ISOBUS – 
mérföldkő a technológiában

Ma a mezőgazdasági gépesítés legfőbb hajtóereje a minden valamirevaló traktoron, 
gépen visszaköszönő elektronika. Mindennapos munkája során a gazda gyakran 
vált át más gyártók traktoraira, gépeire, elektronikai felszereléseire.


Az egymástól függetlenül kialakult régebbi megoldások azonban nem kombinálhatók tetszőlegesen, hiszen minden traktorhoz és minden munkagéphez más és más vezérlőterminál kell ahhoz, hogy a gépcsoporton belül az oda-vissza adatfolyam és az ehhez igazodó szabályozás biztosítható legyen. Ez az innováció kerékkötőjévé vált, áldatlan állapot tartósan nem maradhatott fenn.
A mezőgazdasági gépeket gyártók az ISOBUS-ban (ISO-szabvány szerinti Binary Unit System), a szakzsargon szerint „univerzális protokollban” találták meg a szabványosított kommunikáció legjobb módját a támogató munkagép és a vezetőfülkében levő vezérlőterminál között. Így már egyetlen univerzális terminállal megoldható bármelyik gyártó ISOBUS-t támogató eszközének vezérlése. A traktorok és mezőgazdasági eszközök közötti adatcsere során teljes az összhang a különböző mobil rendszerek és irodai szoftverek adatkezelő rendszereivel is.

 

Az ISOBUS-sztori

Az ISOBUS-fejlesztés kezdetei 1991-re nyúlnak vissza. Az ISO nemzetközi szabványosítási szervezet 2011-ben tette közzé a traktorok és a munkagépek közötti kommunikáció alapszabványát (ISO 11783: Tractors and machinery for agriculture and forestry – Serial control and communications data network). Az elképzelések „aprópénzre váltására” az érdekeltek nagy ívű alapítványt hoztak létre. A mezőgazdasági elektronika gyakorlati egységesítésével foglalkozó AFF (Agricultural Electronics Foundation) szervezethez azóta világszerte több mint 190 cég csatlakozott. Első sikertémájuk az ISOBUS életközeli megvalósítása volt. Időközben más területekkel, így az elektromos hajtásokkal, a kamerarendszerekkel és a szántóföldi drót nélküli kommunikációval is foglalkozni kezdtek – remélhetőleg ennek is hamarosan beérnek a gyümölcsei!

Univerzális CCI-terminálok

Európa vezető gépgyártói is összefogtak annak érdekében, hogy a kontinensünkön használt traktorok univerzális termináljai a mi intenzívebb gazdálkodási igényeinknek mindenben eleget tegyenek. Az erre alakult szervezet, a Competence Center ISOBUS e. V. (CCI) természetesen az AEF tagja. A közös érdeket szem előtt tartó fejlesztés eredményeként született CCI-terminálokat használja időközben a legtöbb európai gyártó. A nagyobbak cégfeliratokkal teszik egyedivé a terminált, amely azonban minden esetben mindig ugyanazokkal a kezelőelemekkel ugyanazon funkciók megvalósítására képes, ugyanolyan méretű érintőképernyővel. Mint mindig, itt is akadnak kivételek: például az AGCO, a CLAAS vagy a John Deere egyedi megjelenésű, de azonos képességű univerzális terminálokkal dolgozik.

TECU-jobcomputer

isobcsA szabványos ISOBUS-csatlakozó

A traktoroldali ECU (Electronic Control Unit) – az erőgép jobcomputere – hidat képez az ISOBUS-rendszer és a traktor BUS-rendszere között. Nem minden traktoron van gyárilag teljes körű ISOBUS-rendszer, sok esetben azonban van már fedélzeti számítógépük és jelközvetítő dugaszaljzatuk. A gyakorlatban ez egy konnektort jelent a traktor hátfalán a munkagép csatlakoztatásához, a fülkében pedig egy olyan dugaljzatot, amelybe a vezérlőterminált be lehet kötni. Így jutnak el ISOBUS nélküli traktor esetén is az olyan információk, mint például a haladási sebesség, TLT-fordulatszám, a teheremelő hidraulika helyzete és menetirány a munkagéphez. Ezek az információk fontosak a hektárszámlálóhoz vagy a sebességarányos növényvédőszer-, illetve műtrágya-kijuttatáshoz. Magasabb szinten már elvárható, hogy a tényleges sebesség, a hidraulika elemeinek nyomása, a szelepbeállítások, a világítóberendezések működési állapota is lekérdezhető legyen (többet erről: www.aef-online.org).

Egyetlen technológia, több előny

A szabványban előírtak teljesítése ma már minden nagyobb teljesítményű traktornál alapelvárás.
• 
Az univerzális terminál gyártótól függetlenül vezérli a munkagép(ek)et;
• 
a vezérlések ISOBUS-szabvány szerint működnek, csökken az átszerelési idő, könnyen kezelhetők, nincsenek szerelési és csatlakoztatási problémák;
• 
a különféle gépek és berendezések egyetlen szabványos, kilencpólusú csatlakozón keresztül köthetők be;
• 
költségkímélés – egy terminál több helyett;
• 
több hely marad a vezetőfülkében, javul a kilátás és a biztonság;
• 
a gazdaság központjában levő számítógép és a terminál közötti adatcsere hatékonyabbá teszi a gazdálkodást és segíti a munkák alkalmas időben történő elvégzését;
• 
az ISOBUS a precíziós gazdálkodás kifogástalan dokumentálásának az előfeltétele.

isobus

Az ISOBUS-terminálon keresztül kommunikál a rendszer

Mire jó az ISOBUS-adatbank?

Hogyan találhatja meg ön az ISOBUS-szal szerelt traktora számára mindenben megfelelő munkagépet ahhoz, hogy a rendszer minden előnyét élvezhesse? Ha már van ISOBUS-támogatású munkagépe, és most venne egy gyárilag ISOBUS-terminállal ellátott traktort, biztos, hogy jól illeszkednének egymáshoz? És ha igen, milyen szolgáltatásokat tud majd ez a rendszer nyújtani?
A gazda az ISOBUS adatbankjában (www.aef-isobus-database.org) valamennyi kérdésére választ kap. Ebben az összes eddig minősített terminál, traktor-ECU és munkagép-jobcomputer szerepel. Az egér néhány kattintásával konfigurálható a kívánt traktor–munkagép kombináció, és azonnal látszik, hogy kapcsolatuk harmonikus-e, és ha igen, akkor milyen vezérlési lehetőségek állnak rendelkezésre. Ha valamelyik gép nincs benne ebben az adatbankban, akkor annak a rendszere nem ellenőrzött! Az AEF ISOBUS-adatbank feltöltésének kezdeti időszakában még nem volt lehetőség saját megfelelőségi tesztek elvégzésére. Akkoriban elsősorban a német DLG minősítését fogadták el, és ezeket szerepeltették a kimutatásokban.

isobtan

2017 márciusától már csak a kék matrica érvényes – a DLG TEST idejétmúlt

Az alapszabvány továbbfejlesztésével, a lehetséges funkcionalitások kikristályosodásával azonban az AEF saját minősítési alapelveket dolgozott ki. Ezek szerint ma már öt akkreditált laboratórium ellenőrzi az ISOBUS-kapcsolódási lehetőségeket. Ők olyan – kék színű – matricával látják el az ellenőrzött gépeket, amelyeken pontosan feltüntetik, hogy milyen funkciók ISOBUS-követelmények szerinti megvalósítására képes az eszköz. A DLG által korábban minősített berendezések lehetőségeit 2017. március 1-jéig az új laboratóriumok valamelyikével felül kell vizsgáltatni. Ettől az időponttól kezdve a DLG TEST időközben túlhaladott eredményei már nem szerepelnek az AEF honlapján, kizárólag az „AEF Certified ISOBUS” lesz mérvadó. A lényeg az, hogy a vevő még a döntését megelőzően ellenőrizheti az AEF által meghatározott funkciók összevetésével, hogy az adott munkagép a traktorterminállal kompatibilis-e. A matricán szereplő rövidítések jelentése:

UT (Universal Terminal)
Egyetlen terminál (más néven „konzol”) oldja meg bármelyik gyártó ISOBUS-t támogató eszközének vezérlését.

TECU (Basic Tractor ECU)
A munkagép számára fontos információk, például a haladási sebesség, a TLT-fordulatszám, a teheremelő hidraulika helyzete és a menetirány meghatározása.

AUX-N (Auxiliary Control – new)
Bonyolult munkagépek kezelését megkönnyítő olyan eszközök, mint például a joystick. Vigyázat! Az AUX-N azt is jelenti, hogy a rendszer a korábbi AUX-O („old”) minősítésű kezelőelemekkel nem kompatibilis.

TC-BAS (Task-Controller basic )
A munkavégzés szempontjából fontos adatokat átveszi és rendelkezésre bocsátja. A táblatérkép és a TC-BAS feladatvezérlő közötti adatcsere ISO-XML formátumban történik.

TC-GEO (Task-Controller geo-based)
Az elvégzett munka adatait helyhez kötötten rögzíti.

TC-SC (Task-Controller Section Control)
Permetezőgépek, műtrágyaszórók és vetőgépek automatikus szakaszolása GPS-alapon.

A következő számban a traktorokba 
utólag is beszerelhető ISOBUS-lehetőségekkel folytatjuk.

 

Szerző: Dr. Tátrai György

  • 15
  • 29
  • 33
  • 35
  • 39
  • 4
  • 40
  • 5
  • LAT-logo
  • amazone
  • benedeczki
  • cont-eco
  • dupont
  • gepkozvetito_logo
  • stihl_logo

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom