
Túl a negyedmillión a legenda
Traktorok - 2017.05.18
A Fendt Vario hajtóművével nem kell kompromisszumokat kötni A „traktorok Mercedese” különösen jó piaci megítélését elsősorban a kereken 20 évvel ezelőtt általa feltalált, fokozatmentes Vario hajtóműnek köszönheti.
Ez a világújdonság azonnal nemzetközileg ismert prémiummárkává tette az ezzel szerelt, egyébként is német minőségű traktorokat.
A Vario egyesíti a terhelés alatt kapcsolható és a fokozatmentes váltók előnyeit. 1995-ben jelent meg, majd a siker keltette hátszél által segítve először fokozatosan álltak át traktoraik erre az egyszerűen használható, ötletes hajtóműre. Immár valamennyi új Fendt traktor ezzel az erőátvitellel készül.
10%-kal nőtt a teljesítmény
A hagyományos többfokozatú váltók hátránya, hogy a terhelés változásai miatt fel-le kell váltania a traktorosnak. Az egyik fokozatban tudna ugyan nagyobb sebességgel haladni a traktor, de amint felkapcsol a vezető, szembesül azzal, hogy nem elegendő a motorteljesítmény, úgyhogy máris kapcsolhat vissza. A traktoros egy idő után megunja a kapcsolgatást, és a kisebb sebességgel halad, így nem teljesen használja ki a motor teljesítményét. A Fendt traktoron nem kell sebességet váltani, hiszen nincs mivel! A Vario lényege, hogy a hajtóteljesítmény az erőátvitelen belül optimálisan megoszlik a mechanikus és a hidraulikus ág között, majd egy bolygóműben ismét egyesül, és végül a kerekekre kerül. Vario hajtóművel teljesen rángásmentes az indulás, fokozatmentes a gyorsítás és a haladás, a 20 m/h szuper-mászósebességtől kezdve egészen a közúton használt 40 – vagy akár 60 – km/óráig. A 200V típus például 7,2 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 40 km/h sebességre vagy 10 másodperc alatt 60 km/h-ra. Az irányváltáshoz sem kell külön hajtómű és sebességváltó kar. Egy irányváltó kapcsolóval vagy joystickkal lehet a gépet hátramenetbe tenni.
Volt okuk az ünneplésre!
Tavaly november végén hagyta el a 250 000. Vario hajtómű a gyártószalagot. Az AGCO konszernhez tartozó cég vezetői személyesen végezték el rajta az utolsó szerelési műveleteket.
Peter-Josef Paffen
Fendt-elnök
A Fendt elnöke, Peter-Josef Paffen szerint: „Számunkra a fokozatmentes Vario hajtómű az egyedül üdvözítő megoldás. Annak idején mi tudatosan törtünk lándzsát az újszerű technológia mellett, majd ezt következetesen alkalmaztuk valamennyi típussorozatunk összes teljesítménykategóriájában. Urai vagyunk ennek a technikai megoldásnak 50 és 500 LE közötti motorteljesítményű erőgépeinknél. A mezőgazdaságban előforduló valamennyi munkához fellelhető az ideális sebesség, így a gazdának semmiféle kompromisszumot nem kell kötnie. Ez a helyes alternatíva.”
Az ünnepelt ajándéka
2009 óta a keskeny nyomtávú ültetvénytraktoroktól kezdve a legnagyobbakig minden traktor ezzel a fokozatmentes hajtóművel hagyta el a Fendt gyárát.

A Fendt Vario 1000 nagytraktor hajtóműve már a 21. század szülötte. A legújabb fejlesztésű Vario Drive nemcsak fokozatmentes erőátvitelt garantál a legnagyobb hatásfokkal, hanem állandó és a körülményekhez azonnal igazodó összkerékhajtást is. Rendkívüli vonóerő-kifejtési képesség, fordulékonyság és kedvező hajtóanyag-fogyasztás jellemzi ezt az újszerű hajtóművet.
A negyedmilliós jubileum alkalmából a Fendt különleges akcióval kedveskedett vevőinek: az 500, 700, 800 und 900 Vario sorozatok 250 traktorát természetközeli zöld színre festve, Design-Line felszereltséggel hozta forgalomba.

Szerző: Dr. Tátrai György (Gyári fotók)
Címkék: Fendt traktor, Fendt Vario
Akár 89,6 millió forint a fiatal gazdáknak!

Mikotoxinok a mezőgazdaságban: kihívások és megoldási ...

Változások a traktorok energiaellátásában (4. rész) – A New ...

Ügyfélkapu+ élmények – Jó tanácsok átregisztrálás elé

A mezőgépek veteránjai – Fendt dízel-ló

Egyensúly a szakértelem és a megfizethetőség között

Első tavaszi repcekártevőink, a szárat károsító ormányosok – ...

Ragadós száj- és körömfájás járvány kapcsán elrendelt hazai ...

Kalászos gabonáink levélbetegségei – Milyen betegségekre ...

Ezt gondolja az európai közvélemény a közös agrárpolitikáról