TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 85.393,76 Ft (tonna)
Napraforgómag: 215.090,65 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 75.592,82 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 80.251,50 Ft (tonna)
Repcemag: 207.187,88 Ft (tonna)
Full-fat szója: 207.009,72 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 660 Ft
Benzin ára: 641 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 411,92
USD: 394,3
CHF: 436,03
GBP: 487,51
Hirdetés
Élénkké vált az AdBlue-piac – Hiány, drágulás és felhalmozás jellemezte az őszt

Élénkké vált az AdBlue-piac – Hiány, drágulás és felhalmozás jellemezte az őszt

Hírek - 2021.12.27

Váratlan problémát hozott az ősz a mezőgazdaságban dolgozók számára. Az év elejétől novemberig mintegy 400 százalékkal drágult a földgáz világpiaci ára (csak szeptemberben drasztikus, 70 százalékos emelkedés volt tapasztalható), márpedig ez az alapanyaga a modern dízelüzemű motorok elhagyhatatlan adalékának, az AdBlue-nak is.

A gyártók a földgáz áremelkedése miatt hirtelen takaréklángra kapcsoltak, ami hamar készlethiányhoz vezetett a kontinensen. Ez az agrárium számára sem jött jól, hiszen még javában zajlottak az őszi munkák, de sok helyen az a veszély fenyegetett, hogy az erőgépek adalékanyag híján el sem tudnak majd elindulni.

„Mostanra elsimulni látszanak a hullámok, már nincsenek ellátási problémák, viszont az árak elszabadultak. Míg a nyáron nettó 80-90 forint között alakultak az eladási árak, addig mostanra ez közel háromszorosára ugrott” – értékelte a helyzetet november legvégén Savanyu Ottó, a Bakonytruck Kft. tulajdonos-ügyvezetője. A veszprémi cég bő egy évtizede foglalkozik az AdBlue és a hozzá kapcsolódó rendszerek, valamint kezelőberendezések és töltőállomások forgalmazásával, de ilyen körülményekkel még ők sem találkoztak. Lényegében heti árakkal dolgoztak, ám sokszor még azt sem tudták tartani. Előfordult, hogy a rendelésük visszaigazolásánál a gyártó már magasabb összeget jelzett, de idővel az ár már a vevőknek sem volt fontos, csak az, hogy legyen a termékből. Mivel 100 liter gázolajhoz mintegy 4-5 liter AdBlue szükséges, ez nem jelent különösebben nagy tételt az üzemanyaghoz képest.

„Ma még nem lehet tudni, mennyire lesz tartós a helyzet, ez nagyban függ a földgáz világpiaci árától. Abban szinte teljesen biztosak lehetünk, hogy az ár már nem megy vissza a korábbi szintre. Mi a beszerzési forrásainknak köszönhetően folyamatos ellátást tudtunk biztosítani partnereinknek, és a logisztika átszervezésével vészeltük át a legnehezebb időszakot. Sűrűbben, de kevesebbet szállítottunk, így mindenkinek jutott, és nem okozott gondot a munkamenetben. Nehézséget jelentett, hogy a gyártók korlátok közé tereltek minket, nem adtak ki többet, mint a korábbi időszakban, de a szerződött partnereinket így is sikerült folyamatosan kiszolgálnunk, sőt a nagy bajban lévő vásárlóknak is segíteni tudtunk”– emelte ki Savanyu Ottó.

Tapasztalatai szerint sokfelé volt jellemző a felhalmozás, a „bespájzolás”, bár ehhez a felhasználóknak a tárolókapacitásaikat is bővíteniük kellett. Mindez ahhoz vezetett, hogy az 1000 literes IBC-tartályok ára is 40-50 százalékkal emelkedett. Néhányan eljátszadoztak a gondolattal, hogy kiiktatják az AdBlue-rendszert a járművükből, de – a Bakonytruck Kft. tulajdonos-ügyvezetője szerint – lesújtó ilyet hallani. A megoldás ugyanis nemcsak környezetvédelmi szempontból káros, de komoly műszaki problémákat is okozhat, sőt a garancia is elvész a beavatkozás miatt. Arról nem beszélve, mekkora büntetést vonhat maga után, például egy nemzetközi fuvarozó esetében, ha megbütyköli a kamionjait.

„A 370 forint fölé emelkedő euróárfolyam is befolyásolja a helyzetet, ezért továbbra is vannak bizonytalanságok. Véleményem szerint a felhalmozás nem jó taktika, bár valóban érdemes egy kis biztonsági tartalékot tartani. Hiánytól azonban már nem kell félni, nekünk is teljesen biztos, többcsatornás a beszerzési forrásunk, mivel több országból szállítunk, régi, stabil gyártópartnerekkel dolgozunk” – nyugtatta meg a felhasználókat Savanyu Ottó.

 

bakonytruck

 

 




Szerző: AgrárUnió, Címkép: Pixabay

Címkék: AdBlue, drágulás, hiány, adalékanyag
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Idén is folytatódik a magyar települések zöldítése

A Országfásítási Program részeként 2020-ban meghirdetett Településfásítási Programnak idén az ötödik üteme ...