
Tiszta DPF szűrővel alacsonyabb az üzemanyag-fogyasztás
Gépesítés - 2017.11.19
Egyedülálló tisztítóberendezés a keceli Benedeczki Diesel Centerben. A gázolajüzemű motoroknál tapasztalható túlfogyasztást, teljesítménycsökkenést, esetleg váratlan gépmegállást akár a dízel-részecskeszűrő (DPF) eltömődése is okozhatja.
A Benedeczki Diesel Center Kecel (BDC) által üzembe helyezett tisztítóberendezés legfeljebb egy munkanap alatt gyógyírt nyújthat a problémára, s a rendbe hozott egység műszaki paraméterei szinte az újéval megegyező értékekre állnak vissza. Az élettartamot jelentősen megnövelő beavatkozás költsége már az üzemanyag-fogyasztás mérséklődése által rövid idő alatt megtérül.
A dízel-részecskeszűrő (DPF) használata körülbelül egy évtizede, a Tier 4/Stage IV emissziós szintű motorok megjelenésével terjedt el a gázolajhajtású járműveknél. A kipufogógázt a koromtól, hamutól és különféle részecskéktől megtisztító alkatrészt ma már a traktorok, kombájnok, autóbuszok, személyautók és más dízelüzemű gépek többségébe beszerelik. Egy idő után azonban a káros anyagok lerakódása miatt a részecskeszűrő áramlási ellenállása megnő, és ezzel párhuzamosan csökken a motor teljesítménye, megemelkedik az üzemanyag-fogyasztása. A felhalmozódott részecskék rendszeres időközönként eltávolíthatók a DPF kiszerelése nélkül is. A regenerálási eljárás során a kormot égetik ki a részecskeszűrőből, mégpedig aktív és passzív regenerálás révén. Az utóbbiak az elterjedtebbek, mert a passzív regeneráláshoz nincs szükség külső energiaforrásra. A traktoroknál normál esetben 25 és 100 üzemóra között (a gép méretétől és a rendszertől függően) történik a regenerálás, amelyhez 600 Celsius-fok fölötti hőmérsékletre van szükség. A művelet alatt többletgázolajat juttatnak az égéstérbe, ez váltja ki azt a hőmérséklet-emelkedést, amely a kormot kiégeti a szűrőből. Egy idő után a DPF-en már a regenerálás sem segít, ilyenkor cserére van szükség, ami komolyabb járművek esetén akár egymillió forint feletti tétel is lehet. A városi autóbuszokon például nincs is regeneráció, így ezeknél 600–700 ezer kilométer után automatikusan cserélni kell az eltömődött részecskeszűrőt.
Egy szennyezett és egy tisztított DPF szűrő (John Deere)
Létezik azonban egy olyan megoldás, amellyel a drága alkatrész élettartama jelentősen meghosszabbítható. A Benedeczki Diesel Centerben egy éve üzembe helyezett berendezés a tapasztalatok alapján hatékonyan távolítja el a felhalmozódott, éghető és éghetetlen szennyeződéseket a részecskeszűrőből, és szinte újszerű állapotba állítja vissza. Az eddigi tapasztalatok alapján a járműtulajdonosok jellemzően csak akkor szerelik ki a DPF-et, amikor már működési rendellenességet tapasztalnak. Rosszabb esetben a meghibásodott alkatrész le is tiltja a gépet, azaz korlátozza a munkában a felhasználót, pedig egy új szűrő beszerzési árának töredékéért elvégezhető lenne annak tisztítása, s így a csere ideje számottevő mértékben kitolható. A csupán néhány órás – tehát akár a műhelyben is megvárható – beavatkozás révén érezhetően emelkedik a jármű teljesítménye és csökken a fogyasztása, mert kikerül a „fojtás” a rendszerből, amely számos problémát okozhat. A tisztítás (elsősorban az üzemanyag-megtakarítás eredményeként) megtérülő beruházásnak számít a jármű üzemeltetője számára, visszahozza a DPF tisztításának árát, érdemes tehát rászánni azt a kevés időt. A keceli BDC-be tavaly ősszel érkezett meg a Hartridge tisztítóberendezés. A beüzemelést egy 220 ezer kilométert futott MAN autóbusz DPF-jével végezték. A tisztítás utáni mérések meggyőző eredményt hoztak, amit Sulyok Tamás, a MAN autóbusz-üzletága vevőszolgálati vezetője is megerősített. A műszaki kolléga elismerően nyilatkozott, mert olyan értékeket mértek, mintha új szűrő lett volna a buszban.
Benedeczki Lajos
tulajdonos
Benedeczki Lajos 1990-ben alapította műhelyét a Bács-Kiskun megyei Kecelen, s két évvel később már egy hivatalos BOSCH-szervizt vezethetett. A dízeladagolás-technika javításával 1998-ban bővítették tevékenységi körüket. A több százmilliós beruházásnak és a minőségi munkának köszönhetően már 2002-ben BOSCH Diesel Centerré váltak, bő 10 év múlva pedig az új BOSCH-dízeltechnológiák tesztelőivé, azaz BOSCH Test Workshoppá. A BOSCH is küzd az Európa-szerte, de főleg a volt „keleti” országokban nagy számban működő jogtalan névhasználókkal, a minőségi munkát mellőző műhelyekkel, ezért 2015-ben világszinten új rendszert vezetett be, és egyben megszüntette az összes addigi Diesel Service-, Diesel Center-szerződést. A keceli BDC az új rendszer kialakításához jelentős szakmai segítséget nyújtott, az általuk képviselt magas szintű műszaki és nyilvántartási rendszerük tapasztalatai alapján. A már meglévő felszereltségnek köszönhetően 2015 őszén kiérdemelte a legjobbaknak kijáró módosított Bosch Diesel Center minősítést a német vállalattól. Jelenleg Magyarországon csak öt szerviz büszkélkedhet ezzel az elismeréssel. A BOSCH pedig kizárólag ezen Diesel-partnereiért vállal kezességet, mert ezen öt szakműhelyben a próbapadi mérések eredményei, a kicserélt alkatrészek listája, a munkavégzés dátuma percre pontosan a BOSCH minőségi nyomkövető rendszerében, a QualityScan németországi adatbázisában kerül rögzítésre, amelyet a megrendelő három évig a saját telefonjával ellenőrizhet is. Benedeczki Lajos a szakmája révén lett BOSCH-os (a gépjármű-villamossági műszerész szakma alapjait lényegében Robert Bosch teremtette meg), majd az idők során a ZEXEL, DENSO, DELPHI, SIEMENS/CONTINENTAL, YANMAR és a STANADYNE hivatalos partnerévé is vált. A padjaik össze vannak kötve a németországi, japán, illetve angliai központi számítógépes rendszerrel, így azok minden adatot eltárolnak arról, milyen alkatrészt cseréltek, mit mértek, hogyan adták ki az injektort és a nagynyomású szivattyút a tulajdonosoknak. Úgy kerülnek ki a kezükből a felújított termékek, hogy azok működése, szállított mennyiségei a gyáriakkal egyenértékűek. Rengeteg törzsügyfelük van, akik szintén a minőséget várják el tőlük, hiszen ez a hozzáállás mindig megtérül. Egy jól beállított injektor például annyi üzemanyagot tud megspórolni az üzemeltetőnek, hogy a javítási költség rövid idő alatt megtérül számára, illetve megelőzhető az esetleges motorkárosodás, ami akár többmilliós költség is lehet. A rendszert is úgy alakították ki, hogy a javításaik 40–50%-a megvárható, amivel szintén időt, költséget takarítanak meg az ügyfeleknek.
Ez volt a cél a részecskeszűrő-tisztító berendezés tavalyi üzembe helyezésekor is. A Hartridge idén aztán megjelent egy négy egységből álló csúcsmodell készülékkel, amelyet Európában elsőként ismét a keceli BDC vásárolt meg és helyezett üzembe. Első lépésként pneumatikus tisztítást végeznek, és ha ezzel orvosolható a probléma, akkor az ügyfél legfeljebb három óra elteltével már viheti is a behozott alkatrészt. Ha viszont komolyabb a baj, akkor hőkezelésre is szükség van, ez pedig további kilenc órával hosszabbítja meg a procedúrát, hiszen meg kell várni a szűrő felmelegedését, kiégetését (600 °C) és lehűlését is. A Hartridge berendezés fontosabb egységei közül az első a mérő, ezt követi a tisztítórész, a harmadik egység a kifújt hamut és más káros anyagot gyűjti össze, a negyedik pedig az égetőkemence. A komplett rendszer működtetéséhez több mint 30 LE-s, 3550 liter/perc teljesítményű kompresszor szükséges, míg a levegőt egy másfél colos csőben kell betáplálni – mindez önmagában is a berendezés hatékonyságára és komolyságára utal.
Az eszköz révén nemcsak a szokványos henger alakú szűrők tisztíthatók, de például a Kubota ovális szűrője is. A szűrőtisztításnak nemcsak akkor van értelme, ha már valamiféle rendellenesség van a rendszerben, hanem megelőzésként is. A beavatkozás javítja a fogyasztást, megnöveli az élettartamot, és a regenerációs ciklus sűrűségét is visszaállítja szinte az eredeti állapotba, amivel kevesebb lesz az elvesztett hasznos munkaidő. Aki előre gondolkodik, az akár a téli karbantartás során is elvégeztetheti a tisztítást (ha már úgyis áll a gép), így egyáltalán nem kell miatta kieséssel számolnia, hanem végig tudja dolgozni a teljes szezont.
Címképen: A haszonjárművek, erőgépek, traktorok Diesel Particulate Filter (DPF) tisztító „gépsora”, a számítógép vezérelte ipari kemencével
Szerző: AgrárUnió
Címkék: dízel-részecskeszűrő, túlfogyasztás, teljesítménycsökkenés, gázolajüzemű motor, részecskeszűrő-tisztító
Ajándékozz új külsőt a muskátlinak! – Kreatív kézműves ötletek ...

Újabb telepeken jelent meg a ragadós száj- és körömfájás

Húsipari innovációk: új kutatás-fejlesztési projekt indul a ...

Barkók a kapásokban – Előfordulásuk, fajtáik, kárképeik, ...

Bizonytalan időre halasztják a 32. Alföldi Állattenyésztési és ...

A hamuszürke szárkorhadás az új növénygyilkos

Lássuk, mi történik azután, ha száj- és körömfájás tüneteit ...

RSzKF-vírus: biztos, hogy meg kell semmisíteni a teljes ...

Dr. Békési Pál kiemelkedő munkássága és életútja

Társa a bajban és az aszályban is – Vízszivattyúk a STIHL ...