
Feltörekvő traktormárkák
Traktorok - 2020.04.22
Miközben a hazai szántóföldeken ezerszám dolgoznak John Deere, New Holland, Case IH, Claas, Massey Ferguson és más nyugati, nagy tradíciókkal rendelkező traktorok, azért szép számban akadnak feltörekvő, specializált erőgépek is, amelyek a nagyok árnyékában igyekeznek minél nagyobb piaci szeletet kihasítani maguknak.
Magyarországon évente bő 3000 új traktor talál gazdára, és ezek mintegy kétharmada az 50–140 LE-s kategóriába tartozik. Az eladási dobogón végző márkák átlagosan 400–600 értékesített erőgéppel büszkélkedhetnek, de a nagyjából 70 gyártó között jócskán akadnak olyanok is, amelyek már a félszázas darabszám elérését, meghaladását is szép eredménynek tartják. A január végi AGROmashEXPO–AgrárgépShow kiállításon az ő kínálatukból szemezgettünk.
ArmaTrac
A török ArmaTrac traktormárkát 2017-ben vásárolta fel az indiai Mahindra, elsősorban azzal a céllal, hogy erősítse európai piaci pozícióit. A Magyarországon is egyre nagyobb számban megtalálható erőgépek megbízható és minőségi komponensekből készülnek, ez jellemző a 2018-as bolognai EIMA szakkiállításon debütált 1254 Lux CRD4 masinára, az MS4 típuscsalád legerősebb változatára is. A meghajtásáról 120 LE-s, négyhengeres, 3620 köbcentis Deutz motor gondoskodik, amely károsanyag-kibocsátás terén a Tier 4 Final emissziós szintet teljesíti. A gyártó az egyes részegységeket bevált helyekről vásárolja, a kétfokozatú powershift sebességváltó ZF márkájú, s emellé Bosch-rendszerű hidraulika, Carraro-licenc alapján gyártott első híd, valamint a német Aignertől származó mellső függesztőmű és frontkardán társul. A túlnyomásos fülke digitális klímával ellátott, légszűrős és légrugós csillapítású, de légrugós az ülés is, amelynek szomszédságában egy pótülés is helyet kapott. A belső visszapillantó tükör helyett hátsó kamerát használnak, de említésre méltók még a LED-lámpák, illetve az elektromosan állítható, fűthető, osztott tükrök is.
Az ArmaTrac 1254 Lux CRD4 teljesen szinkronizált, 16/16-os mechanikus sebességváltóval rendelkezik, terhelés alatt kapcsolható felezővel és mechanikus irányváltóval. A hátsó kardánfordulat 540/540E/1000/1000E (elöl pedig 1000-es). Az importőr MTZ Slovakia s.r.o. elsősorban kisebb gazdálkodóknak ajánlja a jól felszerelt traktort, amelyből 75 LE-s a jelenleg elérhető legkisebb teljesítményű változat. Kisegítő gépként nagyobb gazdaságok is megfontolhatják a beszerzését. Az erőgép főfékrendszere olajban futó, hidraulikus működtetésű, a pótkocsifék 2+1 körös légfék, de alapfelszereltség a hidraulikus pótkocsifék is. A hátsó emelési kapacitás 5 tonna (az elülső 3 tonna), és hasznos kiegészítő a négy pár hidraulikakihelyezés is, valamint a sárvédőről vezérelhető függesztőkarok (a kardán is ki/be kapcsolható innen). Az 1254 Lux CRD4 öntömege – front- és hátsókerék-súlyokkal együtt – 5250 kg, a vontatható tömeg 18 tonna. A gyártó tervei szerint októberben fog debütálni a legújabb környezetvédelmi normáknak megfelelő EURO V motorral szerelt ArmaTrac 804 FG (80 LE-s) ültetvénytraktor, szintén a jól bevált 16/8 fokozatú ZF hajtáslánccal.
Carrraro
Az Észak-Olaszországban élt ifjú kovács, Giovanni Carraro 1910-ben mutatta be első, saját fejlesztésű multifunkcionális mezőgazdasági gépét, amely képes volt szántani, hengerezni, vetni, sőt még darálni is. Nagy sikert aratott vele, mégis hosszú időnek kellett eltelnie, mire bemutathatta első traktorát – ez volt az 1958-ban piacra dobott C33-as modell. 1960-ban Giovanni hat fia közül a legfiatalabb, Antonio különvált testvéreitől és saját márkát hozott létre, az anyavállalat Carraro azonban töretlenül fejlődött tovább. Ma már több mint 100 multinacionális vállalat beszállítójaként különféle hajtásláncelemekkel, váltókkal látja el partnereit. Kézenfekvő volt, hogy ezekre alapozva maga is tovább folytassa a traktorgyártást, de a kifejezetten alacsony építésű, szűkített nyomtávú, gyümölcs- és szőlőültetvényekbe való erőgépekre specializálódva. Magyarországi forgalmazójánál, a Navik Alfa Kft. mezőgazdasági üzletágának számító Meződepónál a 75–115 LE közötti teljesítménytartományból választhatnak traktort a gazdák. Az Agricube széria olyan jól sikerült, hogy ma a Carraro gyár készíti a John Deere, a Claas, a Massey Ferguson és a Valtra azonos kategóriájú traktorait is.
A legkisebb változat a 22 mázsa tömegű, fülke nélküli új Compact sorozat, amelyben Stage V Final emissziós szintű, háromhengeres Deutz motor dolgozik, míg az Agricube sorozatból a 30 mázsa nettó tömegű V75 modell, amely 75 LE-s, Tier IIIB kibocsátási szintű, kis fogyasztású FPT motorral van felszerelve. „Természetes” tartozék a Carraro híd, a szintén saját gyártású 24/24-es váltó és differenciálzár, s a traktorok mindegyike teljesen mechanikus, mert ezt keresi jobban a piac, ugyanis olcsó a fenntartásuk és egyszerű a javításuk. A jól felszerelt modell ráadásul most akciós is (35 974 euró+áfa áron kapható), így nem kerül sokkal többe, mint egy jóval kisebb, 20 mázsás traktor. Az Agricube V75-ös kiválóan elboldogul a saját hidraulika-rendszerrel rendelkező, korszerű munkaeszközökkel, ezeket akár hegyes vidékeken is probléma nélkül képes üzemeltetni. Elsősorban szőlőültetvényekbe ajánlott, de szívesen vásárolják a nagyobb lombkoronás gyümölcsösökbe is. A gyártó gondot fordít a maximális vezetői kényelemre is, a fék- és a gázpedált például felcserélték, mert ebben a pozícióban nem áll ki a kezelő lába. Hasznos megoldás, hogy kétfajta motorfordulatszám tárolható el benne, a TLT 540/750 f/perc teljesítményű, illetve járókerék-arányos. Az összhidraulika-teljesítmény 97 l/perc, hátul két pár kihelyezett hidraulikaszelepet találhatunk, de az alapfelszereltséghez tartozik a hidraulikaolaj-hűtő, az üzemanyaghűtő és a programozható motorfordulatszám-vezérlés is.
BCS
A Milánóhoz közeli székhellyel rendelkező, olasz BCS márkát 1943-ban alapították, és az 1960-as évek óta foglalkozik traktorgyártással. Erőgépei közül a Volcan L 80 modellel találkoztunk a SZEGÁNA Kft. standján, az SDT Dualsteer változatra kombinált elsőkerék- és derékcsuklós kormányzás, valamint az áramvonalas, keskeny cseppfülke jellemző, amely révén kíméletesen bánik a belógó ágakkal is. A meghajtásról négyhengeres, 75,3 LE-s Kohler (Lombardini) motor gondoskodik, de a gép elérhető 98 LE-s Kubota erőforrással ellátva is.
A Volcan L 80 jellemzője a 16+16 sebességes mechanikus váltó, a szinkronizált irányváltó (opcióként elektromos irányváltó), a többtárcsás kuplung olajfürdőben, elektrohidraulikus vezérléssel, az elektrohidraulikus összkerékhajtás-kapcsolás és elektrohidraulikus differenciálzár, valamint a kétsebességes TLT-hajtás (540/540E) és a 63 l/perc teljesítményű hidraulikaszivattyú. A traktor maximális emelési képessége 2300 kg.
Kioti
A dél-koreai Daedong Industrial 1968 óta készít traktorokat, a Kioti márka azonban csak 1993-tól létezik, az anyavállalat ugyanis ezen a néven hozta forgalomba az Észak-Amerikában piacra dobott erőgépeit. Termékeiket teljes egészében saját gyártású alkatrészekből állítják elő, a hajtóművek öntvényházaitól az egyéb megmunkált darabokig bezárólag, ami garancia a kiváló és egyöntetű minőségre.
A Kioti traktorok kizárólagos magyarországi importőre a K-Tractor Hungary Kft., amely márkakereskedőkön keresztül végzi az értékesítést, valamint a szerviz- és alkatrészellátást. A megbízott partnerek rendszeres oktatáson vesznek részt Hollandiában, a Daedong Kioti európai központjában, ez teszi lehetővé a vásárlók folyamatosan magas szintű kiszolgálását.
Az AGROmashEXPO–AgrárgépShow kiállításon a DK6010-es modellt állították a középpontba, amely saját gyártású, 60 LE-s, háromhengeres, 1826 köbcentiméter lökettérfogatú, common rail (közös nyomócsöves) dízelmotorral rendelkezik. A hidrosztatikus váltó 3 tartományon belül fokozatmentes sebességváltást kínál egészen 0–30 km/h sebességig, a TLT 540/540E f/perc fordulatszámmal bír. A bemutatott verzió fülkés kivitelű volt, s a klíma minden ilyen változatnál az alapfelszereltség része, akárcsak a homlokrakodó-kiépítés és a joystick. A traktort elsősorban gyümölcsösökbe, kisebb kertészetekbe ajánlják, ahol fontos a kompakt méret és a nagyobb teljesítmény. A DK6010-es modell ugyanakkor jól elboldogul a különféle földmunkákkal is, illetve a talajmarókkal, mulcsozókkal, kisebb (kétfejes) ekékkel, homlokrakodókkal, bálafogókkal és bálavillákkal, de hótoló lap is szerelhető rá, valamint más munkaeszközök kommunális feladatokhoz. A Kioti jelenleg a 25–110 LE-s teljesítménytartományban kínál traktorokat, de 2020 harmadik negyedévében felfelé bővül majd a paletta a 125 és 135 LE-s erőgépekkel.
Lovol
A kínai Lovol Heavy Industry 2011-ben hozta létre kutató-fejlesztő központját Bologna közelében, majd nemsokára újjáélesztette a patinás olasz Arbos márkát. Traktorokat azonban Lovol márkanéven is forgalmaz, 2006 óta például Magyarországon is, ahol a domaszéki HSC Motor Kft.-n keresztül már 1000-nél is több darabot értékesítettek a 25–50 LE közötti teljesítménytartományba tartozó erőgépekből.
A legújabb modellek nagyjából két éve jelentek meg a hazai piacon, ám azóta is folyamatos frissítésen esnek át. Magyarországon az 50 LE-s, négyhengeres, 3,17 literes motorral ellátott M504 az egyik legnépszerűbb modell, amely 12/12-es irányváltóval, egytárcsás kuplungszerkezettel, hidraulikus, elektromosan kapcsolt kardánkuplunggal, kétsebességes kardánkihajtással, kétkörös légfékrendszerrel, kompresszorral és négy hidraulikacsatlakozóval rendelkezik, vagyis minden olyan felszereltséggel, amire egy ilyen kategóriájú traktornál szükség lehet. A vontatóképessge 8 ton- na, de homlokrakodóval is felszerelhető, így válik igazán univerzálissá. A fülke meglepően tágas, jó kilátást biztosító, légkondicionált, ugyanakkor minden ablaka nyitható. Az erőforrás kiforrott és takarékos (2-2,5 liter üzemanyagot fogyaszt óránként), s a forgalmazó 3 év garanciát ad hozzá, amivel könnyen elnyerheti a gazdák bizalmát.
TPS
Az 1974-ben alapított Labinprogres vállalat napjainkig több mint 300 ezer mezőgazdasági gépet gyártott és értékesített. A horvát – egykori jugoszláv – cég eleinte az egytengelyes kerti traktorairól volt ismert, 2006-ban azonban piacra dobta a Tuber 40, 2011-ben pedig a Tuber 50 kéttengelyes kompakt traktorokat, amelyeket azóta is folyamatosan fejleszt. Idehaza a tököli székhelyű Novara Coop Kft. is foglalkozik ezek eladásával, s az AGROmashEXPO–AgrárgépShow kiállításon a fülkés Tuber 50-est tekinthettük meg közelebbről. Az élénkzöld motorborítás alatt négyhengeres, 2200 köbcentiméteres, 48 LE-s Lombardini erőforrás található, s a masina akár homlokrakodóval is ellátható.
Ezáltal állattartó telepeken is jó hasznát lehet venni, bár elsősorban kertészetekbe, fóliákba, gyümölcsösökbe ideális. Annál is inkább, mivel a négykerék-hajtású kistraktor rendkívül keskeny nyomtávval büszkélkedhet (a szélessége 170 cm), és a fürgeségét szűk (2,8 méteres) fordulási sugara is növeli. A Tuber 50 pótkocsi vontatására is alkalmas, bár csak hidraulikus fékes megoldással rendelkezik, mert nem akarták lefojtani a motor teljesítményét. A kétkörös hidraulika-rendszer ma már alapkövetelmény (ebben a traktorban is van), a hidraulikus szivattyú átfolyása 39,2 l/perc. A 8/2-es váltóval szerelt erőgép hátsó emelési kapacitása 580 kg. A Tuber 40-es modell felszereltsége nagyjából hasonló, csupán motorteljesítményben (36,7 LE) marad el nagyobbik testvérétől.
TYM
A dél-koreai TYM traktoroknak nevet adó Tong Yang Moolsan vállalatot 1951-ben alapították, s első traktoraik még a japán Iseki licence alapján készültek. Azóta is gyártanak traktorokat más márkáknak (például Mahindra, Lamborghini, Zetor), de természetesen TYM néven is állítanak elő erőgépeket, mégpedig döntően saját elemekből. A meghajtásról Deutz, Mitsubishi, Yanmar, vagy a szintén dél-koreai Doosan motorok gondoskodnak, ezeket a világ egyik legnagyobb erőforrás-gyártója készíti (a Doosan csoport otthonosan mozog a több ezer lóerős hajómotorok terén is, Amerikában piacvezetőnek számít, és ma már a Bobcat rakodókat gyártó cég is az ő tulajdonuk).
A magyarországi forgalmazó Szal-Agro Kft. standján a széles választékból 6 különböző modell került kiállításra, köztük a legkisebb 19, illetve a legnagyobb 130 LE-vel. A kisebb (T194, T273) modelleket kommunális eszközökkel mutatták be, ezek hidrosztatikus hajtással rendelkeznek, és felszerelhetőek has alatti kaszával, de természetesen hagyományos mezőgazdasági munkákra is alkalmasak. A bemutatott T393 (39 LE), T503 (50 LE), T754 (75 LE) változatok kertészeteknek és állattartóknak is ideálisak kompakt méretüknek köszönhetően.
A T1104-es modell már 110 LE teljesítményre képes, míg a típusszám végén megjelenő 4-es a négykerékhajtásra utal. A Doosan DL03-MEA08 erőforrást a John Deere is szívesen építi be a gépeibe, a sebességváltó pedig 32/32-es szinkronváltó, amely kiegészül egy elektronikusan kapcsolható Hi/Lo váltóval. Ez terhelés alatt képes gyors-lassú fokozatot váltani, ami a legtöbb traktoros munkánál elegendő.
Az irányváltó szintén terhelés alatt kapcsolható, ez megfizethetetlen előny, hiszen el lehet felejteni a fárasztó kuplungolást. A komfortos kabinban deluxe ülés, légkondicionáló, rádió, bluetooth található, valamint joystick vezérlés a homlokrakodóhoz.
A traktor alapváltozatban 540/750/ 1000 f/perc kardánfordulattal rendelkezik, az önsúlya 3815 kg (orrsúly nélkül), míg a hátsó emelési kapacitása 4340 kg. A 131 literes üzemanyagtartály és az 5,3 literes AdBlue tartály hosszú üzemelési időt tesz lehetővé. A legnagyobb, T1304 típusú traktor Deutz motorral és a T1104-ben megismert váltóelrendezéssel rendelkezik, ugyanakkor a T1104 típushoz képest nagyobb méretű, ezenkívül elektromos programozható kézigázzal, homlokrakodózást megkönnyítő tetőablakkal rendelkezik, és ebben már alapfelszereltség a légrugós ülés. A TYM traktorok ideálisak kisebb gazdálkodók szántóföldi gépének, vezérgépének, illetve nagy gazdaságok univerzális második traktorának. A kizárólagos hazai importőr Szal-Agro Kft. a TYM traktorokra 5 év garanciát ad.
Basak
A török Basak traktorok a közelmúltban jelentek meg a SZEGÁNA Kft. kínálatában. Olyannyira friss „beszerzések”, hogy először a budapesti kiállításon láthatta őket a szélesebb közönség. A 110 LE-s 2110-es modellből már értékesítettek is Magyarországon, s a márkát elsősorban azoknak ajánlják, akik egyszerű, de átgondolt felépítésű, strapabíró erőgépet keresnek a gazdaságukba.
A Basak traktorok Perkins motorral, valamint 24+24-es olasz Carraro sebességváltóval vannak ellátva, de a gazdag felszereltség részét képezi a digitális klíma, a hidraulikus harmadik pont, a négy kihelyezett szeleppár, illetve a légfék is – utóbbinál hasznos megoldás, hogy gombnyomásra leoldható a légfék kompresszora, így nem veszi le fölöslegesen a teljesítményt.
A szegedi cég kiállítói standján szerepelt a Basak 2080 BB ültetvénytraktor, amely háromhengeres, 3,3 literes, 79 LE-s Perkins motort rejteget a burkolata alatt. A váltó 16+8 sebességes, a fülke digitális klímás és rendkívül áramvonalas. A masina keskeny nyomtávú (160 cm a teljes szélessége), saját tömege 3135 kg, maximális emelési képessége 3000 kg. Említésre érdemes még a kétsebességes TLT-hajtás (540/540E), a két kihelyezett szeleppár, illetve a mechanikus emelésvezérlés.
Szerző: AgrárUnió
Címkék:
Lássuk, mi történik azután, ha száj- és körömfájás tüneteit ...

Húsipari innovációk: új kutatás-fejlesztési projekt indul a ...

A csemezpusztai környezeti katasztrófa - további lépések ...

A hamuszürke szárkorhadás az új növénygyilkos

Nézzük, hogy miért/mivel vakcináznak itthon a száj- és ...

Bizonytalan időre halasztják a 32. Alföldi Állattenyésztési és ...

Ajándékozz új külsőt a muskátlinak! – Kreatív kézműves ötletek ...

Társa a bajban és az aszályban is – Vízszivattyúk a STIHL ...

RSzKF-vírus: biztos, hogy meg kell semmisíteni a teljes ...

Honnan tudják a madarak, merre kell repülniük?