Kombájn és gyűjtőkocsi egyben? – Tribine – az ízelt törzsű kombájnszerelvény sorozatban gyártva

A magtartály nélküli arató-cséplő gép és egy nagy befogadóképességű, rendkívüli ürítési teljesítményű kiközelítőkocsi kombinációja, a Tribine az Egyesült Államok emblematikus szántóföldi gépbemutatója, a Farm Progress Show (Boone, Iowa, augusztus 30.–szeptember 1.) alkalmából jelent meg a nagyközönség előtt. Itt kért interjút a FarmIndustryNews 
a feltalálótól, Ben Dillon farmertől, aki a kombájnszerelvény prototípusát már 2013-ban megálmodta.

Ebből idézünk: „Ez az első igazi innováció a szemes termények betakarítása terén 1940 óta, amikor az első magajáró kombájnok megjelentek a piacon. Nézzék meg kritikusan az 1950-ben gyártott John Deere kombájnt és a legújabb Case IH vagy Gleaner arató-cséplő gépeket – mondja Dillon –, mind ugyanaz a koncepció, első megjelenésük óta semmi sem változott.”

Nem kell traktoros gyűjtőkocsi

A megoldás gazdaságossága kézzelfogható: a Tribine egyetlen személy vezérlésével learathatja az egész táblát anélkül, hogy külön traktorral és gyűjtőkocsival kellene kiszolgálni. Ez utóbbiak beszerzése és üzemeltetésük élőmunka-költsége megtakarítható, nem szólva arról, hogy a kevesebb gép eleve kevésbé tömöríti, rongálja a talajt.

dilonBen Dillon
feltaláló,
elnök-igazgató

 

Dillon példájával élve: „Egy 36 l/ha (60 bushel/acre) szállítási igényű, 32 hektáros (80 acre) szójababtáblát a Tribine négy átürítéssel takarít be. Normál esetben ehhez 12 alkalommal kellene megfordulnia a traktoros kiközelítőkocsinak.”

2015 januárjában a kifejezetten ennek az ötletnek a megvalósítására alapított Tribine Harvester LLC cég égisze alatt egy mérnökcsoport kezdett foglalkozni azzal, hogy a prototípusból gyártható gépet alakítson ki. Tizennyolc havi munka után megszületett a megoldás: az aratva cséplő egység az AGCO Gleaner S77 kombájn kissé módosított változata, gyűjtőkocsija pedig 36 köbméternél is nagyobb befogadóképességű, és két percnél rövidebb idő alatt át tud üríteni egy szállítójárműbe. A kompakt kombájnok magtartályainál háromszor nagyobb, 36 000 literes befogadóképességű hátsó kocsinak köszönhetően átürítéskor nincs többé szükség a kombájn mellett párhuzamosan járatott külön szállító gépcsoportra.

A finomabb műszaki részletek

A gépszerelvényben két Cummins dízelmotor duruzsol, 9 liter és 6,7 liter lökettérfogattal. Elsőként a 9 literes motort kell beindítani – ezt hajtja meg az arató- és cséplőrészek mellett az áramfejlesztő generátort is. A kisebb motor 380 l/perc (100 gallon/perc) szállítású hidraulikaszivattyúja a hidrosztatikus járószerkezet hajtása mellett az olyan hidromotoros szerkezeti egységeket is ellátja, mint a csigák és a hűtőventilátor. Két motorjának összteljesítménye 590 LE. 2300 literes (500 gallon) üzemanyagtartálya 24 órás folyamatos munkát tesz lehetővé. Az üzemanyagtartály a gép mellett állva tölthető, ami párját ritkító, igencsak gyakorlatias megoldás.

Nagy átmérőjű rotorját 270 fokban öleli körül a kosár, és az innen kikerülő terményt különleges pneumatikus módszerrel tisztítják meg. Egyedi megoldású a rendkívüli teljesítményű cséplő- és tisztítórendszer, amelynek tisztítási teljesítménye kétszeresen felülmúlja a világ bármely más kombájnjának adottságait. Mivel a magtartály nem foglal el helyet a tisztítómű felett, ezt nagyvonalúan lehetett kialakítani. A 2,6 m széles tisztítószerkezet – bármennyire is hihetetlen – összesen több mint 84 m² felületű, ami különlegesen tiszta terményt eredményez. 
A megtisztított magot csiga továbbítja a szerkocsiba.

A szalmát, kukoricacsutkát és csuhét, napraforgónál a tányértörmeléket a kormánycsukló előtt, baloldalon fújja ki a gép. A csuklós kormányzású szerelvény gyűjtőkocsijának kerekei kanyarvételkor külön is kormányozhatók. Ez segíti az állandó összkerékhajtású, ízelt törzsű kombájnt abban, hogy fordulási sugara kisebb legyen, mint a legtöbb mai versenytársé.

komb1

A Tribine csupa üveg – üvegpadlójú, kormánykerék nélküli – vezetőfülkéjéből páratlanul ló a kilátás

A vezetőfülke Crenlo gyártmányú, nagy üvegfelületekkel, az éjszakai munkavégzésnél a gép körüli térséget 360 fokban kivilágító LED-reflektorokkal és nagy tükrökkel szerelt felső konzollal. Körpanorámás vezetőfülkéjének üvegpadlóján keresztül a legapróbb részletek is jól figyelemmel kísérhetők. Az aratórészre semmi sem akadályozza a rálátást – kormányoszlop, kormánykerék nincs, a gép irányítására a kartámaszba integrált egyetlen botkormány – a joystick – szolgál.

A sorozatgyártásra kerülő Tribine kombájnról a napokban jelent meg az első videó: http://tinyurl.hu/4gei/

És az ára?

A 2017. évi sorozatgyártásig még 22 ton-na alá szeretnék csökkenteni a gépszerelvény súlyát azzal, hogy ahol csak lehet, acél helyett üvegszálas anyagokat használnak. Ennek ellenére rendkívül versenyképes áron kerül a piacra.

Dillon: „Annyiba fog kerülni, mint egy hasonló osztályú kombájn plusz egy kikö-zelítőkocsi árának a kétharmada. Ez lényegesen kevesebb, mint a kombájnból és traktoros gyűjtőkocsiból álló szokásos gépcsoport bekerülési költsége, nem szólva arról, hogy egy ilyen nagy teljesítményű arató-cséplő géphez esetleg két darab traktoros kiközelítőkocsira is szükség lehet.”

 komb2

A „szerkocsi” kerekei külön is kormányozhatók, de munka közben pontosan az előrész nyomában járnak

 

 

Szerző: Dr. Tátrai György

Forrás: www.tribine.com, 
Rein Herrman: The All New Tribine 
http://tinyurl.hu/ZwOQ/ Willie Vogt.: A closer look at the Tribine. 2016. szept. 5. http://tinyurl.hu/1Y2G/

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom