TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 64.203,61 Ft (tonna)
Napraforgómag: 140.553,90 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 60.021,85 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 55.089,02 Ft (tonna)
Repcemag: 159.621,06 Ft (tonna)
Full-fat szója: 210.961,02 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 647 Ft
Benzin ára: 650 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 395,06
USD: 371,09
CHF: 408,46
GBP: 461,67
Hirdetés
Gumilabdaként pattog vészfékezéskor a traktor – videón az izgalmas kísérlet

Gumilabdaként pattog vészfékezéskor a traktor – videón az izgalmas kísérlet

Gépesítés - 2023.03.28

Vészfékezés esetén mi a legfontosabb paraméter, a traktor tömege, haladási sebessége, vagy az útviszonyok? Ezt derítette most ki egy izgalmas kísérlet.

A traktorok tömege az utóbbi időszakban folyamatosan növekedett, ezt a súlyt azonban természetesen valahogy meg is kell állítani, ha lendületbe kerül. A feladat elvileg nehezebb, ha az erőgép mögött szintén nagy tömegű vontatmány (pótkocsi, munkagép) halad.

A vonatkozó rendelet szerint Magyarországon ma egy 40 km/h sebességgel haladó traktornak 19,8 méter alatt meg kell állnia az üzemi fék segítségével, ellenkező esetben a fékberendezés nem megfelelő. A rögzítőféknek pedig 18 százalékos lejtőn is álló helyzetben kell tartania az erőgépet, bár ez a pótkocsi nélküli előírás.

A vészfékezésről az Entraid nevű francia mezőgazdasági szaklap készített érdekes videót, egy T7.275-ös New Holland traktor felhasználásával. Arra voltak kíváncsiak, hogyan reagál az erőgép a fékpedál teljes lenyomására különböző helyzetekben.

Vizsgálták a traktorokat 40, illetve 50 km/h haladási sebesség mellett, pótkocsival, valamint függesztett munkagépekkel összekapcsolva, nedves és száraz útviszonyok között. Az eredmények tanulságosak, néha pedig meglepőek lettek. A traktoron lévő abroncsok Michelin márkájúak voltak.



Száraz úton, 40 km/h sebességnél a 11 tonnás traktor egymagában 23,6 méter alatt volt képes álló helyzetbe kerülni. Ha már egy plusz 5 tonnás súlyt tettek rá (ez szimulálta a munkagépet), akkor 25,4 méterre nőtt a távolság. Meglepő ugyanakkor, hogy egy 40 tonnás erőgép-pótkocsi kapcsolatnak viszont csak 22,3 méterre volt szüksége a megálláshoz. Utóbbi esetben a Joskin pótkocsi fékrendszere is besegített, ráadásul sima megállást tett lehetővé, míg önmagában a traktor úgy pattogott a méretes abroncsokon, mint egy gumilabda.

Végül a kísérlet során arra a megállapításra jutottak, hogy vészfékezés esetén nem annyira a gépkapcsolat tömege a fontos, mint inkább a haladási sebesség. A száraz körülmények között legjobban teljesítő (22,3 méter), 40 km/h-val haladó traktor-pótkocsi kapcsolat 50 km/h sebességnél már bő 10 méterrel hosszabb fékúttal rendelkezett (32,8 méter), ami mindenképpen tanulságosnak mondható.

Videó a kísérletről:



Címkék: traktor, vészfékezés, kísérlet, tanulságos, francia, pótkocsi, munkagép
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

A mikrobák szerepe a talajszerkezet és talajegészség ...

A termőtalajok romlása világviszonylatban, de Magyarországon is jelentős. Az Európai Unióban a legfrissebb ...