Svájci génekkel: a Hürlimann

2015-től Magyarországon is elérhetőek a patinás Hürlimann márka traktorai. A vadászzöldre festett erőgépek új típusai a januári AgrárgépShow kiállításon mutatkoztak be a közönségnek, 
nagy sikert aratva. Nem véletlenül dobogtatták meg a hozzáértők szívét: hajdan a traktorok 
Rolls-Royce-aként emlegették őket.

Hürlimann

 A legelső Hürlimann modell, az 1K8 megnövelt teljesítményű változata, az 1K10

A svájci Hans Hürlimann akkor alapította meg traktorgyárát a Sankt Gallen tartománybeli Wilben, amikor Európában még nem volt divatban a gépesített mezőgazdaság. Ráadásul 1929 sem nevezhető túl szerencsés esztendőnek, hiszen kirobbant a nagy gazdasági világválság, és a milliószámra nincstelenné vált emberek inkább kenyérre költötték kevéske pénzüket. Az akkor 28 éves fiatalember azonban nem adta fel, mert pontosan tudta, milyen nagy szükség lesz hamarosan az általa gyártott egyhengeres, benzinmotoros traktorokra. Az 1K8 névre keresztelt, fűkaszával kombinált gépből végül több mint 400 darabot sikerült eladnia, amivel megteremtette a gyár további működéséhez szükséges tőkét.
A komoly kihívást jelentő svájci terepre tervezett Hürlimann traktorokban mindig igyekeztek a legmodernebb technológiákat alkalmazni. 1939-ben például a 4DT45-ös típusba szerelték be a világ első közvetlen befecskendezéses, négyhengeres dízelmotorját, és az alpesi erőgépek már akkor négykerék-hajtással rendelkeztek, amikor ez még nem volt divatban. 1958-ban a cég újabb fontos mérföldkőhöz érkezett, hiszen míg korábban külső gyártóktól szerezték be a legfontosabb alkatrészeket, a D90-es traktorban már a motor, a váltó, a kuplung, a tengelyek és a hidraulika is a Hürlimann saját terméke volt. Az 1969-ben piacra dobott, zárt fülkés DH 6-os típus ismét unikumnak számított, ugyanis hat óriási henger dolgozott a motorjában, amitől a 9,2 literes hajtómű már 155 LE-s teljesítményre volt képes. Három évvel később készült el a turbófeltöltős traktoruk, a D115T. Sajnálatos módon a precíz, ám költségigényes élőmunkát alkalmazó svájci cég az 1970-es évek végére válságba került, mert a traktorai túl drágákká és – furcsa ellentmondás – túl strapabírókká váltak, így az eladásai folyamatosan csökkentek. 1979-ben az olasz SAME csoport sietett a segítségére, s a fúzió révén létrejött a SAME–Lamborghini–Hürlimann óriásvállalat. A ma már SAME Deutz-Fahr néven futó agrárgépgyártó 4300 alkalmazottat foglalkoztat, éves bevétele pedig meghaladja az 1,2 milliárd eurót, vagyis stabil hátteret képes biztosítani a Hürlimann-nak is.

Az 1951 és 1955 között gyártott Hürlimann H 12-est 35 LE-s motorral és 5+1 sebességes váltóval szerelték fel

A zöld-piros színű traktorok Franciaországban és néhány kisebb piacon (Svájc, Görögország stb.) komoly tekintélynek örvendenek, így évente akár 700-800 darab is elkel belőlük.

Hürlimann

Az 1962-es gyártmányú D90-es alkatrészeit már jórészt a svájci cég állította elő

2015-től a Hürlimannok immár Magyarországon is elérhetők az ország hét pontján lévő márkakereskedőknél. Elsőként a 88 LE-s, 4 hengeres, turbó intercooleres, 3849 cm³-es FARMotion TIER 4i motorral felszerelt XB 90-es típust vezették be a hazai piacra, valamint ennek nagyobb testvérét, a 102 LE-s XB 105-öst, amelyek egyszerű, ám praktikus felszereltségükkel, illetve visszafogott áraikkal igyekeznek elnyerni a vásárlók szimpátiáját. A hajtómű már természetesen Common Rail befecskendező-rendszerrel rendelkezik, ami pedig a váltót illeti, ezt kétféle változatban kínálják: a vevők a 8/8 fokozatú, manuális kapcsolású, mechanikus verzió, illetve a 16/16 sebességes, terhelés alatt kapcsolható, Hi-Lo felezővel ellátott megoldás közül választhatnak. 
A nagy ablakos, keskeny oszlopos vezetőfülke minden irányban tökéletes kilátást biztosít, s a kezelő kényelméről gondoskodik az opcionálisan beépíthető, fejtámlás, légrugós vezetőülés is, valamint a légkondicionáló. 

Hürlimann

 A Hürlimann az XB 105-ös modellel és kisebb testvérével, az XB 90-essel jelent meg újra a magyar piacon

Szerző: AgrárUnió ©

  • 1
  • 2
  • 3

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom