TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 81.166,83 Ft (tonna)
Napraforgómag: 222.800,79 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 72.053,99 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 75.538,85 Ft (tonna)
Repcemag: 203.408,01 Ft (tonna)
Full-fat szója: 207.881,91 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 647 Ft
Benzin ára: 628 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 413,30
USD: 401,26
CHF: 439,30
GBP: 493,67
Hirdetés
Nézzünk a gépek alá!

Nézzünk a gépek alá!

Gépesítés - 2020.12.04

Ahol a BPW tengelyek fáradhatatlanok… A mezőgazdasági gépek világában a ro­busztusság és a megbízhatóság a legfontosabb szempontok, hiszen a munkavégzés egy adott időszakhoz kötött, intenzív használatot jelent a gépnek, a kri­­­­­tikus időszakban nem szabad üzemképtelennek lenniük az eszközöknek.

Amikor a fel­­­­­használók a feladathoz gépet választanak, nagyon alaposak, hiszen a kifinomult mérnöki megoldásokon múlik az eszközök használhatósága, megtérülési ideje és üzembiztonsága.

A különféle gépek különféle apróságait is figyelembe veszik a kiválasztás során, de egy fontos alkatrész felett gyakran átsiklanak: a tengelyeket olyan különösebb funkció nélküli alkatrészeknek tekintik, és nem tulajdonítanak nekik nagy jelentőséget. Nézzük csak meg közelebbről, milyen technikai vívmányok épülnek be ebbe az egyszerűnek gondolt szerkezet (több komponensből álló egység).

Robusztusság

A mezőgazdaságban a termelékenység a szezonalitás és az időjárás változása miatt nagyon fontos, ezért a gépek ezen időszakban 100%-ban vagy még annál is nagyobb arányban vannak kihasználva. A felépítmények kiválasztásánál gyakori szempont a (túl)terhelhetőség, és 
a tengelyeknél ez legalább annyira fontos szempont kell legyen. Nem mindegy, hogy milyen anyagból, milyen formázással, milyen felületbevonattal és egyéb merevítéssel, egyedi tervezési megoldással rendelkezik egy tengely. A BPW AGRAR tengelyek erősített falvastagságú kialakításúak az igénybevétel módjának megfelelően, négyszög ke­­­­­­resztmetszetű profillal rendelkeznek, ami ellenáll a torziós igénybevétellel szemben. Számos tesztelés és összehasonlító vizsgálat eredményeként született meg a strapabíró szerkezet, amely elég nagy biztonsági tényezővel rendelkezik ahhoz, hogy hosszú távon problémamentesen szolgáljon, névleges megengedett tömege feletti terhelések esetén is.

A tengelyek csapágyazásakor a BPW a haszongépjárművek területén szerzett tapasztalatokat vette alapul, és a jól be­vált kúpgörgős csapágyakat választotta. 
A BPW csapágyak különlegessége, hogy 
a beszállítónak a BPW belső szabványának kell megfelelnie, amely az általános közúti és agrárszabályozásnál is szigorúbb követelményeket állít a gyártó elé, mind az alacsony gördülési ellenállás, mind a tartósság terén. A négyzet profilú tengely és a tengelycsonk egymáshoz hegesztett kötéssel csatlakozik, ami egyedinek számít a tengelygyártók körében. Amellett, hogy a tengely terhelhetőségét növeli, a saját tömeget csökkenti a BPW-ötlet. A tengelycsonk speciális hőkezelésű – nemesített – anyagból készül a hosszú élettartam és tartósság érdekében.

Nem csak anyagában masszív

Az acélszerkezetek legnagyobb ellensége sokszor nem a terhelés, hanem az évek alatt kialakuló korrózió, ami ma már megelőzhető, megjelenése kitolható. 
A katódos merítőkádas felületkezelés vagy – ahogy a legtöbben ismerik – KTL-bevonat egyedülálló a szegmensben, ráadásul nemcsak a külső felületeket, hanem az üregeket is ezzel az eljárással kezelik, ami ötször hatásosabb a korrózió ellen, mint a hagyományos festési eljárások, és védelmet nyújt a kavicsfelverődésekkel szemben is. A technológiát nemcsak 
a tengelyeken, hanem a gumiabroncstöltő rendszereknél (CTIS – Preparation for central tyre inflation) is alkalmazzák. 
A rendszer belső furatának bevonatolásával kiküszöbölték a belső korróziót, ami 
a gumiabroncstöltő rendszeren keresztül „mérgezné” a csapágyakat.

Vannak olyan lehetőségek is a megbízhatóság növelésére és a működési költségek csökkentésére, amelyek nem az anyagminőségen vagy a felületek minőségén alapulnak, hanem a már elkészült alkatrészek pontos összeszerelésén és beállításán. A kerékdőlés és a kerékösszetartás minden BPW tengely esetén gyárilag be van állítva. A kerékösszetartás és a pozitív kerékdőlés biztosítja a biztonságos vezetést és a gumiabroncsok egyenletes kopását, miközben csökkenti az üzemeltetési költségeket.

Átgondolt fékrendszerű

A féktartó lemezeket vagy kovácsdarabokat két részből gyártják, robotok hegesztik a tengelyre, így nagy pontossággal készülnek, ráadásul – mivel két darabból állnak – kisebb tömegűek, mint az egy darabból munkált féktartók.

A rugóerő-tárolós és a membrános fékmunkahengerek rögzítését is úgy alakították ki, hogy mindig kellő hézag legyen a tengelytest és a munkahenger között, hogy a szennyeződések és a víz le tudjanak folyni.

A fékkulcs és a tengelyének csapágyazása is zárt, hogy védve legyen a környe­­zeti hatásoktól, kevésbé kopjanak. A csap­ágyházak merev lemezen kapnak helyet, és megfelelően tömítettek a szennyeződésekkel szemben, így hosszú élettartamúak.

tengely2

Habár nem közvetlenül mechanikai, ha­­­­­­­nem elektronikai oldalról kapcsolódik az ABS-szenzor a fékrendszerhez, mégis itt érdemes megemlíteni a BPW saját fejlesztésű kerékfordulatszám-érzékelőjét, melyet úgy reformált meg a BPW, hogy forgásirány-felismerő funkcióval látta el, és beépítette a fékdobba, védett helyre. Azzal, hogy a jeladó a tengely közepénél helyezkedik el, kevésbé befolyásolja a légrést a tengelyterhelés, a forgásirány-felismerés pedig a következő bekezdés témáját adó kormányzott tengelyek vezérlésénél fontos. A sok osztással rendelkező póluskeréknek köszönhetően már 1 km/h sebességtől pontosan mér az érzékelő.

AGRO Turn tengelycsalád

Vannak olyan alkalmazások, ahol kormányzott tengelyekre van szükség, itt még jobban észrevehetők a kiváló minőségű termékek és a gyengébbek közötti különbségek. A 13,5 tonna tengelyterhelhetőségű, 28°-ban elkormányozható tengelyek ezen két tulajdonságukon felül más extra műszaki tartalommal is rendelkeznek. Egy adapterrel beszerelhető 
a függőcsapszegbe egy elfordulás-érzékelő, amely az elkormányzás pontos helyzetét tudja visszajelezni. Ennek akkor van igazán jelentősége, ha elektronikusan vezérelt a kormányzás.

Biztonságos, passzív visszatérítéssel történik a tengelycsonk egyenesbe állítása. A beavatkozó részéről nem történik energiafelhasználás a tengelycsonk alaphelyzetbe állításakor, ugyanis a gép saját súlya tereli vissza 0°-ba a tengelyt. Ez a megoldás a BPW által szabadalmaztatott rendszer, amit más gyártó nem tud alkalmazni. Szintén BPW-szabadalom 
a kormányzást végző munkahenger többcélú felhasználhatósága (talajkormányzás, kényszerkormányzás), amely lereteszelve hagyományos pótkocsitengelyként működik, de bármikor aktív vezérelt (kényszerkormányzott) kormányzott tengellyé alakítható.

Újdonság a BPW kínálatában a hidro­sztatikus hajtás, amelyet az igazán nehéz körülményekhez fejlesztettek ki, például amikor a vontató segítségre szorul. A hajtott pótkocsikerekek a vontatóról vagy külső hidraulikus egységről kapják energiájukat, üzemi nyomásuk max. 400 bar lehet. A radiál-dugattyús hajtás két áttétellel rendelkezik, a közúton pedig szabadonfutóként működik, így nem befolyásolja a haladási sebességet.

A BPW által fejlesztett AGRO Hub rendszer precíz áttekintést kínál a futómű által gyűjtött adatokról. Az integrált szenzorok se­­­­­­­­gítségével mérhető az össz- és a napi futásteljesítmény is. Ezáltal a jármű tulajdonosa – és a mindenkori járművezető – számára elérhető az üzemóra és a futásteljesítmény. A járműhasználat a diagramok segítségével könnyen és gyorsan áttekinthető. A rögzített ada­tokat a BPW AGRO Hub applikáción ke­resztül is megtekinthetik, illetve a most bemutatott rendszer már ISOBUS kommunikációs lehetőséget is kínál. A tengely­­terhelés-mérő rendszer szenzorait 
a tengelytestre szerelik.

tengely1

Karbantartás

Minden gépelem szempontjából elhanya­golhatatlan a karbantartás a megfelelő üzemeltetés szempontjából. A kiszámíthatóság érdekében a BPW tengelyek karbantartási munkái általában 200–500 üzemóránként, illetve fél/egy évente aktuálisak, attól függően, hogy melyiket éri el előbb a gép. A szemrevételezéses és méréssel igazolt ellenőrzésen felül kenési/zsírzási feladatokat kell elvégezni, melyhez a BPW megfelelő műszaki információt biztosít. A jól karbantartott gépelemek hosszú távon meghálálják 
a törődést, a BPW tengelyekkel pedig hosszú távon gondolkodhat!

 




Szerző: AgrárUnió

Címkék: mezőgazdasági gépek, fékrendszer, BPW, tengely, AGRO Turn
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Olajfák a szőlőhegyen? – Zöldség- és gyümölcstermesztő ...

A FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnökét, Dr. Apáti Ferencet első blikkre a ...