TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 73.543,98 Ft (tonna)
Napraforgómag: 166.454,88 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 76.392,27 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 59.634,63 Ft (tonna)
Repcemag: 178.759,85 Ft (tonna)
Full-fat szója: 215.355,88 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 600 Ft
Benzin ára: 596 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 394,02
USD: 354,4
CHF: 421,4
GBP: 466,67
Hirdetés
Két év múlva jöhet az új Zastava, ha az égiek is úgy akarják

Két év múlva jöhet az új Zastava, ha az égiek is úgy akarják

Gépesítés - 2023.04.25

Egyelőre nagy csodára volna szükség, hogy újjáéledjen a 2017-ben becsődölt Yugo/Zastava márka, de ne mondjunk le eleve a rendszerváltás előtti Magyarországon is népszerű autók feltámadásáról.

Sokak álma volt a rendszerváltás előtti Magyarországon, hogy az NDK-ban gyártott, kétütemű Wartburg vagy Trabant helyett inkább egy modernebb technikájú (Fiat-koppintás), négyütemű Zastava autóhoz jusson hozzá – természetesen miután éveken át kivárta a sorát a járművek elosztásáról gondoskodó Merkur vállalatnál.

A jugoszláv Zastava kacifántos történelmet mondhatott magáénak, hiszen 1853-ban még ágyúöntő üzemként kezdte meg a működését. 1930-ban Ford teherautókat szerelt össze a jugoszláv hadsereg részére, 1955-től pedig Fiat személyautókat a lakosságnak, míg az említett Fiat-licenc első modellje, a Zastava 1100-as a hetvenes években került piacra. A Zastava 102-est (más néven: Yugo 45) 1980-tól még az Egyesült Államokban is árusították!

A márka 1989-ben érte el a csúcspontját, abban az esztendőben 180 950 autó gördült le a futószalagokról. A Zastava története 2017 májusában ért véget, a patinás múlttal rendelkező gyártó ekkor jelentett csődöt.



A keleti blokkban elért sikereit a márka (amelynek neve „zászlót” jelent) egyértelműen a Fiatnak köszönhette. Ők adták át ugyanis nekik „további használatra” a 128-as modelljüket, amelyet 1970-ben az európai Év autója díjjal tüntettek ki.

A jugoszláv verzió, a Zastava 1100 nem volt ennyire megnyerő, a keresztben beépített, 1116 köbcentis motor túl hangosnak bizonyult, a rugózás keménynek, a kormányzás nehéznek, az utastér és a csomagtartó szűknek, de még az üléshelyzet sem volt a legtökéletesebb. Magyarországra azért jó volt, aki hozzájutott, örült neki.

Az 1100-as modellt aztán a 101 S (Super) és SC (Super Confort) változatok követték, szögletes fényszóróval, dísztárcsa nélküli felnikkel, szövetkárpittal feldobott utastérrel, 1983-ban pedig helyettük érkezett a GTL 55/65.



Nemrégiben pedig felröppent a hír, hogy a nyugaton inkább Yugo néven ismert márka elektromos járművek révén támadhat fel 2025-től. Dejan Hristov autótervező már el is készített néhány fantáziarajzot, és az újdonság akár – hogy a hajdani keleti blokkon belül maradjunk – a Dacia Spring vetélytársa is lehet.

A tervező a szerb kormánnyal is megosztotta az ötletét, ennek ellenére valószínűtlen, hogy két éven belül vadiúj Yugók/Zastavák rohangáljanak az utakon. Ha azonban a szupersportautókat készítő horvát Rimac Automobili is beszállna a projektbe, ahogy az hírlik, akkor a márka feltámadásának esélyei is jelentősen megnőnének.



(Fotó: Dejan Hristov)

Címkék: zastava, yugo, retró, autó, magyarország, jugoszláv, újjászületés, elektromos
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

A sikeres ÁTK-pályázat alapja a körültekintő felkészülés

Ahogyan egy generálkivitelező cég látja az eredményesség hátterét