TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 64.763,44 Ft (tonna)
Napraforgómag: 141.804,19 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 59.727,80 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 50.752,07 Ft (tonna)
Repcemag: 162.670,79 Ft (tonna)
Full-fat szója: 213.334,71 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 661 Ft
Benzin ára: 614 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 389,04
USD: 360,29
CHF: 408,58
GBP: 454,11
Hirdetés
Mezőgépek veteránjai – A kalandos sorsú MÁVAG traktor

Mezőgépek veteránjai – A kalandos sorsú MÁVAG traktor

Gépesítés - 2023.09.18

Fordulatos történet egy konstrukció lemásolásáról és arról, hogyan hatott a traktor további sorsára a történelem. Ha az ország és a gazdák szempontjából nézzük, jobb lett volna, ha minden simán megy. Mai szemmel visszatekintve érdekes megismerni az erőgépgyártás históriájának szórakoztató epizódját.

Amint eljutott odáig a műszaki fejlődés, hogy hasznavehető traktorokat lehetett gyártani, azonnal kiderült, mekkora igény van rá. A két ló, illetve egy pár ökör vonóerejét egy primitíven egyszerű, képzetlen emberekkel is üzemben tartható traktor is jóval felülmúlta. Mégis kevés volt a piaci igények kielégítésére vállalkozó üzem. Ezek egyike volt a Magyar Királyi Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak (MÁVAG). Nevéből, tévesen, arra következtethetnék, hogy a MÁV gyártóbázisa volt. Nem így van: a traktorkorszakot megelőzően egy bő évszázadig szerzett hazai és külföldi reputációt magának, gőzgépek és mezőgazdasági gépek sikeres gyártójaként.

Koppinthatták a Mávag T 20-25-öst

Mezőgépek veteránjai – A kalandos sorsú MÁVAG traktor

Ugyanakkor valahogy, valamiért nem lett próféta a hazájában, csak külföldön futottak be erőgépei, noha két típusa is, a MÁVAG PT és a MÁVAG BN 40 a kor színvonalán állt, négyhengeres, négyütemű, benzin-petróleum üzemű, 40 lóerő fölötti teljesítményű motorjukkal. Vannak is ilyen példányok a gödöllői Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődéstörténeti Szakmúzeumban, amelynek közreműködésével készül ez a cikksorozat. Lehetséges, hogy idegenkedtek az akkori magyar falu lakói a nívós, de a karbantartóktól nagyobb jártasságot kívánó szerkezettől. Vélhetően emiatt változtattak radikálisan: látták az egyhengeres, kétütemű, izzófejes HSCS traktorok piaci diadalmenetét, és ehhez a vonalhoz óhajtottak csatlakozni.

Mezőgépek veteránjai – A kalandos sorsú MÁVAG traktor

Csakhogy csúnya bakit követtek el. Egy ilyen faék-egyszerűségű masinán nem sokat lehet variálni, az 1938-ban elkészült MÁVAG T 20-25-ös traktor nagyon hasonlított a HSCS R 20-22-re, kétszer kellett ránézni, hogy különbséget lásson az ember. Még a motor két fő mérete, a 150 milliméteres furat és a 210-es löket is megegyezett. Nem tért el jelentősen a 800/percnél leadott 25 lóerős teljesítmény sem. További adatai: hosszúság 2500, szélesség 1460, magasság 1510 milliméter, tömege 100 kilóval elmaradt az eredetiétől, 1550 kilogrammos lett. Az egyetlen innováció a HSCS-hez képest annyi volt, hogy nemcsak benzinlámpával lehetett felmelegíteni az izzófejet, hanem bele lehetett csavarni egy „patront”, amelyet petróleumba mártva meggyújtottak, ez melegítette elő az égésteret. Utána, akárcsak a HSCS-t, a lendkerék belengetésével, ide-oda forgatásával lehetett beröffenteni, előre vagy hátra egyaránt foroghatott a motor és így a szíjtárcsa is, akármilyen cséplőgépet, vízszivattyút hajthatott. Sebességváltója előre 4, hátra 1 fokozatú.

Mezőgépek veteránjai – A kalandos sorsú MÁVAG traktor

Mezőgépek veteránjai – A kalandos sorsú MÁVAG traktor

A T 20-25 sokoldalú, közepes nagyságrendű traktornak számított, mezőgazdasági munkákon körmös fémkerékkel szerelték fel, közúti szállításra fúvott gumiabroncsokkal. Megjegyzendő, hogy akkoriban a poros országutak többsége zúzott kőből készült, nem ártott annyira egy körmös kerék, mint a későbbi aszfaltozott utaknak.

Mezőgépek veteránjai – A kalandos sorsú MÁVAG traktor

Mezőgépek veteránjai – A kalandos sorsú MÁVAG traktor

Az egyetlen innováció a HSCS-hez képest, hogy az izzófejbe bele lehetett csavarni egy „patront”, amelyet petróleumba mártva meggyújtottak, ez melegítette elő az égésteret.

15 évre letiltották a gyártást

A gyanúsan nagyfokú megegyezés a HSCS traktorával nem csak a mai szemlélőnek tűnik fel, hanem a szemébe ötlött az eredeti erőgép gyártójának is. Érthetően kiakadtak konstrukciójuk, mondhatni, szolgai lemásolásán – ezzel a pár évvel ezelőtti, szégyentelenül kopírozó kínai iparnak adtak előképet… Legalább előre egyeztetni kellett volna a HSCS-vel, fizetni némi ellenszolgáltatást. Ennek hiányában másolás megalapozott gyanújával a HSCS beperelte a MÁVAG Gépgyárat, de nem lett az ügyből bírósági tárgyalás, mert a felek peren kívül megegyeztek. Ennek része volt, hogy 15 évre letiltották a T 20-25 gyártását – a műszaki haladás miatt akkorra már el is avulhatott volna a konstrukció –, és korlátozták a MÁVAG traktorok értékesítését.

Ráadásul a MÁVAG izzófejes traktora éppen egy évvel a második világháború kezdete előtt jött ki. Utána hazánk iparát, gazdaságát nagymértékben átállították a hadi helyzetre, a két cég perpatvara eltörpült az egyéb gondok mellett, különösen amikor mi is belesodródtunk a háborúba. Több is veszett Mohácsnál, mint a HSCS kára…

Mezőgépek veteránjai – A kalandos sorsú MÁVAG traktor

Újra a porondon

A második világháború lezártával jött az államosítás, és a mezőgazdasági erőgéphiány enyhítésére, központi utasításra megint elkezdték gyártani a MÁVAG T 20-25-öt. Tehát a felsőbb erők közbeavatkoztak, így semmi sem lett a 15 éves gyártásszünetből. Bár ez lett volna a kor legnagyobb jogtiprása! Eredeti megjelenése után éppen tíz évvel kezdődött a MÁVAG kétütemű traktorok nagyobb arányú elterjedése, főképp Állami Gépállomásokon.

Még egy bizarr esemény történt a traktor regényes históriájában. Akkoriban is szerettek politikusok a dicsfényben sütkérezni, a MÁVAG T 20-25 nyilvános bemutatóját nagy csinnadrattával szervezték meg a Parlament előtt. Ott voltak pártvezetők, a sajtó és a közönség. Persze mozgás közben is meg kellett mutatni a gépet. A körülményes, időigényes beindítási processzust, netán lámpalázában, elszúrta a gépkezelő: fordított irányban indult el a motor. A gépész nem merte leállítani és elölről kezdeni a mutatványt, az ilyesmiért akkoriban, szabotázsért elvihette az embert az ÁVO. Szorult helyzetében mentő ötlete támadt: fordítva járó motorral, hátramenetet kapcsolva éppen előre lehet menni! Csakhogy baj történt, a szokatlan üzemmódban, kanyarodáskor felborult a traktor, amiben szakértői vélemény szerint közrejátszhatott a lendkerék precessziós nyomatéka. Botrány!

A közjáték nem törte meg a „kis Hofherr” néven népszerűvé vált traktor pályafutását. 1956-ig gyártották, 2600 darab készült belőle. Az 1950 években országszerte ismert és kedvelt típus volt. Hazai múzeumokban és magángyűjteményekben több működőképes példánya is fennmaradt. Többek között a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Szakmúzeumában is megtekinthető egy eredeti darab, ezeket ábrázolják a dr. Hentz Károly nyugalmazott igazgató segítségével készült cikkem fotói.

A MÁVAG T 20-25 nyilvános bemutatóját nagy csinnadrattával szervezték meg a Parlament előtt, ám a körülményes, időigényes beindítási processzust, netán lámpalázában, elszúrta a gépkezelő.

Mezőgépek veteránjai – A kalandos sorsú MÁVAG traktor

Fotók: Fortepan, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődéstörténeti Szakmúzeum és a szerző




Szerző: AgrárUnió

Címkék: traktor, mezőgép
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

MERT MINDEN LEVÉL SZÁMÍT: MERGENTO VT SZÁLLÍTÓSZALAGOS ...

Kíméletes és szennyeződésmentes rendfelszedés maximális teljesítménnyel. Minden levél számít: minimális ...