TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 64.763,44 Ft (tonna)
Napraforgómag: 141.804,19 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 59.727,80 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 50.752,07 Ft (tonna)
Repcemag: 162.670,79 Ft (tonna)
Full-fat szója: 213.334,71 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 657 Ft
Benzin ára: 618 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 388,81000
USD: 359,44000
CHF: 407,67000
GBP: 454,94000
Hirdetés
 A német minőség győzött

A német minőség győzött

Gépesítés - 2022.05.20

Gabanyecz Attila, a Csányi Gabona Kft. ügyvezető-tulajdonosa nem a kompromisszumok embere: stratégiai fontosságú rakodógépeitől maximális minőséget és megbízhatóságot vár el. Ennek alapján választotta a Kramer KT 407 típust.

Hirdetés

kramergaGabanyecz Attila, a Csányi Gabona Kft. ügyvezető-tulajdonosja
Családi állapot: nős, 2 kislány édesapja
Hobbi: utazás, síelés

 

A „Minden, ami mag!” vállalkozás élete a szemes termények körül forog. Csak másodsorban termelnek gabonát, körülbelül száz hektáron, fő tevékenységük a felvásárlás, raktározás, kereskedés, viszonylag nagy léptékben. Ahogy a világhelyzet engedi – aktuálisan lezárult a Kelet, exporttilalom is előfordult –, exportálnak terményt, ömlesztve és big-bag zsákokban, Angliába, Olaszországba. Hirtelen csúcsok adódnak, amikor határidőre kell megrakni uszályt, 40-50 kamiont vagy egy irányvonatot. Ilyenkor nagyon nagy munkamennyiség és felelősség hárul a rakodógépre, és ez a tényező is komoly szerepet játszott a típus kiválasztásában.

Évente mintegy harmincezer tonna gabona, napraforgó zúdul keresztül a cégen, havonta átlagosan csaknem 2500 tonna, de nem ez mérvadó, hiszen nagy az idényszerű ingadozás. A január szinte holtidő, annál nagyobb a forgalom nyáron és ősszel: csúcsidőszakban eléri a napi ötszáz tonnát, de volt már ezres napjuk is. A raktárkészlet kezelése, feltúrása magas szinte a tetőig, kamionok megrakása a rakodógép feladata, normál napokon nyolc órát dolgozik, de a munka dandárjának idejében kétszer ennyit is. Itt nem engedhető meg fennakadás! Még csak a tankolás idejére sem; szempont, hogy napközben ne kelljen utántölteni. Tehát szigorúak a követelmények!

Választás

A cégnek tízéves tapasztalata van különféle márkájú rakodógépekkel. Gabanyecz Attila úgy látja, hogy két-három évente indokolt cserélni, akkor még, az árfolyamváltozások miatt, szinte új áron lehet eladni, mielőtt, két-három ezer üzemóra után kezdenének a hibák előjönni. Hadd jöjjön új, elölről kezdődő garanciával!

Előző gépükkel voltak problémák, és a „Made in Germany” címkétől várható minőség és megbízhatóság felé hajlott a cégvezető. A kerekes rakodógépek hazai piacán viszonylag új szereplő a német Kramer, de korántsem kezdő, hiszen sokáig gyártotta a CLAAS SCORPION-t, majd saját nevén, új típusokkal jelent meg. Vetélytársaitól az különbözteti meg, hogy Németországban gyárt, sőt ott vannak a fő komponensek beszállítói is, ígynem függ az ellátási láncok világszerte tapasztalható akadozásától, illetve hogy a típusai nem „fapadosak”, jól felszereltek, kényelmesek. Nagy előnyük a fokozatmentes hidrosztatikus hajtómű, simán, egyenletesen gyorsulnak fel 40 km/óráig. Persze nem olcsók, de jó az ár-érték arányuk. Magyarországon a Valkon Kft. képviseli a márkát, innen kért ajánlatot Gabanyecz Attila.

kramer2

Tehát Kramer lesz. De melyik típus? A 2,5 köbméteres gabonakanál súlya önmagában hatszáz kiló, benne a gabona 1700-1800, tehát 2,3-2,4 tonnát mozgat a gép. Magasra kell emelni, messzire kinyújtani a teleszkópos gémmel, és hogy ilyenkor se közelítse meg a billenési pontját a gép, a nagyobb, négytonnás KT 407-re esett a választás. K: Kramer, T: teleszkópos, 40: 4,0 tonna, 7: rakodási magasság, méterben. Természetesen négyféle módban kormányozható.

És milyen felszerelést kért a vállalkozás gazdája? Légrugós ülést, állítható kormányoszlopot (a műszeregység fix), hétcolos monitort, rádiót, kilenc munkalámpát, a kezelést jelentősen egyszerűsítő adapterszög-memóriát, a joystickről gombnyomással aktiválható rázófunkciót, bizonyos funkciókat automatizáló SmartHandling rendszert (raklapvilla- és kanálüzemmóddal), a napi karbantartás két nyűgétől mentesítő automatikus központi zsírzót és megfordítható fújási irányú hűtőventilátort. Szép lista, ám ha nekem kellene látástól vakulásig dolgoznom a gabonaraktárban, ugyanezeket kérném.

Átadás, kezdés

kramer3 5Ha új gépet vásárol valaki, érthetően szeretné mielőbb birtokba venni. Jelenkorunk chip- és kábelkorbácshiánya, akadozó gyártási, szállítási folyamatai közepette sajnos általános a jócskán, akár hónapokra elhúzódó átadás. Ezúttal viszont Gabanyecz Attila mellé szegődött a szerencse: a Valkonnál éppen készleten állt egy megfelelő gép, hamar nyélbe ütötték a vásárlást, két hét múlva, 2021 májusában már le is gurult a trélerről a Kramer KT 407 Csányban, a Gabona Kft. udvarán. A Valkon szervizes szakembere ott helyben, rögtön bemutatta a gépet, és megtanította a használatára Sulyok Bélát, a kezelőt.

Az első nyáron maga Attila ült a fülkébe, hipp-hopp, megrakott mintegy száz kamiont, úgy találta, hogy finom, jó, profi gépet vett, klasszisokkal áll a más márkájú régi fölött, élvezettel passziózott szerzeményével.

Utólag visszatekintve derűs történet, hogy első munkanapján azzal állt elő Béla, hogy „Főnök, ezzel a géppel nem lehet dolgozni!” Averziójának oka persze nem a Kramer használhatatlansága volt, hanem hogy a nagyon rutinos, ügyes ember szinte összeforrt az előző masinával, mintha testének kiterjesztése lett volna, de az újban sok minden másképp volt. Némi adaptáció, átszokás után alapvetően változott meg a véleménye, nemcsak úgy-ahogy tudott dolgozni, hanem egyre nagyobbra értékelte a KT 407 kényelmét, ergonomikus kezelését a tenyérbe simuló joystickkel, fürge mozgását, alacsony zajszintjét, szűk helyeken érvényesülő kompakt felépítését. Külön bemutatta nekem, milyen jól megvilágítják a homályos, de vakító ablaksorú raktárban a munkaterületet a fényszórók. Rákérdeztem, miért nem szedte le az ülésről az izzasztó nejlonhuzatot, de csak vállvonással válaszolt. Bizonyára minél tovább őrizné meg a testbarát textilkárpit újszerűségét – jó kézbe került ez a gép. Béla most már azt mondogatja: „Főnök, nem kell más!”

Mint tudjuk, egyetlen gép sem lehet jobb, mint a szervize. Az elején akadt egy apró probléma, villámgyorsan, fennakadás nélkül elhárította a Valkon. A kötelező szervizeket az üzemeltető telephelyére kijáró szervizcsapat intézi el, az elsőre már sor is került, száz üzemóránál. A műszerből kiolvashatóan látogatásomkor 364 óránál tartott a vadonatújnak tűnő rakodógép. Bizonyára nem okoz majd csalódást a megbízhatósága.

Persze én is beleültem, könnyű beszállni, külön nyitható az oldalablak, úgy vesznek körül a kezelőszervek, hogy magától talál rájuk a kezem. Jó a kilátás felfelé is. Nem érezném büntetésnek, ha le kellene húznom néhány műszakot a Csányi Gabona Kft.-ben befutott német minőségű, színvonalú géppel!

 




Szerző: Karlovitz Kristóf

Címkék: rakodógép, KRAMER KT407
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Adategyeztetési lehetőség az elektronikus gazdálkodási ...

Március közepéig lehet egyeztetni az elektronikus gazdálkodási napló feltöltéséhez kapcsolódó adatokat. Az ...