
Élénkké vált az AdBlue-piac – Hiány, drágulás és felhalmozás jellemezte az őszt
Hírek - 2021.12.27
Váratlan problémát hozott az ősz a mezőgazdaságban dolgozók számára. Az év elejétől novemberig mintegy 400 százalékkal drágult a földgáz világpiaci ára (csak szeptemberben drasztikus, 70 százalékos emelkedés volt tapasztalható), márpedig ez az alapanyaga a modern dízelüzemű motorok elhagyhatatlan adalékának, az AdBlue-nak is.
A gyártók a földgáz áremelkedése miatt hirtelen takaréklángra kapcsoltak, ami hamar készlethiányhoz vezetett a kontinensen. Ez az agrárium számára sem jött jól, hiszen még javában zajlottak az őszi munkák, de sok helyen az a veszély fenyegetett, hogy az erőgépek adalékanyag híján el sem tudnak majd elindulni.
„Mostanra elsimulni látszanak a hullámok, már nincsenek ellátási problémák, viszont az árak elszabadultak. Míg a nyáron nettó 80-90 forint között alakultak az eladási árak, addig mostanra ez közel háromszorosára ugrott” – értékelte a helyzetet november legvégén Savanyu Ottó, a Bakonytruck Kft. tulajdonos-ügyvezetője. A veszprémi cég bő egy évtizede foglalkozik az AdBlue és a hozzá kapcsolódó rendszerek, valamint kezelőberendezések és töltőállomások forgalmazásával, de ilyen körülményekkel még ők sem találkoztak. Lényegében heti árakkal dolgoztak, ám sokszor még azt sem tudták tartani. Előfordult, hogy a rendelésük visszaigazolásánál a gyártó már magasabb összeget jelzett, de idővel az ár már a vevőknek sem volt fontos, csak az, hogy legyen a termékből. Mivel 100 liter gázolajhoz mintegy 4-5 liter AdBlue szükséges, ez nem jelent különösebben nagy tételt az üzemanyaghoz képest.
„Ma még nem lehet tudni, mennyire lesz tartós a helyzet, ez nagyban függ a földgáz világpiaci árától. Abban szinte teljesen biztosak lehetünk, hogy az ár már nem megy vissza a korábbi szintre. Mi a beszerzési forrásainknak köszönhetően folyamatos ellátást tudtunk biztosítani partnereinknek, és a logisztika átszervezésével vészeltük át a legnehezebb időszakot. Sűrűbben, de kevesebbet szállítottunk, így mindenkinek jutott, és nem okozott gondot a munkamenetben. Nehézséget jelentett, hogy a gyártók korlátok közé tereltek minket, nem adtak ki többet, mint a korábbi időszakban, de a szerződött partnereinket így is sikerült folyamatosan kiszolgálnunk, sőt a nagy bajban lévő vásárlóknak is segíteni tudtunk”– emelte ki Savanyu Ottó.
Tapasztalatai szerint sokfelé volt jellemző a felhalmozás, a „bespájzolás”, bár ehhez a felhasználóknak a tárolókapacitásaikat is bővíteniük kellett. Mindez ahhoz vezetett, hogy az 1000 literes IBC-tartályok ára is 40-50 százalékkal emelkedett. Néhányan eljátszadoztak a gondolattal, hogy kiiktatják az AdBlue-rendszert a járművükből, de – a Bakonytruck Kft. tulajdonos-ügyvezetője szerint – lesújtó ilyet hallani. A megoldás ugyanis nemcsak környezetvédelmi szempontból káros, de komoly műszaki problémákat is okozhat, sőt a garancia is elvész a beavatkozás miatt. Arról nem beszélve, mekkora büntetést vonhat maga után, például egy nemzetközi fuvarozó esetében, ha megbütyköli a kamionjait.
„A 370 forint fölé emelkedő euróárfolyam is befolyásolja a helyzetet, ezért továbbra is vannak bizonytalanságok. Véleményem szerint a felhalmozás nem jó taktika, bár valóban érdemes egy kis biztonsági tartalékot tartani. Hiánytól azonban már nem kell félni, nekünk is teljesen biztos, többcsatornás a beszerzési forrásunk, mivel több országból szállítunk, régi, stabil gyártópartnerekkel dolgozunk” – nyugtatta meg a felhasználókat Savanyu Ottó.
Szerző: AgrárUnió, Címkép: Pixabay
Címkék: AdBlue, drágulás, hiány, adalékanyag
Szarvast gázoltak az autópályán, videón egy hasonló rémisztő ...

16 éveseket még nem kellene traktorkormány mögé ültetni – vita ...

Hoppá: ez most a legnépszerűbb mezőgépmárka a németeknél

Aggasztóan nő az aflatoxinos kukorica aránya a magyar piacon, ez ...

Klasszikus szántóföldi traktor érkezett a dél-koreai Kiotitól

Csemegekukorica és zöldborsó: ború jöhet, sőt égszakadás

Bőven terem a dinnye, jelenleg 115 forint kilója a földről eladva ...

Szedd magad és vedd magad földieper lelőhelyek 2023-ban

Májusban tilos füvet nyírni – ha valaki komolyan veszi a ...
