
„Mi azok az emberek vagyunk, akik a megoldásokat szolgáljuk”
Gépesítés - 2025.10.07
A Hitachi Construction Machinery (Europe) termékeinek kizárólagos magyarországi forgalmazója tavaly óta a Valkon. A 2025 szeptember végi, telephelybejárással kísért rendezvényük „főszereplői” is a Hitachi gépek voltak, persze több érdekes új információt is megtudhattunk a cég munkatársaitól a kecskeméti központjukban.
A Valkon 2007 májusa óta van jelen a hazai mezőgazdasági gép- és eszközforgalmazók között. Hivatalos nevük – Valkon 2007 – is az alapításkori dátumot rejti magában. Direkt nem írtuk ki eddig a cégformájukat, ugyanis, mint azt Kecskeméti Sándortól, a cég ügyvezetőjétől megtudtuk: idén október 1. után már Valkon 2007. Zrt. (a korábbi Kft. után, annak jogutódjaként) a vállalkozás hivatalos neve.
„Azt szoktam mondani a kollégáimnak – mesélte az esemény bevezetőjében Kecskeméti Sándor –, hogy mi azok az emberek vagyunk, akik a megoldásokat szolgáljuk. (…) én szolgáltatónak látom magamat, magunkat. (…) mert mi műszaki megoldásokat, technológiákat, eszközöket és gyártókat képviselünk itthon, a magyar piac számára. És ez fordítva is igaz: a hazai piaci szereplőket is képviseljük a nemzetközi gyártók irányában.”
A képviselet pedig (különösen, ha kétirányú) nagy felelősséggel, állandó kapcsolatépítéssel jár. Ezen belül pedig olyan partnerek, márkák beemelését a kínálatba, akik/amik innovatívok, a top minőséget képviselik. Így jött be a képbe a Hitachi, ezzel az építőipari piacra történt belépés, egy új üzletág beindítása. Persze a mai, univerzális gépek világa már lehetőséget ad arra, hogy az építőiparinak kikiáltott gépek jó része más, akár a mezőgazdaság területén, egy gazdaságban is használható legyen.
Erős pénzügyi stabilitás, a gépek szerviztörténetének digitális lekövetése, gyors reagálás a partnerek felé, 23 főszervizes szerte az országban + 12 telephelyi szervizes; Kecskemét, Pápa, Sárbogárd, mint telephelyek; folyamatos digitális fejlesztés, az építőipari üzletágban személyi bővítések, új, kibővített telephely létesítése Kecskeméten. Többek között ezek az általánosságok és tervek kerültek terítékre az ügyvezető bevezetőjében, amit röviden Zelei Jánosnak, a Studium Group 2020 pályázatíró csapatának munkatársának rövid előadása, tanácsai követtek azzal kapcsolatban, hogyan és mire lehet most (de középhosszú távon is) pályázni, ha gépet szeretne venni egy gazdálkodó.
Aztán a lovak közé csaptunk: Pánczél Szabolcs, a Hitachi Construction Machinery Europe közép- és kelet-európai országokért felelős menedzsere vette át a szót. Szabolcs 3 éve dolgozik a Hitachinak, közel 15 éve aktív a gépgyártás és a gépkereskedelem területén. Ő mutatta be nekünk a világcéget, és azokat a gépeket, amik a Valkon kínálatában szerepelnek, de kitért a Hitachi igazán pazar innovációira is!
Hitachi egy japán multinacionális konglomerátum. High-tech termékeket és szolgáltatásokat kínál, beleértve az energiamegoldásokat, digitális innovációkat és épületrendszereket, mint például felvonók és mozgólépcsők; és persze gépeket. 1910-ben alapították, a japán központja Tokióban található. Jelenleg világszerte 283 ezer alkalmazottja van, az éves üzleti forgalma (tavaly) 56 milliárd euró volt (ez a magyar GDP kb. 25 százaléka).
Több divíziója közül az 1970-ben létrehozott Hitachi Construction Machinery az, amelyik az építőipart látja el prémiumkategóriás gépekkel. A Hitachi Construction Machinery Europe (HCME) a divízió 1972 óta létező európai leányvállalata, amszterdami központtal – és ahogyan írtuk: 2024 óta magyarországi partnerrel is.
A HCME kiemelt figyelmet fordít az alkatrész-ellátottságra és a partnerek gyors kiszolgálására: oosterhouti raktárukban kb. 2 millió alkatrész van jelen pillanatban, és akár 24 órán belül bármelyik európai partnernek beszállítják a szükséget alkatrészt.
MINITŐL A MEGÁIG
A Hitachi építőipari, ezen belül a kotrógép termékpalettája (is) rendkívül széles. Nyilvánvaló, különösen a nyugat-európai dieselmotorokkal szembeni szigorítások miatt, hogy a Hitachi is az e-fejlesztések felé vette az irányt: pld. megbízható akkus és kábeles kotróik is vannak. Az e-típusokra azért is érdemes figyelni, mert várható, hogy a jövőben egyre több pályázat – az elektromos átállás miatt – itthon is kifejezetten ezekre nyújt majd egyre több támogatást. Nézzük, mi a kínálat!
A MINIKOTRÓK
- 1,2-től 6,3 tonnáig, 10 féle méretben elérhetők.
- 3 és 4 hengeres Yanmar-motorokkal ellátottak.
- teljesítményük: 9,5 kW és 42,4 kW közötti.
- napi 3-4 munkaórára javasoltak.
A MIDI KATEGÓRIA
- 10-től 40 tonnáig, ebben a kategóriában 10 féle változat létezik.
- ebből a kategóriából 2 típust láthattunk Kecskeméten: ZX210LC-7-est és az ZX300LCN-7-est.
- A sorozat érdekességé, hogy alacsony nyomású hidraulikus joystick-kel irányíthatók. Ez azért fontos, mert szemben az elektronikus joystickkekkel, ezek javíthatók, és a kezelő visszajelzést is kap a rendszertől, ha gond van (pld. elakad a kanál).
- A széria kisebb modelljeit alapvetően földmunkára, ált. építési feladatokra használják, a nagyobbak már bányagépekként is bevethetők.
- A kotrókat hosszúgémekkel is fel lehet szerelni. A hosszúgémekből 6 típus érhető el, 13 tonnától 53 tonnáig, és 13-22 méter kinyúlásig terjed ez a kategória.
GUMIKEREKES KOTRÓK
- Rendkívül mobilis gépek, belőlük 7 méretkategória van a Hitachi portfólióban,
10-25 tonnáig. - A kisebb típusokat Deutz-motorokkal építették meg, a nagyobbak Isuzu-motorokkal ellátottak.
- 2+1 szivattyús hidraulikarendszer van ezekben a gépekben: a 2 fő szivattyú látja el a gép működését (gémmozgás, forgás), a +1 szivattyú pedig egy fogaskerekes szivattyú, ami az adaptereket működteti.
- A kecskeméti telephelyen 3 típust láthattunk ebből a kategóriából ezek:
- ZX150W-7 // ZX175W-7 // ZX180W-7: a számozásban az első 2 szám a súlykategóriát jelöli (15 300 – 17 200 kg // 17 000 – 18 500 kg // 17 700 – 19 500 kg), az utolsó szám pedig azt jelöli, hogy rövidített farsöpréses kialakítású (ezek az 5-ös végűek) vagy normál (ezek a 0-s végűek).
- Egyébként ezek a legelterjedtebb Hitachi építőgéptípusok itthon.
HOMLOKRAKODÓK
- 7 típus érhető el: a megnevezésük nem tonnát jelent, hanem lóerő kategóriákat jelöl.
- Deutz- és Cummins-motorokkal építettek meg őket (a nagytestű homlokrakodókban alkalmazott Cummins-motorok EGR-nélküli motorok, de ettől még az emissziós előírásoknak megfelelnek).
- Váltók: hidrosztatikus és PowerShift.
- A Valkon Kecskeméti telephelyén most 3 db homlokrakodó tekinthető, próbálható ki: ZW180-7 // ZW220-7 // ZW250-7.
- Ez az egyik legcsendesebb működésű, nagyteljesítményű homlokrakodó család a piacon.
HITACHI + KIESEL = KTEG
Szintén a Valkon a magyarországi forgalmazója a KTEG-nek. A KTEG a japán Hitachi és a német Kiesel közös fejlesztő-gyártó cége. Ez egy különleges együttműködés, mert minden esetben az alapgép egy Hitachi, amit akár egyedi kérésre egészítenek ki és gyártanak le egyedi rendszermegoldásokkal.
- A legnagyobb KTEK gépcsalád a MultiCarrier, ami gyorscserélős gémrendszert jelent. Lehet teljesen hidraulikus (a gémet felveszi a gép, és a hidraulikacsöveket is egy mozdulattal csatlakoztatja, de egyéb eszközökre is ez vonatkozik. Sőt, a hátsó ellensúlyt is a gép a rakja le, pld. szállítás előtt). Vagy lehet félhidraulikus (itt a gémfelvételt a gép végzi, de a csövezést a gépkezelőnek kell megoldania).
- 44-230 tonna közötti gépkategóriáig érhetőek el ezek a gyorscserélős rendszerek.
- Bontási magasság: 18-60 méteres magasságig tud kínálni a cég gémeket, 10 különféle gémtípus rendelhető (bontó-, másodlagos bontógém, mélyásó-szerelék, daruzható gém stb.).
- hidraulikusan szélesíthető a nyomtáv (szállításra optimalizálható a nyomtáv; plusz a szállítást segíti a konzolos kiegészítés).
- 30 fokban dönthető a fülke, rácsozott a fülkekialakítás (biztonsági szempont).
- 2 helyett 3 emelő munkahenger.
A KTEG termékcsaládjából még szó került a Lift Star-ról, és a ToolCarrier teljesen hidraulikus gyorscsatlakozóról. Végül a Valkon munkatársai kitértek a jövő Hitachi gépeire.
A jövőbemutató kotrógépekkel kapcsolatban két típus videóját láthattuk, a gépeket a BAUMA 2025-ön láthatta a közönség.
- Egyik géptípus a Hitachi LANDCROS ONE kotrógép. Ez egy koncept gép a Hitachi Construction Machinery részéről, még nincs sorozatgyártásban a modell
- A gép intelligens rendszerekkel ellátott, de még gépkezelő által irányított
- Moduláris kialakítású
- Szenzorok, kamerák, LiDAR-rendszerek, drón-segítség a nagy látótérhez és jobb helyismerethez.
- Csökkent operátorszükséglet (kb. -35 %), alacsonyabb működtetési költségek (kb. -40 %), biztonság növelése, folyamatos üzemidő.
Hitachi 2025 autonóm kotrógép
- Ez egy 15 tonnás kotrógép.
- Teljesen autonóm működést kínál.
- Az elektromos, a Hitachi Construction Machinery (HCME) és a KTEG közös fejlesztésében megvalósított Hitachi ZE135 alapjaira épített koncepció
- A gép képes automatikusan hajtani előre definiált feladatokat — pl. árokásás — emberi beavatkozás nélkül, ha a feladat jól specifikált.
Címkék: valkon, Hitachi

Újabb halasztás az EUDR alkalmazásában

HORSCH gépekkel az új típusú talajművelésben

Dr. Riczu Péter, a KITE Zrt. munkatársa az „Év szaktanácsadója” ...

Figyeljünk a vetőmagot segítő mikrobákra (is) az őszi gabona ...

Vízmegtartó, talajkímélő művelésre fejlesztett új ...

Itt vannak a HORSCH 2026-os modellév újdonságai!

Termésbiztonságot adó megoldások a KWS-től

Kéknyelv-betegséget erősített meg a Nébih Somogy vármegyében

Hogyan alkalmazkodott a PROVIDENCE és a Celebrity őszi búza az ...

„Stratégiai növényként kell tekintenünk a szójára” – Nyomós ...