A magyar gazdálkodók szakmai közössége
Genezis műtrágya
Corteva Verben Queen

CLAAS AXION 960 gumihevederrel – A legkíméletesebb megoldás a talajtömörödés elkerülésére

Traktorok - 2022.04.23

Kincsünket, a termőföldet nem megerőszakolni, hanem megművelni kell. Rá lehet rontani soktonnás, nagy teljesítményű traktorral, megtaposni, összetömöríteni. Mennyivel jobb a talajt kis nyomással kímélő gumihevederes erőgépet használni, mint a CLAAS AXION 960, amelyet kipróbáltam.

CLAAS AXION 960 gumihevederrel – A legkíméletesebb megoldás a talajtömörödés elkerülésére


A termőföld nem egyszerűen „föld”, hanem sok-sok mikroorganizmus élőhelye, amelynek állaga, porhanyóssága, vízháztartása döntő tényezője a termés minőségének, mennyiségének. Egy szántón jól láthatók a művelőnyomok, ahol mintha döngölt lenne a talaj, gyérebb a növénykultúra. Ha összeadjuk e sávok területét, elég nagy mennyiséget tesz ki. A talajtaposás mérséklése nagyon fontos!

IMG 2925 min

Különleges látvány a félhevederes járószerkezet

A TERRA TRAC szinte simogatja a talajt

Régen, amikor ló húzta az egyfejű ekét, és utána ballagott a gazda, nem volt szempont ez. Ma, amikor néhány fős vállalkozás intenzív gépesítéssel műveli meg a község határát, annál inkább! Sokfejű eke szántja fel a táblát, nagy sebességgel, hogy megfelelő legyen a területteljesítmény. Nézzük például a közel húsztonnás (19,5 t) CLAAS AXION 960 típust, amelynek motorja 445 lóerőt képes kifejteni, és ezt valahogyan át is kell vinni a talajra. Lehetne négy, minél kisebb nyomásra pumpált gumikerékkel, de jobb a földet szinte simogató félhevederes járószerkezettel, mert annak sokszorosa a felfekvőterülete, tehát töredéknyi a talajnyomása. Miért félhevederes? Mert egy tisztán lánctalpas gép, akárcsak egy tank, szűk forduláskor keresztben csúszik, nyírja, túrja, kínozza a talajt és saját magát. Ezt viszont két első kerék kormányozza, olyan finoman megy a borsótarlón, hogy nyoma sem marad.

Még úgy sem, hogy hátsó hárompontos függesztőszerkezetére ráakasztanak egy maximum 5,5 tonnás eszközt, és az elejére, az egyensúly kedvéért, egy 900 kilogrammos acéltömböt, tehát közel 26 tonnánál járunk. Megfontolásra érdemes még, hogy a traktorkeréknek van egy kis csúszása (szlip), ami gázolajpazarló üresjárat, de a gumihevedernek nincs ilyen vesztesége.

A félhevederes járószerkezet felfekvőfelülete a gumikerékének sokszorosa, tehát töredéknyi a talajnyomása.

IMG 2966 min

Élmény vezetni

Ne gondoljunk lassú, rázós, csörömpölő lánctalpas traktorra, amely alatt nyögne egy aszfaltút. Ennek mély, kapaszkodó profilmintás gumihevedere van, kiegészítve a CLAAS innovációjával, a kombájnjain régóta bevált, rugózott TERRA TRAC járószerkezettel. Többféle gumihevederes erőgépet vezettem már, azokkal olyan az érzés, mint defektes autóval felnin döcögni. A 960-as viszont külön-külön rugózott futógörgőivel és rugózásos első futóművével fokozottan kíméli a talajt, idomul felületéhez, aminek hatását fokozza a négy ponton rugózott fülkében a ringató vezetőülés, ráadásul a gumikerekek kissé bizonytalan hintázása nélkül. Komfortos helyén jobban koncentrálhat a vezető, és nem elgyötörve száll ki egy nyújtott műszak után. Rossz aszfalton vagy földúton nyugodtan, jó érzéssel ki lehet használni a 40 km/órás csúcssebességet.

IMG 2972 min

A kényelmes vezetőülésben könnyű dolgozni

 

IMG 2961 min

A fülke a CLAAS-tól megszokottan ergonomikus

Vonuláskor nem mellékes, hogy a 960-hoz négyféle gumiheveder-szélesség (18, 25, 29 és 35 colos) választható, és mindegyikkel belül marad a gép három méteren, nem úgy, mint dupla hátsó kerekekkel lenne. Az általam kipróbált traktoré 75 centiméteres (29 col) volt, tehát a második legszélesebb. Amikor a tulajdonos cég gépkezelője ült a kormánynál, megfigyeltem, hogy a 960-as nyomában azonnal felálltak a fűszálak.

A gumihevederes AXION a négykerekű kivitelre épül, de azért vannak különbségek. A hátsó futóművet megerősítették, a hátsó függesztőszerkezet karjait meghosszabbították, a fokozatmentes ZF váltómű nagyobb nyomatékot képes átvinni, a gázolajtank 850 literesre nőtt, és az AdBlue-tartályával együtt a kerekes modell hátsó sárvédőjének helyére került. Motorból kétféle készül, a kipróbált verzióé 445, a másik 355 lóerős.

IMG 2957 min

40 km/h-s csúcssebességre képes a traktor, a gázolajtank 850 literes

Géppróbámon az AXION erőlködés nélkül, barátságos brummogással húzta a négy méter munkaszélességű, 30 centis mélységre állított HORSCH Tiger 4 MT grubbert, 10-11 km/órával.

A 960-ashoz négyféle gumiheveder-szélesség választható, és mindegyikkel belül marad a gép a három méteren.

IMG 2947 min

Mint újságíró kezdőként vezetek gépeket, arról számolhatok be, hogy mennyire könnyű, milyen érzés, első kísérletre vezetni? A fülke a CLAAS-tól megszokottan kényelmes és ergonomikus, nem kell átszokni, ugyanolyan a műszeregység, a színes érintőképernyő, a GPS-képernyő és a „mindenes” CMOTION joystick.

IMG 2958 min

CMOTION joystick és GPS segít irányítani

Előremenetbe teszem az irányváltót, adok egy kis gázt, gombnyomással leeresztem a grubbert, és már érvényesül is az automatikus sebességtartás. Kormányozni volánnal kell, ugyanúgy, mint a négykerekű alapmodellt, észre se venni különbséget, de persze csak a táblavégi fordulókban kell ügyeskedni, egyébként a GPS irányít.

IMG 2960 min

Egy ilyen szupermodern és hatalmas erőgép nyilvánvalóan nem lehet olcsó, ára százmillió körüli, de belátható időn belül megtérülhet a kisebb fogyasztáson, a nagyobb területteljesítményen (ami szeszélyes időjárásunkban egyre fontosabb), és egyik legfontosabb szempontként a korszerű szemléletnek megfelelően élő, érző entitásnak tekintett talaj kíméleté

IMG 2970 min

A bemutatón a 445 lóerős motort lehetett kipróbálni

 

Szerző: AgrárUnió – Karlovitz Kristóf

Címkék: traktor, CLAAS, gumiheveder, CLAAS AXION 960