Eldőlni látszik, hogy a szuperszéles abroncs vagy a gumihevederes járószerkezet a jobb-e
Gépesítés - 2022.10.18
A traktorokhoz és kombájnokhoz kínált szuperszéles abroncsok használata Magyarországon még nem terjedt el túl széles körben, pedig szinte felsorolni sem lehet az általuk kínált előnyöket. A kisebb talajtaposás csupán az egyik.
A Mitas gumigyártó cég már nem először játszotta el azt a „trükköt”, hogy felszerelt egy New Holland T4 110-es traktort szuperszéles abroncsokkal (1250/50R32 hátul, 1000/50R25 elöl), és azok segítségével az erőgép a 2,5 méteres vízben már nem süllyedt el, hanem szabályosan úszott benne, miközben az ormótlan gumik lapátolták előre.
A demonstráció nyilvánvalóan azt támasztja alá, hogy a nagy felfekvőfelület a szántóföldön is rendkívül fontos a káros talajtömörödés megelőzése érdekében. Erre pedig különösen alkalmasak a nagy teherbírású, ugyanakkor alacsony belső levegőnyomással üzemeltethető flotációs abroncsok, amelyeket gyakran szuperszéles vagy alacsony oldalfalú (LSW) gumiknak is neveznek.

Tökéletesen alkalmasak az ikerkerekek kiváltására, amelyeket inkább csak növénykelés után érdemes alkalmazni, míg egyéb esetekben a szuperszéles abroncsok ideálisabbak lehetnek, hiszen ugyanazt a terhelést akár 40 százalékkal kisebb nyomás mellett képesek elviselni. Nemcsak a traktorokra, de a kombájnokra is érdemes felszerelni őket, mert ezekkel – és itt jutottunk el egy újabb előnyhöz – nedvesebb talajviszonyok között egy-két nappal korábban is a földekre lehet hajtani, vagyis rugalmasabb munkavégzést tesznek lehetővé.
Elvégeztek egy olyan kísérletet is, amelyben egy Goodyear LSW1400-as (vagyis szuperszéles) abronccsal felszerelt John Deere 9620R traktor talajtaposását hasonlították össze egy gumihevederes járószerkezetű John Deere 9RX erőgépével. Az eredmény a felsoroltak tükrében nem meglepő: az abroncsok talajnyomása 16 százalékkal volt kisebb a gumihevederekénél. A szlip az előbbinél 0–9 százalék között változott, az utóbbinál 0–6 százalék között, ami nem jelent lényegi különbséget. Az viszont igen, hogy a gumihevederes járószerkezet karbantartása, üzemeltetése, esetleges javítása jóval nagyobb költségekkel jár.
Címkék: traktor, kombájn, gumihevederes járószerkezet, alacsony oldalfalú, LSW, szuperszéles
Újabb halasztás az EUDR alkalmazásában
Jól választottam vetőgépet! – A Junkkari T300 direktvetőgép
Kedvezőbb feltételekkel juthatnak lakáshitelhez az ...
Vízmegtartó, talajkímélő művelésre fejlesztett új ...
Újabb két borvidéken igazolták a szőlő aranyszínű sárgaság ...
A kalcium szerepe a talaj-növény rendszerben
Vadászati károk – Alapfogalmak, kárleírások
Laborvizsgálat-pontos műtrágyaszóró beállítás 5 másodperc ...
A mezőgépek veteránjai – H.S.C.S. magajáró lokomobil
AMAZONE újdonságok a novemberi Agritechnica kiállításon