TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 65.972,12 Ft (tonna)
Napraforgómag: 146.274,96 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 58.281,03 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 54.759,70 Ft (tonna)
Repcemag: 163.971,57 Ft (tonna)
Full-fat szója: 216.932,13 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 657 Ft
Benzin ára: 618 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 389,02
USD: 358,44
CHF: 407,46
GBP: 454,86
Hirdetés
Nyolcvan évet éltek a dízeles traktorok?

Nyolcvan évet éltek a dízeles traktorok?

Traktorok - 2018.01.02

A dízelmotorok a két világháború között kezdtek beszivárogni a mezőgazdaságba. Akkor még annyira bizonytalannak tűnt a technológia jövője, hogy a John Deere csak 1949-ben rukkolt elő az első igazi gázolaj-hajtású traktorával. Az R modell aztán pár év alatt forradalmat csinált.

Hirdetés

Ma már különösen hangzik, hogy a dízelüzemű motoroknak eleinte komoly harcot kellett vívniuk a mezőgazdasági egyeduralomért. Nagy lökést adott, amikor az amerikai IHC (a mai Case IH elődje) 1935-ben bemutatta négyhengeres, 7,6 literes, 48 LE-s, gázolaj-hajtású erőforrással ellátott WD–40-es traktorát, ekkor ugyanis a konkurenciának is lépnie kellett. A gazdálkodók gyorsan beleszerettek a nagy nyomatékú, alacsonyabb költséggel üzemeltethető dízelekbe, így a technológia hamar elterjedt az ágazatban.

A szintén amerikai John Deere viszonylag lassan reagált, bár már 1936-ban nekiláttak egy kéthengeres dízelerőforrás kifejlesztésének. Előbb úgy gondolták, az indításkor még gázmotorként kellene működnie, de aztán eldobták ezt a koncepciót, és megpróbálták a versenytársak megoldásait lemásolni. Végül csaknem másfél évtizedbe telt, mire 1949-ben előrukkolhattak az R modellel, vagyis a John Deere első igazi dízelmotoros traktorával, amelyből több mint 21 ezer darabot értékesítettek az öt évig tartó gyártás során.

A R modellt az 53 LE-s 70-es és a 63 LE-s 80-as típusok követték a sorban. Ezekből sem építettek többet pár tízezernél, de a John Deere rájött, hogy ez a jövő technológiája. Az 1950-es évek legvégére a dízelmotorok lassan átvették az uralmat a mezőgazdaságban, ahol napjainkban újabb forradalom zajlik – bár egyelőre kérdéses, hogy az elektromos hajtás le tudja-e majd taszítani elődjét a trónról.




Szerző: AgrárUnió

Címkék: traktor, John Deere, mezőgazdaság, elektromos, dízelüzemű
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Újabb javítások az eGN rendszerben

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) tájékoztatja a felhasználókat, hogy január 26-án élesedett ...