Az EKÁER alapjai
Agrárgazdaság - 2015.03.25
Az alábbiakban megpróbálom Önöknek leegyszerűsítve megfogalmazni, hogy miről is szól tulajdonképpen az EKÁER, vagyis az elektronikus közúti áruforgalmi rendszer. Jelen írásban kizárólag a fogalmak magyarázatára vagy értelmezésére koncentrálva, hogy egyáltalán az alapokkal tisztában legyenek az érintettek.
Tisztelt Látogatónk!
A cikk megtekintése előfizetéshez kötött!
Amennyiben rendelkezik online előfizetéssel, jelentkezzen be az előfizetéshez tartozó felhasználói fiókba.
Belépés
Ha még nem előfizetőnk, ismerje meg előfizetési ajánlatainkat, hogy hozzáférhessen lapunk korábbi cikkeihez is!

Kit érint az EKÁER?
Útdíjköteles gépjárművel végzett, közúti fuvarozással járó
– a) az Európai Unió más tagállamából belföldre irányuló Közösségen belüli termékbeszerzést vagy egyéb célú behozatalt,
– b) belföldről az Európai Unió más tagállamába irányuló termékértékesítést vagy egyéb célú kivitelt,
(Megjegyzés: az „egyéb cél” alatt a bérmunka céljából történő fuvarozást is érteni kell. A saját tulajdonban lévő termék belföldről másik tagállamba, illetve másik tagállamból belföldre történő mozgatása az áfakötelezettség szempontjából termékértékesítésként, illetve beszerzésként kezelendő, így ezeket a tényállásokat is bejelentési kötelezettség terheli.)
– c) belföldön nem közvetlen végfelhasználó részére történő első általános forgalmi adóköteles termékértékesítést (a továbbiakban együtt: közúti fuvarozással járó tevékenység) kizárólag érvényes EKÁER-számmal rendelkező adózó folytathat.
Útdíjköteles gépjármű
Az Útdíjtörvény (2013. évi LXVIII. törvény) 2. § 21. pontja szerint: a 3,5 tonnánál nagyobb megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsi, vontató – ideértve a nyerges vontatót is –, valamint az ilyen gépjárműből és az általa vontatott pótkocsiból, félpótkocsiból álló járműszerelvény útdíjköteles gépjárműnek minősül. Ez volt az a törvény, amellyel először a mezőgazdasági lassú járművekre is kiterjesztették az útdíjfizetési kötelezettséget, és később ezt törölték a törvényből. Fentiek alapján a traktor nem minősül útdíjkötelesnek.
Mi az EKÁER-szám?
Az EKÁER-szám a szállítandó áruhoz/termékhez kapcsolódik és 15 napig érvényes. Csak ennek birtokában lehet fuvarozást végezni. Nagyon fontos, hogy a 15 nap naptári napot jelent, nem munkanapot! Az EKÁER-számot a fuvarozási tevékenység megkezdéséig kell igényelni, az igénylés ingyenes. A kompenzációs felárra jogosult mezőgazdasági termelőnek nem kell EKÁER-számot kérni. A mezőgazdasági termelők tevékenysége ugyanis az arra vonatkozó különös áfabeli szabályok miatt nem felel meg az EKÁER hatálya alá tartozó adóköteles termékértékesítésnek.
Szerző: Dr. Jobbágy Krisztina
Címkék:
Takarónövények szerepe a fenntartható gazdálkodásban
Ötödével esett vissza a műtrágyaforgalom egy év alatt
Valós idejű vágókés-élesség asszisztens érkezett a Claas ...
Hatékonyságnövelés és fenntarthatóság a ...
A szűkülő vetésforgó veszélyei – Óvatosság, gondosság az ...
Digitális átállás könnyedén? Frissen végzett precíziós ...
Jól bevált herbicidek őszi búzában, egy- és kétszikű gyomok őszi ...
Precíziós gyomirtás a gyepgazdálkodásban fapados áron: új ...
Jön az új ÉLIP pályázat! – Hatalmas lehetőség az élelmiszeripari ...
Iránymutatás a tonnákban mérhető pluszterméshez: gazdaságos ...