
Otthon a szántóföldön és a jégmezőn: a MasseyFerguson
Traktorok - 2015.05.28
A világ egyik vezető traktormárkája közel három évtizede a magyar gazdálkodók számára is elérhető hazánkban. Nincs olyan terep, ahol ne tudna boldogulni, Edmund Hillary még a Déli-sarkra is eljutott vele.
1958-ban alakult ki a mai márkanév
Magyarországon az ipar csak gyerekcipőben járt, és még állandó híd sem kötötte össze Pestet és Budát, amikor 1847-ben az amerikai származású kovács, Daniel Massey Kanadában megalapította a maga öntödéjét és gépgyárát. Egy évtizeddel később a fűrészüzemet működtető Alanson Harris is mezőgazdasági eszközök előállításával kezdett el foglalkozni, s a két hasonló profilú cég 1891-ben az egyesülés mellett döntött. Ekkor még elsősorban a cséplő- és betakarítógépeikről voltak ismertek Észak-Amerikában. A traktorok az I. világháború idején bukkantak fel kínálatukban, amikor a férfiak a frontra mentek, így a kieső kézierőt a gépesítés felfejlesztésével lehetett csak pótolni.
Termékeny egyesülés
A Massey-Harris vállalat 1953-ban egyesült a repülőgépet és négykerékhajtá-sú Forma–1-es versenyautót is tervező ír Harry Ferguson cégével, így jött létre a Massey-Harris-Ferguson, majd öt évvel később (névrövidítéssel) a Mas-seyFerguson márka.
A társalapító Harry Fergusonnak szobrot is emeltek Angliában
A két világháború között még csupán 20–35 lóerős traktormodelleket gyártottak, s az üzletág felfutására egészen az 1950-es évekig várni kellett. Ekkor jelent meg a színen Harry Ferguson, aki nemcsak zseniális konstruktőr és feltaláló volt, de 1926-ban ő szabadalmaztatta például a hárompontos felfüggesztő mechanizmust, amelyet (kisebb-nagyobb módosításokkal) a mai traktorokon is megtalálhatunk. Ez akadályozza meg, hogy a gép felágaskodjon, ha az eke vagy más munkaeszköz ellenállásba ütközik a kemény talajon. Az 1960-as években a MasseyFerguson rendelkezett a legnagyobb traktorkínálattal a piacon, és ekkor már valamennyi termékük a jól ismert vörös színben tündökölt a korábbi szürke-rézbarna kombináció helyett.
Idegen kézben
1959-ben megvásárolták az olasz Landini traktorgyárat, ahol főleg szőlészeti és lánctalpas gépeket készítettek, 2000-re azonban apránként megváltak a vállalatban birtokolt összes részesedésüktől. Hasonló módon jártak el a dízelmotorairól híres brit Perkins, illetve a spanyol Ebro traktor-, busz- és teherautógyár esetében is. 1995-ben aztán maga a MasseyFerguson került idegen kézbe, az amerikai AGCO Corporation vásárolta fel a patinás céget, s jórészt ennek köszönhetően ma már 140 országban árusítják az összeladást tekintve világelsőnek számító márkát.
A 1130-as a hatvanas-hetvenes évek kedvelt traktora volt
Intelligens motorvezérlés
Magyarországon 2003 óta a schwechati székhelyű Austro Diesel GmbH forgalmazza és szervizeli az amerikai traktorokat. Termékskálájuk a 38–46 LE-s kis és kompakt traktoroktól a 270–400 LE-s erőgépekig terjed. Utóbbi az MF 8700-as széria, amelynek öt modelljét hathengeres,
8400 cm³-es, a legszigorúbb Tier4 emissziós előírásoknak megfelelő, CommonRail befecskendezésű AGCO Power (korábban SISU) hajtóművekkel szerelték fel. Az intelligens EPM motorvezérlés 30 lóerő extra teljesítményt biztosít TLT használatakor, illetve szállításnál 20 km/h haladási tempó fölött. A Dyna-VT fokozatmentes hajtómű optimalizálja a fogyasztást, valamint tehermentesíti a vezetőt, s mindezt jól kiegészíti a dinamikus traktorvezérlés (DTM), amely aktiválás után automatikusan vezérli a motort és a hajtóművet.
A tágas panorámafülke keskeny oszlopai és nagy üvegtáblái optimális kilátást biztosítanak, a műszerek és kezelőelemek pedig jól átláthatók és ésszerűen csoportosítottak.
Az új 8700-as sorozatot öt modell alkotja
A csúcson
A Mount Everestet elsőként meghódító Edmund Hillary 1958-ban a Déli-sarkra is eljutott, és ehhez a kalandjához a Massey-Harris-Ferguson traktorokat találta a legalkalmasabb járműveknek. Az átalakított TE20-as gépek nemcsak a 10 tonnányi szállítmánnyal, de a rettentő hideggel és a mostoha körülményekkel is sikeresen birkóztak meg. 2014-ben egy holland hölgy, Manon Ossevoort megismételte az elképesztő produkciót, ezúttal egy MasseyFerguson 5610-es traktor volánjánál. (vezérképünkön).
Szerző: Fotók: AGCO
Címkék:
Megjelent a ragadós száj- és körömfájás betegség ...

Első tavaszi repcekártevőink, a szárat károsító ormányosok – ...

Ragadós száj- és körömfájás járvány kapcsán elrendelt hazai ...

Gabonapiaci trendek: fókuszban az árpa és a búza

Hogyan indítsuk a tavaszi növényeket aszályban

Tavaszi aktualitások a növénytermesztésben

Mikotoxinok a mezőgazdaságban: kihívások és megoldási ...

A Spectrum® stabil alap a napraforgó gyomirtásában

Egyensúly a szakértelem és a megfizethetőség között

Mi várható kukorica és cirok fronton?