
Alliance ikerabroncsok – Talajkímélő, takarékos megoldás
Egyéb - 2016.05.08
Az ikerkerekek használatának előnyei mindenki számára nyilvánvalók: kisebb talajtaposás és -tömörítés, nagyobb vonóerő-átadás, redukált szlip és kiegyensúlyozottabb növényfejlődés. Mindez az Alliance márka jó minőségű és kedvező árú abroncsaival is elérhető, amelyeket a Bohnenkamp s.r.o. forgalmaz hazánkban.
Az ikerkerekek ötlete abból a problémából ered, hogyan lehet az erőgépek folyamatos tömeg- és teljesítménynövekedésével egy időben emelni az abroncsok terhelését, javítani a munkavégzés hatásfokát, ugyanakkor kímélni a talajt. A megoldás a kettős kerék: a dupla felfekvés révén ugyanis a traktor súlya nagyobb felületen éri a felszínt, így kisebb a nyommélység és a felületi nyomás, vagyis kevésbé károsodik a talaj. Az ikerkerekes szerelés ráadásul nagyobb stabilitást ad az erőgépnek (ez különösen lejtős terepen hasznos), illetve bizonyítottan csökken általa az üzemanyag-fogyasztás is. Mérések szerint a hatékonyság közel 15%-kal is nőhet, miközben a gázolaj-felhasználás akár 10-12%-kal lehet kevesebb a szimpla kerékelrendezéshez viszonyítva. Ügyelni kell azonban arra, hogy az abroncsok közti rés legalább 8-10 cm legyen, így nem áll fenn a kerék eltömődésének veszélye.
Lapunk a tél végén látogatta meg Molnár Ákos egyéni vállalkozót, aki őstermelő szüleivel a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Gávavencsellőn gazdálkodik.
Molnár Ákos (26)
egyéni vállalkozó, Gávavencsellő
családi állapot: nőtlen
hobbi: vadászat
telefon: 06 (70) 57-88-139
Tavaly vásárolt egy használt John Deere 6150R típusú, hathengeres, 6,8 literes, 170 LE-s motorral felszerelt traktort, amelyre a viseltes gyári gumik helyett rögtön vett egy új szett Alliance abroncsot is a forgalmazó bócsai Gál Mobil Kft.-től. Az erőgépet legfőképpen szállításhoz és talajmunkáknál használják, s amikor csak lehetőség adódik rá, hátul ikerkerekekkel szerelik fel, hogy minél jobban kíméljék a talajaikat. A család 300 hektáron foglalkozik növénytermesztéssel, bár a földeknek csupán harmada az övék, a többit bérmunkában művelik. Az állomány nagy részét a kukorica és napraforgó teszi ki, de van némi búzájuk és tritikáléjuk is, valamint – körülbelül tíz hektáron – kapásnövények, burgonya és főzőtök. Mivel állataik nincsenek, a termény egészét értékesítik.
Molnár Ákos most először került kapcsolatba az Alliance márkával, és egyáltalán nem bánta meg, hogy (a forgalmazó javaslatára) kipróbálta az árban és minőségben egyaránt megfelelő abroncsokat. Hátulra Farm Pro II-es 520/85 R38 gumikat vásárolt, míg a mellső tengelyre a 420/85R28-as változatot. „Az abroncsoknál elsősorban a kopás szokott problémát jelenteni, ezért én is azt figyelem, mennyit bírnak. Ezekben most körülbelül 300 üzemóra van, de szinte teljesen újszerűnek tűnnek” – közölte elégedetten a fiatal gazda. A traktort a látogatásunk után, legközelebb a talajlezárásokhoz kívánták használni, ami a Nyírségben meglehetősen összetett feladatot jelent, hiszen a laza, homokos földektől a nagyon kötött bodrogközi talajokig minden megtalálható arrafelé. „Egyáltalán nem mindegy, hogy a gép hatvanmázsás tömege negyven vagy nyolcvan centin oszlik-e el, s hogy mennyire tapossa, tömöríti a földet, miután a növény is bele van vetve” – indokolta meg az ikerkerekek használatát Molnár Ákos. A fokozott védelem érdekében ezért ők a talaj felszántása vagy lazítása után fel szokták tenni a John Deere hátuljára a párként szolgáló abroncsokat, és a vetést, műtrágyázást, kombinátorozást már így végzik el. Amikor arról kérdeztem, tudna-e esetleg olyat mondani, ami nem tetszik neki az új gumikkal kapcsolatban, a fiatal gazdálkodó az abroncsok alakját említette meg. Szemből kissé „horpadtnak” tűnnek, az oldalfalaik nem párhuzamosak, ez azonban csupán esztétikai, ízlésbeli kérdés, a használhatóságot nem érinti.
Szántóföldi alkalmazásnál az ikerabroncsokat 0,6–0,8 bar nyomáson javasolt üzemeltetni (sőt a külsőket érdemes még ennél is kevesebbre fújni). A kapásnövényeknél használt, keskeny profilú, nagyobb átmérőjű kerekeknél azonban nyugodtan két bar fölé mehetünk a szakemberek szerint. Ezt azonban nem mindenki tartja be, különösen akkor, ha a gyakori felfújás-leeresztés aránytalanul sok időt venne el a munkától. Molnár Ákosék is inkább az 1,8 bar körüli, állandó nyomásérték mellett döntöttek, az általuk művelt területek ugyanis 62 darabban helyezkednek el, Sárospataktól Szabolcson át Tiszabercelig. Sokat kell tehát vonulniuk, így nincs módjuk az abroncsok optimális beállításával bajlódni. Szerencsére az Alliance gumik eddig jól viselték a kihívást, közúton és szántóföldön is megbízhatóan teljesítenek. Ehhez hozzájárul az is, hogy a 6150R típusú John Deere rugózott híddal és fülkével rendelkezik, így nemcsak az abroncsokkal bánik kíméletesen, de a kezelő számára is komfortos. Az ikerkerekek hasznát egyébként már a több évtizeddel ezelőtti tanulmányok is kimutatták (lásd Jóri J. István ide vonatkozó vizsgálatait az 1990-es évekből), s a különböző abroncselrendezések talajra gyakorolt hatását a nyomáseloszlási görbék (az úgynevezett nyomáshagymák) igen szemléletesen ábrázolják. Szimpla normál profil esetén például a nyomáshagymák „héjai” (izobárvonalai) egészen 60 cm-ig lehatolnak a talajba, egy széles és keskeny profilból álló ikerkeréké viszont már csak körülbelül 50 cm-ig, míg a két széles profil által alkotott abroncskapcsolatnál ez az érték csupán 40 cm, minimális talajnyomást és sekélyebb keréknyomokat előidézve.
„Bár rendszeresen használjuk őket, re--mélem, öt-hét évbe is beletelik, mire el--kopnak ezek a gumik – bizakodott a gávavencsellői gazdálkodó. – Akkor pedig elmondhatom majd, hogy megérte a beszerzésük, vagyis a legközelebbi vásárlásnál is érdemes lesz számításba venni az Alliance márkát.” A fokozott igénybevételbe náluk egyébként az is beletartozik, hogy a gépeik (és természetesen velük az abroncsok) fedett szín híján egyelőre a szabad ég alatt töltik a teleket. Ugyanakkor az is igaz, hogy a traktoraik a hidegben sem sokat pihennek, hiszen a faluban és a környéken mindig akad tennivaló: hol egy elakadt járművet kell kiszabadítani, hol meg tűzifát szállítanak a házakhoz. A gépkezelők pedig a mostoha körülmények között talán még inkább meg tudják becsülni, hogy megbízható technika, traktor és abroncs működik alattuk.
Szerző: AgrárUnió
Címkék:
Kezdődik a viharszezon

Húsipari innovációk: új kutatás-fejlesztési projekt indul a ...

Nedvességmegtartás Horsch gépek használatával – ...

Honnan tudják a madarak, merre kell repülniük?

RSzKF-vírus: biztos, hogy meg kell semmisíteni a teljes ...

Elmarad a NAK Szántóföldi Napok és AgrárgépShow-Mezőfalva

Ajándékozz új külsőt a muskátlinak! – Kreatív kézműves ötletek ...

GEOSYNERGIA – Talaj- és növénykondicionáló készítmény

Dr. Békési Pál kiemelkedő munkássága és életútja

„Szerencsém volt, hogy parasztnak születtem” – Tradíció és ...