TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 82.000,00 Ft (tonna)
Napraforgómag: 179.681,76 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 80.883,45 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 76.581,75 Ft (tonna)
Repcemag: 220.645,57 Ft (tonna)
Full-fat szója: 207.881,91 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 655 Ft
Benzin ára: 636 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 414,07000
USD: 402,13000
CHF: 441,32000
GBP: 490,44000
Hirdetés
Jobban eszi a gumit az elektromos traktor, másfajta abroncs kell hozzá

Jobban eszi a gumit az elektromos traktor, másfajta abroncs kell hozzá

Gépesítés - 2023.02.11

Kevesen gondolnak bele, hogy az elektromos meghajtás merőben más menettulajdonságokat kölcsönöz a modern traktoroknak. Ehhez pedig másfajta felépítésű gumiabroncs dukál.

A fosszilis üzemanyagok ideje néhány évtizeden belül lejár, de nemcsak környezetszennyező hatásuk miatt, hanem azért is, mert a kitermelésük már nem lesz gazdaságos. Ma még nem tudjuk, hogy az elektromos, vagy a hidrogén üzemanyagcellás megoldás, esetleg más hajtási mód terjed-e el helyette, annyi viszont bizonyos, hogy a gyártók már javában kísérleteznek az optimális módszer megtalálásért.

Igaz ez természetesen a gumiabroncsokat előállító cégekre is, az indiai BKT például nemrég mutatta be egyik speciális, kifejezetten elektromos mezőgazdasági gépekhez kifejlesztett termékét. Ezek a jövőben az e-ready logóról is felismerhetők lesznek, elsőként az Agrimaxfactor 70 család viselheti a címkét. Ezt traktorokhoz ajánlják, de a paletta egyértelműen bővülni fog a közeljövőben.

Az elektromos hajtású járművek eltérő menettulajdonságokkal rendelkeznek a dízelesekhez képest, így észszerű, hogy másfajta abroncsokat igényelnek. A BKT szerint ezt támasztják alá a szántóföldi tesztek is, és nem éppen kedvező irányban, hiszen az elektromos hajtású traktoroknál számottevően nagyobb gumikopás volt megfigyelhető. Strapabíróbb abroncsokra van tehát szükség, hogy a termékek életciklusa ne csökkenjen jelentős mértékben.

Az eltérő viselkedés elsősorban az akkumulátorok nagyobb tömegéből adódik, egy elektromos erőgép akár 30 százalékkal is nehezebb lehet egy dízelesnél. Ez pedig robusztusabb abroncsszerkezetet, megerősített öveket és oldalfalat követel meg. Ráadásul az e-gépek motorjai nagyobb tolóerőt fejtenek ki, ami nyilván a gumikra is hat, ellent kell álljanak a nagyobb nyomatéknak. Ha nem speciális gumikat használnak a traktorokon, az a BKT mérései szerint jelentős energiaveszteséggel jár, mivel a gördülési ellenállás akár a teljes energiafogyasztás 20 százalékát is kiteheti.

 

 

Címkék: elektromos hajtás, traktor, gumiabroncs, bkt, nyomaték
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Amikor a kevesebb tényleg több – Példák a PIPELIFE korszerű ...

A hatékony vízfelhasználás – különösen a vízigényes mezőgazdaságban – a legforróbb témák között van ...