Nem lesz kötelező az ABS a traktoroknál
Kötelezővé tette volna az ABS gyári beszerelését a 40–60 km/h közötti tervezési sebességű traktoroknál az EU. A tervről végül sikerült lebeszélni az illetékeseket, így – legalábbis emiatt – nem következik be jelentős, legalább 600 ezer forintos drágulás az új erőgépek árában.
A 60 km/h fölötti legnagyobb tervezési sebességű erőgépek körében a blokkolásgátló fékrendszerek (ABS) igen elterjedtek, ezért az Európai Bizottság 2015/68 számú rendelete javasolta fontolóra venni ezek alkalmazását a 40–60 km/h közötti tervezési sebességű traktorok esetében is. Mindezt kötelező érvénnyel kívánták bevezetni, ám az elmúlt másfél évben folytatott csatározások során a CEETTAR (vagyis az európai agrárvállalkozók szövetsége) meggyőzte a döntéshozókat, hogy ez elhibázott lépés volna.
Az Európai Bizottság a traktorok által okozott közúti balesetek számának csökkenését akarta elérni az intézkedéssel. A CEETTAR és más, gyártókat, gazdálkodókat képviselő szövetségek szerint viszont nincs meggyőző bizonyíték arra, hogy az ABS növelné a közlekedésbiztonságot, ám a mezőgépgyártók költségeit biztosan megemelné a kötelező beszerelésük. Számítások szerint mintegy 2000 euróval drágította volna meg a traktorokat, amit természetesen a felhasználók sem szerettek volna.
Szerző: AgrárUnió
Tags: traktor, mezőgépgyártás, Európai Bizottság, közlekedés, ABS