TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 65.934,70 Ft (tonna)
Napraforgómag: 141.894,57 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 63.049,15 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 53.080,68 Ft (tonna)
Repcemag: 160.540,57 Ft (tonna)
Full-fat szója: 207.331,58 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 609 Ft
Benzin ára: 612 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 386,3
USD: 356,69
CHF: 394,09
GBP: 449,89
Hirdetés
Traktorfejlesztések a világban

Traktorfejlesztések a világban

Traktorok - 2024.01.06

Nagyobbak, erősebbek, precízebbek, jobban felszereltebbek – a bemutatott típusok jól tükrözik a trendeket

Az erőgépgyártók a folyamatos kihívások szorításában – kimondva-kimondatlanul – jelentős erőfeszítéseket tesznek a már piacon lévő berendezéseik javítása, illetve új megoldások piacképessé tétele érdekében. Erőfeszítéseik révén nemcsak „ráncfelvarrásokkal”, hanem merőben új megoldásokkal is találkozhatunk. Erről az Agritechnica látogatói is meggyőződhettek.

A közelmúltban rendezett „Agritechnica 2023” mezőgazdasági gépkiállítás jelentős szakmai érdeklődés mellett zajlott. Legutóbbi lapszámunkban bemutattuk a rendezvény kapcsán díjazott innovatív megoldásokat. Az összesen 18 díjazott termék között mindössze három olyat találunk, amely kifejezetten traktorfejlesztésekkel kapcsolatos (New Holland T4, T.270 és a Steyer CVT). Olvasóinkat meglepheti ez a tény, hiszen a mezőgazdaság gépesítésében a traktorok szerepe köztudottan meghatározó. A felületes szemlélő azt gondolhatná, hogy a nagy gyártók lassítottak, netán leálltak a fejlesztésekkel és elégedettek a korábban kialakított műszaki megoldásokkal, illetve konstrukciókkal. Ez azonban koránt sincs így, aminek igazolására a továbbiakban néhány „nagy” gyártó újdonságairól adunk rövid információkat.

1. CASE IH: Steiger® 715 Quadtrac® 

Traktorfejlesztések a világban

A Steiger sorozatú traktorok közel 70 éve szolgálják a mezőgazdasági termelőket. Az új fejlesztésű 715-ös a világ egyik legnagyobb és vélhetően a legerősebb szériagyártású gépe, amely a 2024-es évben kerülhet kereskedelmi forgalomba.

A traktor névleges teljesítménye 715 LE, amit 2100-as, míg 778 lóerős csúcsteljesítményét percenként 1900-as fordulatszámon adja le. Ehhez a teljesítményhez és vonóerő-kapacitáshoz új, nagy teherbírású Quadtrac futóművel rendelkezik. A futómű képes a nagy vonóerő átadására, ugyanakkor magabiztos manőverezést biztosít mind a precíz szántóföldi munkákhoz, mind a közúti haladáshoz. Kiemelt tervezési szempont volt, hogy a közúti forgalmi sávban (ez a Amerikában 3 méter mellékutakon) még éppen elférjen a nyugodt és biztonságos vonuláshoz.

A gumihevederek felfekvőfelülete a korábbiaknál nagyobb, javítva ezzel a vonóerő-átadást, csökkentve a fajlagos talajnyomást és a csúszási veszteség (slip) mértékét. A hajtásláncot egy powershift sebességváltóval kombinálják. A szélesebb nyomtáv és az átméretezett hajtógörgők 3255 Nm nyomaték átvitelét teszik lehetővé. A hajtógörgők átmérője 1008 mm, szemben a régebbi modellek 910 mm-es méretével, és 4 helyett 5 „körmük” van.

Az új teljesítményszint eléréséhez a Case IH a jelenlegi Quadtrac 620-as 6 hengeres, 13 literes motorját 16 literes, kétfokozatú turbófeltöltéses és levegő-visszahűtővel szerelt FPT Cursor motorra cserélte. A hosszabb, megszakításmentes üzem érdekében az üzemanyagtartály méretét is növelték: a Quadtrac 645-höz képest 11%-kal, 1968 literre.

A traktor hidraulikus rendszere 8 segédszeleppel rendelkezik, amelyeket egy 216 l/perc teljesítményű hidraulikus szivattyú táplál. (Opcionálisan egy SmartTorque szivattyú telepíthető, melynek kapacitása 428 l/min.) A nemrég bevezetett függesztőkar segítségével 10 092 kg emelhető fel.

A kabinba egy forgólépcsőn keresztül lehet bejutni. A joystick a Case IH Full PowerDrive 16 sebességes sebességváltó vezérlésére szolgál. A Steiger 715 Quadtrac műszerei jobb adatátláthatóságot, csatlakoztathatóságot és automatizálást tesznek lehetővé a kezelőknek a hatékonyabb munkavégzéshez. Az AFS AccuGuide biztosítja a precizitást, és bármilyen művelethez igazítható megismételhető pontossági szintekkel, míg az AFS AccuTurn lehetővé teszi az automatikus kormányzást és az automatikus, megismételhető sorvégi visszafordulást. A Dual Pro 1200 kijelzők több valós idejű adathoz biztosítanak hozzáférést akár flottaszinten is az üzemeltetés és munkaszervezés elősegítéséhez.

Traktorfejlesztések a világban

Az éjszakai munkához az új LED-es fényszórók 25 420 lumen teljesítményt, azaz a korábbiaknál 11%-kal nagyobb megvilágítást kínálnak.

2. Claas Xerion 12

Traktorfejlesztések a világban

A Claas a közelmúltban mutatta be a Claas Xerion 12 traktorsorozatát, amely két modellből áll: az egyik a Xerion 12.590 (585 LF), a másik a Xeron 12. 650 (653 LE).

A Xerion 12 egy 15,6 literes Mercedes Stage V hathengeres motorral szerelt. A motor alapjárati fordulatszáma 650 fordulat/perc. A maximális teljesítményt 1600, a maximális nyomatékot 1300 fordulat/perc mellett adja le.

A hajtássáncban fontos szerepe van a Cmatic fokozatmentes sebességváltónak. Ez teszi a Claas Xerion 12.650-et az egyik legerősebb fokozatmentes sebességváltós traktorrá a piacon. Említést érdemel egy másik fontos elem, a Cemos traktorterminál, amely révén elektronikus intelligencia segíti a vezetőt abban, hogy traktorát az üzemanyag-fogyasztás vagy a helyszíni teljesítmény optimalizálása érdekében állítsa be.

A négy ponton felfüggesztett vezetőfülke a korábbiaknál 27 cm-rel hosszabb és teljesen el van szigetelve az alváztól. A vezető ülése 3 magassági szint közül választható és 40°-kal elforgatható, hogy könnyebb legyen nyomon követni az elvégzett munkát. A vezetőülésből való jobb kilátás érdekében a Claas a kipufogó- és károsanyag-kibocsátás szabályozását az alvázba integrálta.

A hidraulikus rendszer három terhelésérzékelő szivattyúval rendelkezik, amelyek áramlási sebessége maximum 537 l/min.

Traktorfejlesztések a világban

A CLAAS XERION 12.590 és 12.650 nagytraktorokról részletes információk olvashatók az AgrárUnió 2023. szeptember 2-i számában. 

3. Fendt 600 Vario

Traktorfejlesztések a világban

A Fendt 600 traktorcsalád négy modellel (614, 616, 618 és 620) rendelkezik, 149 és 209 LE névleges teljesítményhatárokkal. A traktorokat az AGCO Power „Core 50” nevű, 4 hengeres, 5 literes motorja hajtja. Becslések szerint a 209 LE-s változat lesz a világ legerősebb 4 hengeres traktorja, különösen ha tekintetbe vesszük, hogy a dinamikus teljesítményfokozó (Dynamic Performance – DP) segítségével a névleges teljesítmény további 15 LE-vel növelhető. (A DP eddig csak a sorozat legnagyobb modelljeihez tartozott). 

A hajtáslánc fontos eleme a korábbról már jól ismert VarioDrive sebességváltó, melynek előnye az állandó öszkerékhajtás és a két tengely önálló vezérlésének lehetősége. A 42 colos hátsó gumiabroncsok opcionálisan tengelyen keresztül is felfújhatók. Az ún. „pull-in-turn” megoldás lényege, hogy forduláskor az első tengely középre húzza a traktort, ami azt eredményezi, hogy a minimális fordulási sugár 10,2 méter.

A Fendt 600 Vario traktor nagy teljesítményű hidraulikus rendszerrel rendelkezik. Ez hátul öt, elöl két, középen pedig akár három független hidraulikacsatlakozóval rendelkezhet. Moduláris felépítés és maximum 205 literes szállítási kapacitás jellemzi. A kialakítás lehetővé teszi szabványos, szivárgásmentes FFC hidraulikus csatlakozók használatát. A hátsó csatlakozó új tehermentesítő vezérlése a munkagép súlyát arányosan a traktor hátsó tengelyére helyezi át, így növeli a vonóerőt és csökkenti a csúszási veszteséget.

A vezetőfülke a nagyobb Vario 700 gen típusból származik. A fülkében komfortos vezetőülés van, amely memória- és masszázsfunkciókkal is rendelkezik. Természetes tartozék a hűtő, illetve melegítő funkciójú ételdoboz. Említhető még a fülke 4. védelmi kategóriájú levegőszűrő rendszere, amely a vezető védelmét biztosítja a káros külső behatásokkal szemben.

Ez a traktorcsalád jó kiegészítője, illetve helyettesítője a 700-as családnak. Előrejelzések szerint a 2023-ban már rendelhető Fendt Vario 600-as típusok 2024 végére kiválthatják a 714-es és 716-os modelleket.

Traktorfejlesztések a világban

A Fendt 600 Varióról részletesebben olvashatnak az AgrárUnió 2023. október 26-i számában.

4. Valtra S sorozatú traktorok

Traktorfejlesztések a világban

A Finnország szívében, Suolahtiban található Valtra az Agritechnicán is bemutatta a 6. generációs, új, nagy teljesítményű traktorját: a 6 modellből álló S sorozat zászlóshajóját, az S416-os típust.

Az erőforrás az AGCO Powertől származó, 8,4 literes, hathengeres motor, mely akár 420 LE-t képes leadni. A motor maximális teljesítményét 1850 motorfordulatszámon éri el, és maximális nyomatéka 1750 Nm, 1500 fordulat/percnél.

A motor mögött az ismert Agco ML 260-as fokozatmentes, kéttartományú (út, terep) sebességváltó található, melynek révén a traktor maximális sebességét (53 km/h) 1650-es motorfordulatszámon mellett éri el.

Traktorfejlesztések a világban

Az S416-os saját tömege 12 t, melynek súlyeloszlása: elöl 48%, hátul 52%. Az első függesztőmű teherbírása 5,8 t, a hátsóé pedig 12 t.

A Valtra a régi S sorozat 4 oszlopos fülkéjét a Q sorozat 5 oszlopos fülkéjére cseréli. A SmartTouch kartámasz továbbra is tartozék. Ezt egészíti ki a SmartDisplay a jobb első oszlopban, valamint a rádiót és az Apple CarPlay-t vezérlő képernyő. A kabinhoz vezető fellépőt is továbbfejlesztették. A vezető kényelme érdekében a traktor elejére is kamerát szereltek, megkönnyítve ezzel a kapcsolási műveleteket. A traktoron megtalálható a gyalogosfelismerő technológia is. Továbbfejlesztésre került az Auto U-Pilot automatikus kanyarodássegítő megoldás is.

Traktorfejlesztések a világban

Gyártásszervezési szempontból érdekes lehet, hogy több gyártási és szerelési műveletet francia, illetve német gyártóhelyekről Finnországba vonnak össze, legkésőbb 2025-ig. Előrejelzések szerint az S sorozatú traktorok „éles” forgalmazása 2024 tavaszán–nyarán kezdődhet.

5. Massey Ferguson 9S.425

Az Agritechnicán bemutatott új MF 9S sorozat 6 modellből áll, köztük az MF 9S.425-ből, amely 425 lóerejével a Massey Ferguson által valaha gyártott legerősebb traktor lett.

Traktorfejlesztések a világban

A traktor erőforrása egy 8,4 literes, hathengeres Agco Power turbóval szerelt motor, amely a cég által szabadalmaztatott „All-In-One” rendszerrel rendelkezik, ami lehetővé teszi, hogy EGR-szelep nélkül is megfeleljen a StageV szabványoknak. A maximális teljesítmény 1850 fordulat/min mellett 425 LE, míg a nyomaték maximuma 1750 Nm,1500 fordulat/min-nél.

Minden MF 9S traktor Dyna-VT fokozatmentes sebességváltóval rendelkezik, amely alapfelszereltség.

A talajtaposás és üzemanyag-fogyasztás csökkentésére a CTIS keréknyomás-szabályzó rendszer alkalmas, ami mindegyik modellhez elérhető opcionálisan. Amennyiben erre nincs szükségünk, rendkívül széles a kerekválaszték: akár 2,18 méter átmérőjű abroncsok is elérhetők a traktorokhoz (VF 750/70R44).

A vezetőfülke az MF 8S traktorokról került 9S sorozat traktorjaira is. A fülke mind a rázkódás, mind pedig a hangszigetelés szempontjából kényelmes. Az exkluzív Protect-U koncepció 18 cm-es légrést kínál, amely elszigeteli a fülkét a motorzajtól, a hőtől és a rezgéstől, így páratlan kényelmet és kilátást biztosít a felhasználó számára. A vezetőfülke zajszintje:69 dB, ez az egyik legcsendesebb, a 3,4 m³-es belvilágával pedig az egyik legtágasabb a piacon. A fülke 6,6 m²-es üvegfelületét új rendszerű ablaktörlő tartja tisztán, amely 72%-ot fed le az üvegfelületből. A vezetőülés Deluxe kartámasza a Datatronic 5 érintőterminállal és a Multipad joystickkel van felszerelve.

A vezető kényelmét két új elektronikus funkció segíti. Egyrészt ott van az MF AutoTurn, az MF Guide opciója, amely lehetővé teszi az U fordulók automatizálását. Másrészt az MF AutoHeadland funkció, amely lehetővé teszi két fordulószekvencia egyidejű létrehozását. Ezenkívül ezek a szekvenciák automatikusan bekapcsolnak a traktor GPS-helyzete alapján.

Traktorfejlesztések a világban

Az MF 9S traktorok opcionálisan felszerelhetők a TIM Isobus (a traktor munkagép által történő vezérlése) funkcióval.

A traktor tömege alaphelyzetben 10,9 tonna, azonban ha szükséges, 18,5 tonnára túlsúlyozható. A súlyeloszlás: elöl 48%, hátul 52%.

A traktor hidraulikarendszere alapkivitelben 205 l/min (1650 fordulat/min esetén), illetve 270 l/min (1850 fordulat/min esetén) áramlási kapacitással rendelkezik. Megjegyzendő, hogy opcionálisan rendelhető 400 l/min teljesítményű osztott hidraulikaszivattyú (2x200 l/min, 2x3 szeleppel). A függesztőszerkezet teherbírása elöl 5 t, hátul 12,9 t.

Traktorfejlesztések a világban

Az MF By You egy új, gyári szolgáltatás, amely lehetőséget biztosít a tulajdonosoknak, hogy egyedi, saját elképzeléseikre formálják traktorjukat, specifikációkkal és dizájnnal, és így javítsák a termelékenységet, kényelmet, teljesítményt és megjelenést.

6. McCormick X7 és X8 traktorcsalád

Traktorfejlesztések a világban

MC X7 450

Az X7 széria minden modelljét az új Betapower Tier 4 Interim motor hajtja. Az X7.4 modellben 4,5 literes, négyhengeres, míg az X7.6 modellben 6,7 literes, hathengeres motor van. A PS-Drive sebességváltóval készült X7 modellekben hétféle motor van 143, 160 és 166 LE teljesítménytartományban a négyhengeres változatnál és 160, 165, 177 és 188 LE teljesítménnyel a hathengeresnél. Minden motor turbófeltöltős, Common Rail befecskendezőrendszerű.

A PS-Drive sebességváltót úgy tervezték, hogy a kezelő minden alkalmazási módban a megfelelő sebességet használhassa, valamint 40 km/h csúcssebességet biztosítson Economy módban, illetve 50 km/h-t, ahol ez megengedett. A váltó magába foglal egy robotizált csoportváltót és hidraulikus powershift váltót, 24 előre- és 24 hátrameneti fokozatot biztosítva. Opcionálisan rendelhető egy mászófokozati egység, amely 40 előre- és 40 hátrameneti fokozatot tesz lehetővé.

Az új fülke túlnyomásos, tiszta, pormentes belső teret biztosítva. A zajszint csak 70 dB. A kezelő kényelmének további fokozása céljából opcionálisan elérhető egy elektronikusan vezérelhető, hidraulikus fülkerugózás.

Traktorfejlesztések a világban

Az X7 széria traktorjai zárt központú hidraulikarendszert tartalmaznak térfogat-kiszorításos szivattyúval. Ennek köszönhetően a szivattyú mindig csak annyi olajat szállít, amennyire a rendszernek szüksége van. A rendszer teljes kapacitása 167 l/min.

Traktorfejlesztések a világban

MC X8 CT-Drive

Az X8 széria traktorjait 6,7 literes, hathengeres Betapower Fuel Efficiency motorok hajtják, amelyek teljesítménytartománya 264, 286 és 310 LE. Ezekben a motorokban eVGT elektronikus vezérlésű, változtatható geometriájú turbófeltöltő, Common Rail befecskendezőrendszer, SCR kipufogógáz-utókezelő technológia található, és megfelelnek a Tier 4 Final károsanyag-kibocsátási előírásoknak.

A VT-Drive sebességváltó fokozatmentes (CVT), korlátlan számú sebességfokozatot tesz lehetővé nullától a felhasználási országban megengedett legnagyobb sebességig (40, 50, 60 km/h). Ez a sebességváltó négy sebességcsoportot szolgáltat, ami speciális munkaeszközök használatát teszi lehetővé különböző sebességekkel, amelyeket a kezelő programoz be. A többfunkciós kartámaszba szerelt VT Easy Pilot vezérlő gombjaival a kezelő a traktor összes funkcióját ujjheggyel hozza működésbe. Minden funkció tisztán megjelenik a műszerpanelen és a DSM érintőképernyős monitoron.

Traktorfejlesztések a világban

A vibrációgátlóval és háttámlaszellőzéssel felszerelt, légrugós, forgó ülés a fülkével és független első tengellyel kombinálva minimalizálja a rázkódást, így a vezetőnek minden körülmények között kielégítő komfortot nyújt.

A széria hidraulikarendszere nagyban hasonlít az X7-nél alkalmazotthoz. A rendszer teljes kapacitása 157 l/min a vonóhoroghoz és a távműködtetésű szelepekhez, 115 l/min a kormányzási rendszerhez, így lehetővé téve minden hidraulikus funkció egyidejű működtetését. A 12 000 kg maximális emelőkapacitású, elektronikus vezérlésű hátsó vonóhorog alsó karra szerelt vonóerő-érzékelővel van ellátva a pontos munkaeszköz-vezérlés érdekében. Az X8 traktorokba beszerelhető maximum 10 elektrohidraulikus vezérlésű távműködtetésű szelep: hat hátra, kettő középre és kettő előre.

A McCormick traktorcsalád az Agritechnicán a sebességváltóval és a fülkével kapcsolatos fejlesztéseit mutatta be. Az X5 sorozat esetében a P3-Drive sebességváltó megjelenése jelenti az újdonságot. Ennek köszönhető, hogy a teljesítmény 95-ről 114 LE-re vált növelhetővé. 12 önváltó sebesség használható a háromszintes terhelési, illetve a négy robotváltó fokozatban. Az X7 és X8 traktorokhoz új, Clever fülkét kínál a gyártó. A belső tér, a kényelem, az ergonómia és a munkalámpák mellett a Saint-Gobain új típusú üvegének előnyeit is élvezheti a felhasználó. Gyártói vélemény szerint az új üveg javítja a hőszigetelést nyáron és télen egyaránt.

Összegzés

A traktorpiaci kínálatból önkényesen kiválasztott hat típus mindegyike olyan gyártó cégtől származik, melyek jelentős múlttal és tiszteletre méltó fejlesztési tapasztalatokkal rendelkeznek. Már csak ezért is érdemes figyelni a legújabb fejlesztéseiket, melyek bemutatására a közelmúltban rendezett „Agritechica 2023” is alkalmat adott.

Általános fejlesztési törekvések, a teljesség igénye nélkül

  • A traktorok felszereltsége fokozódik. Ennek konkrét megoldásai nemcsak a műszaki tartalomra, hanem a könnyebb kezelhetőségre és a vezető munkakörülményeinek javítására is kiterjednek.
  • A traktormotorok terén további teljesítménynövekedés figyelhető meg. Ez elősegítheti a szántóföldi munkák fajlagos teljesítményének fokozását is. Ezek a törekvések azt eredményezik, hogy a kategórián belüli traktorlépcső felső határai tolódnak felfelé, megtartva a felhasználó számára a teljesítménykategóriák közüli választás lehetőségét.
  • Kitapinthatók a „zöldítés” jelei, elsősorban az energiaforrások terén. A hagyományos üzemanyagok esetében a fajlagos fogyasztás csökkenésének számos jelét tapasztalhatjuk. Megjelentek ugyanakkor az alternatív energiahordozók (elektromos áram, metán, hidrogén stb.), illetve a hibrid hajtások. Ezen a téren (is) látványos változások tanúi lehetünk már a közeli jövőben is.
  • A teljesítmények fokozása általában együtt jár a traktorok tömegének növekedésével. A talajtömörítés káros hatásai ellen a legtöbb gyártó a tapadási felület növelésével igyekszik védekezni. Ez vonatkozik a hagyományos gumiabroncsokra, illetve az egyre inkább terjedő gumihevederes megoldásokra is.
  • Az elektronikai megoldások egyre szélesebb körben terjednek. A digitalizáció és az automatizáció, illetve az itt nem illusztrált robotizáció visszafordíthatatlanul tör előre. Ez leginkább a szabályozási-vezérlési területeken mutatkozik meg, de a munkagépekkel való kapcsolatok ISOBUS-megoldásai is számos új és jó példát mutatnak. A precíziós gazdálkodást lehetővé tevő eszközrendszer és annak korszerű megoldásai minden gyártó számára kiemelt jelentőségű feladatnak számítanak. A napjainkban egyre gyakrabban emlegetett „adatvezérelt” gazdálkodás alapját jelentő valós idejű adatok biztosítására már ma is számos megoldás ismert.
  • Különös figyelmet fordítanak a gyártók a gépkezelők munkafeltételeire. A vezetőfülkék egyre komfortosabbak és a bennük lévő infokommunikációs eszközök soha nem látott mértékben szaporodnak. Ezzel a vezető munkája nemcsak pontosabbá, de megbízhatóbbá, biztonságosabbá is válhat.
  • A felhasználók számára az új fejlesztések kapcsán is fontos kérdés: „Mibe kerül ez nekem?” Úgy tűnik, a fejlesztésekkel együtt jár az árak növekedése is. A felelős gazdálkodói döntéshez érdemes alaposan átgondolni a gépbeszerzések és a géphasználat ökonómiai összefüggéseit.
Címkék: traktor, Case IH, claas xerion, fendt, valtra, massey ferguson, mccormick
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Tovább erősítette relatív pozícióját a MATE a QS agrártudományi ...

A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem az idei esztendőben is 151-200. helyezést ért el a világ egyik ...