűrűbben elrendezett bordázatnak köszönhetően – a standard AS abroncsokkal összehasonlítva – hosszabb élettartamot és jó öntisztulást biztosít.
Az ATG a 2015. évi AGRITECHNICA kiállításon bemutatta a permetezőgépekhez javasolt új VF-gumikat is Alliance 354 AGRIFLEX+ jelzéssel. Traktorokhoz, arató-cséplő gépekhez és járvaszecskázókhoz készült a szintén új Alliance 376 MULTISTAR IF.

gbr3

Alliance 354 AGRIFLEX + VF permetezőgép-gumiabroncs


A szállítójárművekhez javasolt egyik újdonság az AGRIFLEX 363. Ez az IF-gumiabroncs kiválóan tapad puha felületeken is, mivel futófelületén a szokásosnál nagyobb a bordák aránya. Az acél diagonál gumiabroncs talajjal vagy az útpályával érintkező nagyobb felülete kevésbé tömöríti a talajt, és a szilárd burkolatú úton is alacsony gördülési ellenállásának köszönhetően csökken az üzemanyagköltség. Futófelülete kopásálló és a szúró-vágó igénybevételt is jól bírja.
gbr4Alliance 380 VF 650/55R26.5 
flotációs radiálabroncs

 

A 380 VF típusú flotációs radiál gumiabron-csok a korábbi, hasonló kivitelekhez képest ugyanolyan belső légnyomás mellett 40%-kal jobban terhelhetők, illetve 30%-kal alacsonyabb belső légnyomásnál a korábbival azonos terhet hordozhatnak. A szokásos radiál abroncsokkal szemben 25%-kal nagyobb felfekvőfelületű, talajkímélő abroncsok a mezőgazdasági szállítójárműveken, hígtrágya-kijuttató kocsikon érvényesülnek igazán.

 Trelleborg – TM1060

Az új TM1060 az 1975-ben a világon elsőként bevezetett alacsony, /60 „peres” abroncsok méltó utódja. A sorozat legnagyobb mérete, a VF 710/60R42 akár 40%-kal nagyobb teherbírású, mint prémiumkategóriás versenytársai. A piacon létező más megoldásokkal ellentétben a TM1060 abroncs a 300 LE fölötti traktorok szerelésére keskenyebb felnin is tökéletesen alkalmas. A ProgressiveTractionTM mintázat innovatív dupla élű bordáival növeli a tapadást és vonóerőt, jelentősen csökkentve a vibrációt is. Közúton az újszerű oldalfal-kialakítással csökken a gördülési ellenállás és az üzemanyag-fogyasztás. A bordák alapjánál a bordaközi teraszok segítenek a sár kiforgatásában, az abroncs öntisztulásában. A méretválaszték: VF 520/60R28 149D, VF 600/60R28 157D, VF 600/60R30 158D, VF 650/60R38 166D, VF 710/60R38 171D és VF 710/60R42 173D.

Alacsonyat, de nagyon pontosan

Az IF/VF gumik kilométer-teljesítménye, menettulajdonsága, kanyarvétele és fékútja a gyártó által megszabott – 0,8 és 1,2 bar közötti – légnyomás betartásától függ. A túlságosan magas légnyomás rontja a komfortot és növeli a kopást, ha pedig az abroncsban túl kevés a levegő, a fokozott igénybevétel túlmelegedéshez vezet. Ennek következménye az abroncs károsodása, legrosszabb esetben a futófelület leválása lehet. A légnyomást hideg keréken legalább heti gyakorisággal mérni kell!

 

Szerző: Tátrai György

  • 15
  • 29
  • 33
  • 35
  • 39
  • 4
  • 40
  • 5
  • LAT-logo
  • amazone
  • benedeczki
  • cont-eco
  • dupont
  • gepkozvetito_logo
  • stihl_logo

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom