
Kíméletes, hatékony, takarékos
Egyéb - 2017.03.18
A nehéztraktorral végzett magágykészítés és egyéb talajmunkák során gyakran jelent problémát a taposás által kiváltott káros talajtömörödés. Ennek megelőzésére érdemes megfontolni az ikerkerekek használatát, ahogyan azt a kelet-magyarországi, középkötött földeken dolgozó alanyaink is nagy sikerrel kipróbálták és alkalmazzák.
Az ikerkerekek használatával minimális talajnyomással és alacsonyabb besüppedéssel kell számolnunk, miközben – a nagyobb felfekvőfelület révén – számos nyilvánvaló előnyhöz juthatunk: jobb vonóerő-átadás, redukált szlip, jelentős üzemanyag-megtakarítás és kiegyensúlyozottabb növényfejlődés. Ezt ismerte fel a Nyíregyháza melletti Nagycserkeszen működő Agro-Cserkesz Kft. is, amely a közelmúltban vásárolt Schaad rendszerű ikerfelnikre szerelt Alliance abroncsokat a káros talajtömörödés elkerülése érdekében.
Pokoraczki Tibor ügyvezető (53)
Agro-Cserkesz Kft., Nagycserkesz
család: egy lány és egy fiú édesapja
hobbi: síelés, motorozás,
vitorlázórepülés
telefon: 06 (30) 96-87-941
A cég 2014 februárjáig szövetkezetként működött, utána alakult át gazdasági társasággá. Ha mindent összeszámolunk, több mint hat évtizedes múlttal rendelkezik, hiszen a jogelődje három tsz egyesülésével jött létre, és a fénykorában 3500 hektáron gazdálkodott. Ma már „csak” 1000 hektáron foglalkoznak szántóföldi növénytermesztéssel, illetve mellette (integráció keretében) 500 hektárnyi területen végeznek bérmunkát – tudtuk meg Pokoraczki Tibor ügyvezetőtől. Meghatározó növényük a kukorica, de őszi búzát, őszi káposztarepcét, napraforgót, illetve egy kevés zöldborsót és csemegekukoricát is szoktak vetni minden évben, bár az utóbbi öntözéséhez elég szűkösek a lehetőségeik. Középkötött, átlagban 25 aranykoronás talajokon dolgoznak, de sok közöttük a dombos terület és a szétszabdalt föld, ami nem túl ideális, hiszen ők is egyre nagyobb és korszerűbb gépekkel végzik a művelést, már három traktorukba is beszerelték az automata kormányzást.
Az Agro-Cserkesz Kft. két szezon óta használja a Schaad rendszerű keréktárcsákra felhelyezett Alliance gumiabroncsokat, amelyeket Magyarországon a Bohnenkamp s.r.o. forgalmaz. Amikor megvásárolták a John Deere 8335R erőgépüket, rögtön egy ikerkerék-garnitúrát is beszereztek hozzá a nyíregyházi Gumiabroncs Kft.-től. Ezt a korábbi Fendt nagytraktoruknál nem tették meg, de a gép a tavaszi magágykészítésnél olyan taposást végzett, hogy alig tudták helyrehozni. Tanultak a hibából, és az ár-érték arányban igen kedvező Alliance abroncsok használatával a probléma egy csapásra megoldódott.
A John Deere elejére Alliance A370 600/70 R30 jelzésű gumikat szereltek, míg hátulra 710/70 R42 Farm Pro Radial 70-es abroncsok kerültek. „Szinte csak tavasszal megy a traktorunk ikerkerekekkel, bár olyanokról is hallottunk, akik a mélylazításnál is így használják, hiszen a nagyobb felület jobban átviszi a géperőt” – magyarázta Pokoraczki Tibor. Nekik azonban erre nem volt szükségük, mert a bőven 300 LE feletti teljesítményű traktoruk jól húzta a munkaeszközeiket, számukra a talajtaposás okozta a legnagyobb gondot. Annyira nem a tömeg számít, hogy a magágykészítésnél kifejezetten könnyű traktort csinálnak, még a pótsúlyozást is leveszik róla, az abroncsnyomást pedig alacsonyabbra állítják. Amikor viszont nehéz szántótraktorra van szükség, akkor természetesen újra lesúlyozzák, és a gu--minyomást megnövelik.
Bár az ikerkerekek mérete tekintélyt parancsoló, a felszerelésüket akár egy ember is elvégezheti. Hátul azért elkel kettő is, mert a nagy átmérőjű kerekek mozgatása valamivel körülményesebb – tudtuk meg Balogh Pál gépkezelőtől, aki szerint bő félóra alatt az egész garnitúra felrakható, vagyis a munka megkezdésekor csupán minimális időveszteséggel kell kalkulálni. A nagycserkeszieknek egy speciális eszköz áll rendelkezésükre a művelethez, s kezdő lépésként egy vasból készült padkára hajtanak a traktorral, amely néhány centire megemeli azt, s így már kényelmesen hozzá lehet férni a kerékhez. A belső mellé odagurítják az ikerpárját, majd az illesztőgyűrűk mentén egymásba helyezik őket. Ezután már csak a négy kapcsot kell felhelyezni, mégpedig célszerű átlósan (ahogy a személygépkocsik csavarjait húzzuk meg), hogy ne keletkezzenek bennük káros feszültségek. Indulásként a belső kerék felnijén négy csavart kell füles csavarra kicserélni, amelyek a későbbiekben akár ott is maradhatnak. Ezekbe kell beakasztani a menetes horgonyrudak kampós végeit, miközben a másik végük feszítőelemmel (bilinccsel) csatlakozik a keréktárcsa pereméhez. A felkapcsolás természetesen nem kézzel történik, hanem egy speciális csővel, és az egész szerelési folyamathoz megfelelő szerelőkittet is biztosít a forgalmazó. Az ikerkerekeket négy-négy horgonyrúddal kell egymáshoz rögzíteni, s a bilincsekbe még egy-egy biztosítószeget is kell dugni, nehogy véletlenül kioldjanak. Rövid időtartamú munkavégzés után a kezelőnek érdemes kiszállnia a traktorból, hogy ellenőrizze a kötések tartósságát. Szimpla abroncs esetén az erőátvitel a felniről a felnivállon és az abroncs peremén keresztül az abroncsra kerül át. Ha a gumiban nem megfelelő a nyomás, akkor könnyen megcsúszik a tárcsán, nem működik hatékonyan, ráadásul hamarabb tönkremegy. A Schaad rendszerű ikerkerekekkel ez a probléma is kiküszöbölhető, hiszen általuk megduplázhatjuk a kapcsolódó felületeket az abroncsperemek és a felnivállak között. Így a gumik akár félnyomáson is használhatók, amivel további járulékos hasznok érhetők el: nagyobb vonóerő, kisebb üzemanyag-fogyasztás, talajkímélés és kiegyensúlyozottabb termésátlagok. Az ikerkerekek felszerelése és alkalmazása ráadásul az esetek többségében semmiféle különleges átalakítást nem igényel a használó részéről. Nincs szükség pluszfuratok kialakítására a keréktárcsán, és a menetes horgonyrudak hossza is általában megfelelő szokott lenni, nem muszáj tehát a kellő méretre átszabni őket. Arra viszont mindenképpen érdemes ügyelni, hogy felszereléskor a négy rúd egymással párhuzamos legyen, hiszen így tudnak a leghatékonyabban együtt dolgozni. Az ikerkerekek leszerelése valamivel több időt igényel a felrakásuknál, az illesztőgyűrűk ugyanis gyakran összeszorulnak. Ilyenkor pajszerrel szokás lefeszegetni, de ha – és ez a gyártó javaslata is – az egymással érintkező peremeket kicsit megzsírozzuk, akkor a művelet sokkal könnyebben végrehajtható. A leszerelés egyébként a felhelyezéssel ellentétes lépésekben történik: biztosítószegek kihúzása, kapcsok oldása, rudak levétele, ikerkerekek szétválasztása.
Ami az abroncsokat illeti, a Nagycserkeszen használt Alliance gumikon két szezon után még csupán minimális kopás mutatkozott. Pedig nincsenek kímélve, egyaránt járnak velük aszfalton, betonon és szántóföldön, s a traktor mögé kapcsolt munkagépek (például tavasszal a 10 méteres kompaktor) is nagy megterhelést jelentenek, de Pokoraczki Tibor ügyvezető reményei szerint még több évig problémamentesen használhatják őket. Mivel a belső alapkerék sokkal többet működik, egy bizonyos kopottsági szintet elérve majd kicserélik a felnin az ikerpárjával, ezáltal is megnövelve az élettartamot. Az optimálisan kialakított körmök és a megfelelő anyagminőség révén az Alliance abroncsok öntisztulása és kapaszkodó-képessége kiváló, így újabb szettek beszerzésekor a nagycserkesziek szívesen választják majd újra ezt a márkát.
Szerző: AgrárUnió
Címkék:
Egyensúly a szakértelem és a megfizethetőség között

Hogyan indítsuk a tavaszi növényeket aszályban

Akár 89,6 millió forint a fiatal gazdáknak!

Úttörő megoldás az Optigép Kft.-től

Megjelent a ragadós száj- és körömfájás betegség ...

A Spectrum® stabil alap a napraforgó gyomirtásában

Semmit sem teszünk az aflatoxin ellen?

Mi várható kukorica és cirok fronton?

A mezőgépek veteránjai – Fendt dízel-ló

Tavaszi aktualitások a növénytermesztésben