Szívós, mint a kétpúpú teve – WIELTON PRS-W gabonaszállító pótkocsi
Gépesítés - 2025.07.20
Kiváló anyagból, gondos munkával készültek a rendkívül modern lengyel gyárban. Feladatuk stratégiai fontosságú: az egész aratás tőlük is függ… az alábbiakban bemutatott gazdaság tökéletesen elégedett velük.
A Békés vármegyei Dévaványán jártam, egy növénytermesztő (búza, fénymag, napraforgó, kukorica, lucerna) és állattenyésztő (szarvasmarha, juh, baromfi), családi gazdaságban. A telepvezető, Baráth Krisztián avat be a gabonaszállítás részleteibe, de előtte szeretném őt és családját bemutatni pár mondatban. A gazdaság 2004-ben alakult Szitás László tulajdonos vezetésével. Felépített egy több lábon álló családi gazdaságot, amelynek valamennyi tagja felsőfokú mezőgazdasági végzettségű. Szitás László veje, a 44 éves agrármérnök Baráth Krisztián, hobbiból vadászik és csemetéit sportolni viszi. Két fia van, a nagyobbik 12 éves, szintén Krisztián névre hallgat. „Kis” Krisztiánt pici kora óta érdeklik a traktorok, motorok, gépek. Négyévesen kezdett el cross motorozni és később versenyekre járni.

A kis Krisztián a jövő cégvezetője, már 12 éves korában is sok mindenhez ért
Ezt kövezően a mezőgazdasági gépek keltették fel az érdeklődését, és évről évre egyre több elméleti és gyakorlati tudásra tett szert. Szitás László nagyapa szerint megvan az utódja, mert Krisztián nagyon érdeklődik a mezőgazdaság iránt. A kisebbik fiú, Benett, kilencéves, és szintén érdeklődik a mezőgazdaság iránt, de inkább az állattenyésztés és a természet szeretete áll hozzá közelebb.
Miért a WIELTON?
A gazdaság 800 hektáron dolgozik, ebből 450-500 hektár gabonanövény, a többi kapásnövény, kukorica, napraforgó, valamint lucerna. A búza átlagtermése 6-8 tonna között alakul hektáronként. Évente nagyjából 2000-2500 tonna gabonát takarítanak be. A napraforgó, fénymag és kukorica évente megközelítőleg 1000-1500 tonna termést jelent. A WIELTON forgózsámolyos pótkocsiknak itt nagy szerepük van: költséghatékony beszállítás a telephelyre.

A masszív szerkezetű pótkocsik jól bírják a földutakat és a szántóföldet
Nagyon fontos, hogy gyors és biztonságos legyen a beszállítás. A területek tagoltságából adódóan sokszor 10-15 km-es távolságokat kell megtenni, jellemzően földúton, különböző időjárási körülmények között. Ha valami akadályozza a szállítást, fennakadhat az aratás. Éppen ezért írtam, hogy a pótkocsik munkája stratégiai fontosságú.
Hírdetés
2017-ben fejlesztésre került sor, és megvásároltak két WIELTON pótkocsit. A WIELTON Európa egyik meghatározó közúti pótkocsigyártója, 35 országba exportálja termékeit, melyekből már közel 100 ezer fut az utakon. 300 mérnök és 3200 alkalmazott felelős a termékek fejlesztéséért, teszteléséért, gyártásáért és a kereskedelméért. Az 1996-ban alapított vállalat 2006-ban jelent meg a varsói tőzsdén, és 2009 óta gyártanak mezőgazdasági pótkocsikat is.

Apa és fia, mindkettőjük neve Baráth Krisztián, szenvedélyük a mezőgazdaság
A kéttengelyes, három oldalra billentő, forgózsámolyos (PRS-W) WIELTON pótkocsik nettó 8, 10, 12 és 14 tonnás változatban készülnek, illetve elérhető a 9 és 12 tonnás hosszított változatuk is. A 14 tonnás a hagyományos acél oldalfalas mellett, fa portálajtós is létezik, mely különösen kertészetekben, raklapos áruk szállításában jelenthet jó megoldást.
A tulajdonos szerint, ami meghatározta a pótkocsi választást: a megbízható konstrukció, precíz kidolgozás, robusztus felépítés, és nem utolsósorban az ár-érték arány. A választás egy 10 és egy 12 tonna teherbírású pótkocsira esett.

Először két WIELTON-t vásároltak, de annyira beváltak, hogy megduplázták a számukat
„Fontos volt, hogy a pótkocsik három oldalara legyenek képesek billenteni – mondja el Szitás László – A másik lényeges szempont az volt, hogy egy megbízható, elismert céggel, a Valkon Kft.-val jó üzleti, partneri kapcsolatban állunk, amit több gép vásárlása is alátámaszt, ilyenek: a Valtra T144 traktor, Krone front- és hátsókasza, rendképző, valamint egy körbálázó”.

A két súlyos pótkocsi elé kell egy kellően erős traktor, hogy simán vontassák földúton
A pótkocsik 2017 nyarán érkeztek a telephelyre, levizsgáztatva, rendszámmal ellátva, azonnal munkára fogható állapotban. A pótkocsik fel voltak szerelve fellépő pódiummal és takaróponyvával is. Elégedettségük jeléül 2024 novemberében újabb két, ugyanilyen pótkocsit vásároltak a Valkon Kft.-től.

Pikkpakk megy az áttöltés a kombájnról a pótkocsikra, így hamar elérik a telephelyet
„Jó döntés volt a WIELTON pótkocsikat választani – hangsúlyozza a tulajdonos –, nagyon elégedett vagyok, hiszen sokrétűen tudjuk kihasználni: nemcsak az aratás utáni termény mozgatásában, hanem a vetőmag, műtrágya kiszállításában is elengedhetetlen szerepük van. Ekkor nagyon hasznos a hátsó surrantó is. Ennek nincs feladata az aratásnál, de annál fontosabb a vetés időszakában. Megrakodják a pótkocsit vetőmaggal, a vetőgépnél kinyitják a kis nyílást, mögé szereltek fel egy más gyártmányú hidromotoros csigát, amellyel át lehet tölteni a vetőmagot.”
Hirdetés
A telepvezető megvételük óta nagyon elégedett a gépekkel. A fő szempont volt a választásban, hogy nagyon masszív felépítésű egy WIELTON. Egyébként a gép tulajdonságaiban valóban hasonlít a mongóliai kétpúpú tevéhez (ez az állat a WIELTON emblémája), amely mindent kibír és nagyon egyszerű a tartása. És a kétpúpú tevék nagyon jól beváltak Dévaványán.

A WIELTON pótkocsik előnye, hogy kiváló anyagból, és jó minőségben készültek
Címkék: pótkocsi, Wielton
Precíziós gyomirtás a gyepgazdálkodásban fapados áron: új ...
Jól bevált herbicidek őszi búzában, egy- és kétszikű gyomok őszi ...
Takarónövények szerepe a fenntartható gazdálkodásban
Valós idejű vágókés-élesség asszisztens érkezett a Claas ...
Kukoricáznak velünk a lengyelek – Együttműködés, ...
MA TE mit eszel? – Kikkel osztozunk a hűtőszekrényen?
A magas kockázatú vármegyékben a madárinfluenza elleni ...
Iránymutatás a tonnákban mérhető pluszterméshez: gazdaságos ...
Megfelelő szerves savakkal valóban lehetséges! – Az ’AB’ ...
Modern irodák és oktatóterem: befejeződött a Hegyfalui ...

