Munkában a TAW 30 letolófalas pótkocsi – Kröger agroliner: német szakértelem, kimagasló minőség
Gépesítés - 2022.03.06
Druskóczi Zoltán Tolna megye északi részén, Tamási környékén gazdálkodik, megközelítőleg 800 hektár szántóterületen. Itt is, mint mindenhol a szakmában, jelentős munkaerőhiánnyal kell szembenézniük, ezért olyan eszközre volt szükség, amivel eredményesen tudják növelni a kapacitást.
A kalászosok közül őszi búza és árpa, olajos növényekből pedig repce és napraforgó termesztésével foglalkoznak, ezenkívül kukorica és szója is terem a földeken. A telephelyükön lévő sertéstartó céggel kötött megállapodás szerint a földműveléshez felhasználandó szerves trágyáért cserébe búzaszalmát adnak. A szerves trágyából 5500-6000 tonnát szórnak szét egy évben, így nagyjából kétszáz hektárt tudnak egy évben letrágyázni, vagyis elkél a segítség a folyamatokban. Zoltán az interneten talált rá a nagy hírű, közel hatvanéves német Kröger márkára, majd kapcsolatba lépett Fazekas Sándorral, a Kröger agroliner kelet-európai gyári képviselőjével, és nem sokkal később már meg is érkeztek a gépek a gazdaság területére, egy próbakörút szervezésében. Erről mesélt Zoltán.
Druskóczi Zoltán (52)
egyéni vállalkozó, Tamási
nős, egy lány édesapja
hobbi: utazás
A huszonkét tonnát mindössze négy perc alatt tolja le magáról. A cserélhető trágyaszóró adapter egyenletesen szórja a trágyát a földre, miközben az alacsony nyomású, ballonos, széles kerekek még ekkora súlynál sem tömörítik a talajt. A speciális hátsóajtó-tömítésnek köszönhetően pedig nincs terményfolyás.
Kettő az egyben
„Mi ezeket a pótkocsikat inkább trágyaszórásra használjuk, illetve terményszállításra. A TAW 20-as kéttengelyes változat már itt van június eleje óta, több tonna terményt behúztunk már, a hivatalosan megadott 24 tonna össztömeget abszolút gond nélkül bírja. A TAW30-ast nemrég kaptuk, viszont már volt nálunk próbajelleggel, három napig szórásra használtuk, a tolnai dombság domborzati viszonyai mellett is szépen elszórja a trágyát.” Ez tehát elsősorban szállítóeszköz, de nagyon fontos a trágyaszórási opció, amit a majdnem kéttonnás trágyaszóró adapter felszerelésével lehet biztosítani. Mindkét felhasználási móddal kapcsolatban rendkívül pozitívak a tapasztalatok.
„A szállításról röviden annyit, hogy a huszonkét tonnát mindössze négy perc alatt tolja le magáról. A cserélhető trágyaszóró adapter szépen és egyenletesen szórja a trágyát a földre, miközben az alacsony nyomású, ballonos, széles kerekek még ekkora súlynál sem tömörítik a talajt. A speciális hátsóajtó-tömítésnek köszönhetően nincs terményfolyás, pedig a repce behordásánál felkészültünk rá. Mivel apró magvakról van szó, biztosra vettük, hogy gondot fog okozni, de meglepődve tapasztaltuk, hogy gyakorlatilag semmi lefolyás nincs. A hagyományos pótkocsihoz képest ez hatalmas előrelépés.”
A hátsó hidraulikus ajtón található speciális gumitömítés tehát rendkívül hasznosnak bizonyult. Ezt használják minden Kröger pótkocsin. A trágyaszórás során is láthatóvá vált a gondosan megtervezett és remek minőségben kivitelezett adapter, amely tökéletes szórásképet produkált. A cserélhető hidraulikus hátsó ajtót ebben az esetben le kell cserélni a trágyaszóró adapterre, amely 2 függőleges szóróhengerrel van ellátva. Ezek folyamatosan forogva, ezres fordulatszámon rendkívül hatékonyan szakítják ki a trágyát. További hasznos funkció a letolást szabályzó rendszer,mellyel egyenletes sebességgel tolhatjuk rá a szóróhengerekre a trágyát, és ennek köszönhetően nagyon szépen eloszló, egyenletes minőségű szórást tudunk produkálni. Ez a tolófal, ahogyan atolópadló és a fix padló is, rozsdamentes acélból készült.
A minőség a részletekben rejlik
Zoltán a hidraulikus rugózás előnyeit is kiemelte. „Az emelhető első tengelynek köszönhetően jobban rá tudom terhelni a húzótraktor hátsó hídjára is a súlyt, ezáltal rakottan könnyebben meg tud indulni a traktor a szántóföldön. A mi esetünkben egy John Deer 8400R-ről beszélünk, amely 400 lóerős és 210 centiméter magas a hátsó kereke. Egy másik fontos szempont a mi esetünkben a domborzati sajátosság. Már említettem, hogy a tolnai dombság területén dolgozunk, így itt akár tizenkét százalékos lejtők is előfordulnak. Azonban a hidraulikus rugó nagyon szépen dolgozik ellen a lejtésiránynak, itt mutatkozik meg számunkra leginkább értékes funkciója. A rugó ugyanis a lejtés ellenére vízszintesre próbálja visszahozni a platót, és ezáltal a menettulajdonság biztonságosabb és a szórásképünk is sokkal jobb minőségű lesz.”
A Krögeragroliner pótkocsijára felszerelt kopóalkatrészek speciális Hardox kopásálló acélból készülnek, ezzel garantálva a hosszan tartó minőséget, így a kopástól hosszú ideig nem kell tartani. Az oldalfalat 3 mm vastag lemezből gyártják, amely tökéletesen megállja a helyét az extra terheléssel szemben is. A merevítést több módon oldották meg, a ponyva nélkül szállított pótkocsik esetében merevítőrudat kell alkalmazni a terményszállításnál, a ponyvával ellátott kocsiknál pedig a ponyvatartó szerkezet felel a merevítésért.
Szerző: AgrárUnió
Címkék: pótkocsi, Kröger, letolófalas, TAW 30, Kröger agrolinerA kisállatklinikai munka jelentősége kis kedvenceink ...
Más megoldást már el sem tudnak képzelni! – Szemrevételezzük a ...
A Kis-Sárréten idén is sikeresen költöttek fekete gólyák
Mire figyeljünk a karbamid műtrágya használatában AÖP ...
A sikeres ÁTK-pályázat alapja a körültekintő felkészülés
Mit tudnak a legújabb nemesítésű kalászos fajták?
Folyékony szerves és granulált, kénes foszfor alaptrágyázási ...
Repülőgépről vagy helikopterről is végezhető a napraforgó ...
Gombatoxinok a kukoricában
Nyolc tonnás árpatermés? Nem lehetetlen!