TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 90.220,68 Ft (tonna)
Napraforgómag: 211.990,54 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 83.714,60 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 85.148,95 Ft (tonna)
Repcemag: 217.271,85 Ft (tonna)
Full-fat szója: 207.804,24 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 619 Ft
Benzin ára: 600 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 399,99
USD: 368,55
CHF: 416,63
GBP: 476,46
Hirdetés
Napról napra bizonyít

Napról napra bizonyít

Egyéb - 2017.02.05

Csendes és energiatakarékos, minimális a környezetterhelése, megbízható, sokoldalúan alkalmazható és az innovatív műszaki megoldások révén biztonságosan működtethető – ennyi előny mellett felesleges ecsetelni, miért érdemes beszerezni a Weidemann nemrég piacra dobott, elektromos udvari rakodógépét. Az eHoftrac széria új távlatokat nyit, 
a jövőt képviseli.

Az Orosházán működő, száz százalékban magyar tulajdonú Green-Divízió Kft. átfogó tevékenységet végez a hízott liba és hízott kacsa előállításában, az élőállat-kereskedelemtől a feldolgozáson át a késztermék-kereskedelemig. A cég az ősz folyamán vásárolt egy elektromos hajtásrendszerű Weidemann eHoftrac 1160 udvari rakodógépet, amelyet a pusztaföldvári telephelyen állítottak munkába. Ez a Green-Divízió Kft. legnagyobb törzstelepe (a 8000 négyzetméternyi fedett istállókban 10 ezer törzslibát tartanak), ahol egész évben tojást termelnek és keltetnek, a naposállatokat termelők nevelik fel, s végül az orosházi saját vágóhídon készterméket gyártanak belőle.

Kicsi, de erős – és csendes

vt

Vajda Tamás (40)

telephelyvezető, Green-Divízió Kft.

családi állapot: nős, egy kisfiú és egy kislány édesapja
hobbi: kirándulás a családdal
telefon: 06 (30) 21-99-383

„Az elektromos udvari rakodógépet egy nemzetközi kiállításon látta meg Kutni József cégtulajdonos, és rögtön el is határozta, hogy neki kell egy ilyen” – mesélte a beszerzés előzményeit Vajda Tamás, aki 18 esztendeje irányítja a pusztaföldvári telephelyet. Nem is annyira az eHoftrac 1160-as alacsony fenntartási költségei és zéró károsanyag-kibocsátása volt a legvonzóbb számukra, hanem inkább a csendessége, hiszen így kiszolgálás közben sem zavarják a libákat (az átlagos hangteljesítményszint 92 decibel). Mivel a vezetőállás borulásgátló kerete lenyitható, az alacsonyabb ajtókon is átférnek, ráadásul a gép kis helyen megfordul, vagyis minden szempontból praktikus azoknak, akiknek szűk ólakban kell manőverezniük.

Az elektromos udvari rakodó könnyen leemeli a kazalból a szalmabálákat, az emelési magassága ugyanis 280 cm, míg billenési teherbírása – a gyári adatok szerint – kanállal 1348 kg, raklapvillával pedig 1089 kg. Széles, mély bordázatú abroncsaival a sárban is jól elboldogul, amit ezen a libatartó telepen is nap mint nap bizonyít, hiszen betonon vagy aszfalton a legritkább esetben járnak vele. „Korábban az ól elé tettük le a bálákat, majd kézzel begurítottuk. Most viszont bemehetünk egészen a libák közé” – emelt ki egy fontos változást Vajda Tamás. A géphez vásároltak bálatüskéket, raklapvillát, kanalat és trágyavillát is, de máris egy bálabontó beszerzésén gondolkodnak, amellyel nemcsak felvehetik a bálát, de az ólban rögtön szét is szórhatják, így megspórolhatják a kézi erőt. Az adapterek átszerelése egyébként nem bonyolult feladat, gyorsan megoldható.

Öt üzemóra egy töltéssel

Az 1960-ban alapított német Weidemann 1972-ben mutatta be a kisméretű, kompakt Hoftrac törzscsuklós homlokrakodót, amely az udvari, költséges kézi munkát volt hivatott kiváltani, ezért gyorsan népszerűvé vált a gazdálkodók körében. 
A 2013-as hannoveri Agritechnica kiállításon mutatták be ennek az elektromos prototípusát, majd 2015-ben megkezdték az eHoftrac széria árusítását. A hazánkban az osztrák Mauch GmbH által forgalmazott udvari rakodógép egy töltéssel akár öt üzemórát is képes teljesíteni, ami az orosházi telepen kétnapi munkavégzéshez elegendő. Estére felrakják a 400 voltos áramforrásra, és ehhez nem is szükséges teljesen lemeríteni a 48 voltos, 240 Ah névleges kapacitású akkumulátort, ezt csak az első három alkalommal volt célszerű elvégezni. Az energiaforrás 1000 töltési ciklus után veszít a teljesítményéből. Minden második töltés után desztillált vizet kell tölteni bele, ezt az igényét a gép maga jelzi, nem kell tehát folyton lesni benne a folyadékszintet, ebből a szempontból az akkumulátor gondozásmentes.

Hamar megtérül a befektetés

Az eHoftrac 1160-as számos hasznos biztonságtechnikai megoldást vonultat fel, például csak akkor lehet elindítani, ha üresben van, és az ülést elfoglalja a kezelő. Ha pedig kiszáll, a gép rögtön megáll, de az adaptereket is csak úgy lehet cserélni, ha közben egy kapcsolót nyomva tartanak a kormány közelében. Hasznos a Hill-Hold funkció is, ami azt jelenti, hogy ha a gép emelkedőn áll meg, akkor az elektromotorja rögzíti a járművet. Rideg Imre gépkezelő mesélte, hogy egyszer a rakodó meg is tréfálta őket: az irányítást végző joystickot véletlenül jobban előrenyomták a kelleténél, így lefixálták a gémet, meg sem tudták mozdítani, de aztán a botkormány egyszerű kiemelésével orvosolták a problémát. Az orosházi telepen három évtizedig használtak egy dízelüzemű rakodógépet, amely már régen megérett a cserére, ezért szerezték be a Weidemann elektromos szériájának egyik darabját (ezzel az országban az elsők között voltak).

A gyártó szerint az eHoftrac modellek körülbelül 25%-kal drágábbak a hagyományos változatoknál, ám ezt a 40%-kal alacsonyabb üzemeltetési költség, valamint a 0%-os károsanyag-kibocsátás bőven ellensúlyozza. Aki ilyen terméket vásárol a gazdaságába, az nyugodtan kalkulálhat azzal, hogy 2800 üzemóra után a pluszköltségei már megtérülnek. A Green-Divízió Kft.-nél ettől még kicsit távol állnak, hiszen két hónap alatt csupán 56 üzemórán át tették próbára a gép képességeit. A kötelező nagyszervizre 500 üzemóránál kerül majd sor, ezenkívül mindössze arra kell ügyelniük, hogy a szokásos zsírzásokat és a napi gépszemlét elvégezzék.

A eHoftrac bírja a kiképzést

Az újonnan beszerzett eszköz egyébként nem túl kényes, a pusztaföldvári telephelyen például a törzsól végében tölti az estéket, fedett helyen, de ilyenkor, télen csak alig valamivel 0 fok fölötti hőmérsékleten. Még sincs baj az indulással, egyedül a nyitott fülke jelent némi kényelmetlenséget a kezelő számára a hideg időszakban. A libatelepen biztonsági okokból nemcsak a külső áramellátásra támaszkodnak, hanem saját aggregátoruk is van, amely áramkimaradás esetén „életmentő” lehet. Mivel a havi számlájuk 800 ezer forintra rúg, az eHoftrac kétnaponta sorra kerülő töltését meg sem érzik, míg a gázolajvásárlás (főleg a mostanában növekvő árak mellett) alighanem komoly tételt jelentene a költségvetésükben. Mint minden akkumulátornál, a rakodót mozgató berendezés töltésénél is ügyelni kell arra, hogy megfelelő legyen a légkeringés, hiszen a folyamat során gázok szabadulhatnak fel. A töltőállomás egyébként a falra akasztható, de akár szabadon is tartható (például egy polcon).

Az elektromos hajtásrendszer lelke az akkumulátor, illetve a két elektromotor. 
A kisebbik (6,5 kW teljesítményű) a jármű hajtásáról gondoskodik, míg a nagyobbik (9 kW-os) a munkahidraulikát működteti.

w1

Praktikus kialakítás

Az orosházi telep kiszolgálására egyetlen ilyen rakodógép bőven elegendő, annak ellenére, hogy a tél során valószínűleg kicsit többet fognak vele dolgozni, mint ősszel. A használata könnyen megtanulható, különösen akkor, ha valakinek korábban már volt dízelüzemű Weidemann eszköze, hiszen a kezelőszervek ez eHoftrac 1160-ason is pontosan ugyanúgy helyezkednek el. A joystick a jobb oldalon található, éppen kézre esik, a „gáz-” és fékpedál működtetésére bakancsban is elegendő a hely, a vészvillogót, világítást működtető kapcsolók pedig a kormány alatt sorakoztak, bár az általunk meglátogatott telephelyen este még nem dolgoztak a géppel, így a két első és egy hátsó munkatérlámpát is csak próbaképpen kapcsolták be. A szervizelést megkönnyítő kiegészítő az üzemóra-számláló, valamint az akkumulátor töltöttségi állapotát mutató kijelző.

A Green-Divízió Kft. alkalmazottainak van már tapasztalatuk elektromos járművekkel, hiszen a telepen használnak egy tíz mázsa teherbírású furgont (rekesztéket, zsákos árut, tojást szállítanak vele), illetve egy golfkocsit a benti közlekedéshez. Az eHoftrac 1160-assal ritkán vonulnak közúton, de ha előfordul, az Eco gomb megnyomásával ezt még takarékosabban tehetik meg. Környezetbarát üzemmódban kisebb ugyan a gép teljesítménye, de a legfeljebb 15 km/h sebességű haladáshoz tökéletesen megfelel.




Szerző: AgrárUnió

Címkék:
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Mikotoxinok a mezőgazdaságban: kihívások és megoldási ...

A mikotoxinok jelenléte az agrárszektorban évről évre fokozódik, amely komoly kockázatokat jelent mind a termelés, ...