30 ezer lóerő – III. Kiskőrösi Nemzetközi Dutra Találkozó

A „dutrás életérzés” az egykori traktorosok elmondása szerint máig megmaradt, amit a mai csodagépek sem pótolhatnak. Ennek is köszönhetően sokan dolgoznak még az országban ezekkel az elnyűhetetlen gépekkel. A hagyomány ápolása jegyében rendezte meg május végén a helyi baráti kör a Bács-Kiskun megyei Kiskőrösön a III. Dutra Traktorok Nemzetközi Találkozóját.


A május 22-től 24-ig tartó „seregszemlére” mintegy nyolcvan különböző típusú féltve őrzött Dutra – ami összesen 30 ezer lóerőt jelentett – gazdája jött el népes kísérettel a színes és látványos programokat kínáló rendezvényre. A település belvárosában megtartott felvonulásukra pedig több ezren voltak kíváncsiak.
Brachna András, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. gépkocsivezetője és nehézgépek kezelője Gyomaendrődről érkezett. A 62 éves gépkezelő szabad idejében 10 hektáron gazdálkodik immár 45 éve. Kalászosokat, kukoricát, napraforgót, lucernát termel.
Az első „kis Dutrát”, az U-28-at használtan vette 1974-ben közel 10 ezer forintért. Annyira megszerette ezt a típust, hogy a későbbiekben követte az U-50-es, melyhez 45 ezer forintért jutott hozzá, majd jött a „kis bika” Dutra-1000-es, annak nyergében még élvezetesebb volt a szántás és a vetés. „Azok a rendkívüli típusok voltak, melyek leadták a gyári teljesítményüket, jó volt a súlyarányelosztásuk, strapabíróak voltak, eltalált volt az összkerékhajtásuk és kevés üzemanyaggal is beérték” – sorolta a gazda, akit fia, ifjabb Brachna András autószerelő is elkísért Kiskőrösre. Nem esett messze az alma a fájától, mert noha ő nem gépekkel, hanem gépjárművek szerelésével foglalkozik, de nem jön zavarba, ha egy Dutrát kell megjavítania. Gyerekkora óta gépek mellett nőtt fel. Apja már hétévesen megtanította Dutra traktort vezetni, 15 évesen már egyedül dolgozott vele a határban. Egy kicsit nosztalgiázni jött el ide apa és fia, és egyben megtekinteni a munkaadó Magyar Közút Múzeumát, mely a találkozónak is otthont adott. A szervezők kitettek magukért, nem volt „üresjárat” a programok között, még az idetelepült Ikarus nosztalgiajárat is telt házzal működött. Szakmai előadások, filmvetítés Korbuly János tervező munkásságáról és a Dutrákról, restaurátori kerekasztal, élménybeszámolók, árubörze, Dutra alkatrészes adok-veszek, szervizelési bemutató tette színessé a magyar márka pünkösdi ünnepi hétvégéjét. Kósa Gyulát, a találkozó főszervezőjét nehéz volt szóra bírni, „mindig úton volt”. Kézben tartotta a baráti kör tagjaival együtt a háromnapos esemény minden mozzanatát, így valóban egy kellemes és színvonalas eseményen találkozhattak a Dutr a-hívek.

Magyar remekek

A világszerte elismert magyar műszaki értelmiség remekei voltak a 70-es években a hazánkban gyártott Dutra traktorok különböző típusai. A neve: a Dutra márkanév első szótagja a dumper (dömper) szóból, a második tag pedig a traktor szó első három betűjéből ered. A mezőgazdasági üzemek előszeretettel alkalmazták őket, megbízhatóságuk, sokrétű felhasználhatóságuk, kis költséggel járó üzemeltetésük miatt. A világ mintegy ötven országába exportálták a sikeres magyar traktorokat, melyekből ma is közel kétezer üzemképes. Négy évtizede befejeződött a gyártásuk.

Szerző: Fotó és szöveg: H. Szabó Sándor

  • 1
  • 2
  • 3

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom