TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 75.123,94 Ft (tonna)
Napraforgómag: 145.473,72 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 72.407,87 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 59.387,20 Ft (tonna)
Repcemag: 164.386,21 Ft (tonna)
Full-fat szója: 211.508,15 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 596 Ft
Benzin ára: 590 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 394,66000
USD: 367,23000
CHF: 409,53000
GBP: 468,51000
Hirdetés
Ha így megy tovább, nem lesz mit tankolni

Ha így megy tovább, nem lesz mit tankolni

Hírek - 2022.12.05

Lassan nem az a kérdés Európában, hogy mennyibe kerül a nyersolaj, vagy az üzemanyag, hanem az, hogy lesz, vagy nem lesz - mondta a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. energia- és klímapolitikai üzletágának vezetője az M1 aktuális csatorna vasárnap reggeli műsorában.

Hortay Olivér szerint az egyre súlyosabb piaci feszültség Magyarországra is be fog gyűrűzni és veszélybe sodorhatja a benzinárstopot is. A szakértő úgy véli, hogy az Európai Unió nem jöhet ki jól az Oroszország ellen bevezetett olajembargóból, a hétfőn életbe lépett intézkedések azonban Magyarország ellátásában nem fognak akut problémát okozni.

Hortay Olivér azt mondta, az embargó óriási logisztikai szervezési problémát fog okozni, mert az Európai Unió Oroszországból biztosította olajigényének negyedét. Naponta több millió hordónyi olaj helyettesítése az egyik napról a másikra rendkívüli feladat. Ilyen mennyiségű nyersolaj pótlásánál a legkisebb hiba is ellátási problémákat okozhat - hangsúlyozta a szakember, hozzátéve: ha sikerül is ezeket elkerülni, akkor is jelentős áremelkedés várható, mivel az orosznál 50 százalékkal drágább a nyugati típusú nyersolaj.

A szakértő úgy fogalmazott, az oroszok és a nagy olajkitermelők várhatóan nem fogják válasz nélkül hagyni a tengeri szállítású orosz olajra meghatározott 60 dolláros ársapka bevezetését, a legnagyobb esélye a kitermelés-csökkentésnek van, ami a világpiaci árak emelkedésével jár.

Oroszország igyekszik átirányítani exportját, ez az elmúlt hónapokban az előzetesen vártnál jobban sikerült, több nyersolajnak találtak új piacot - mondta a szakember, hozzátéve, ha az oroszok képesek átirányítani exportjukat más régiókba, akkor a szankciók értelmüket veszítik, fölöslegesen fizetik meg az európaiak ennek költségét.

Fennáll annak a veszélye is, hogy az Egyesült Államok exportkorlátozást vezet be piacának védelme érdekében. Ez pedig az EU mozgásterét tovább szűkítheti - mondta a szakértő.

Hortay Olivér hangsúlyozta, a hétfőn életbe lépő intézkedések Magyarország ellátásában nem fognak akut problémát okozni. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy Magyarország az olajembargó elfogadásakor és az olajársapkáról történő tárgyalások során mentességet alkudott ki: továbbra is vásárolhat vezetéken keresztül orosz nyersolajat.

A magyar ellátásban a Barátság kőolajvezeték helyettesítésére legfeljebb az Adria vezetéken keresztül lenne mód, de ennek kapacitása korlátozott. Egy ilyen helyzet nagyon nehéz szervezési feladatok elé állítaná a Molt és Magyarországot - mondta.

Eközben a Mol sem gázolajat, sem benzint nem szállít egyes benzinkutaknak, ez már a harmadik hét lesz, hogy a Mol-kiszolgálás szünetel - közölte a Független Benzinkutak Szövetsége pénteken az MTI-vel annak a levélnek az alapján, amelyet a szövetség több partnere, tagtársa kapott az olajvállalattól.

A szervezet tájékoztatásához csatolt levélben a Mol azt közölte egyes partnereivel, hogy az ország működése és energiabiztonsága érdekében optimalizálnia kellett az ellátási stratégiáját, és a december 5-én kezdődő, 49. héten nem tud dízelt és motorbenzint biztosítani.

A vállalatnak az egész régió energiaellátásában kiemelt stratégiai szerepe van, és felelős azért, hogy az ország minden pontján legyen a működéshez szükséges üzemanyag-mennyiség - írta a Mol.

"A jelenlegi helyzetben az országos ellátási szempontokat kell előtérbe helyeznünk, és egyelőre fenn kell tartanunk az átmeneti korlátozásokat" - fogalmazott az olajtársaság.

A Mol november 18-án közölte, hogy átmeneti intézkedés az üzemanyag-kiszolgálás korlátozása, és olyan kutakat, kiskereskedőket érint csak, amelyeknek a Mol nem tartozik kiszolgálási kötelezettséggel. A vállalat akkor arról tájékoztatott, hogy 194 viszonteladót érint a változás, ők működtetik a belföldi töltőállomások 10 százalékát; szeptemberben a Moltól a viszonteladói piac teljes üzemanyagigényének 2,5 százalékát vásárolták meg.

A Független Benzinkutak Szövetsége még aznap jelezte: álláspontjuk szerint elfogadhatatlan, hogy egy stratégiai vállalat ellátásbiztonságra hivatkozva szünteti meg több száz partnere ellátását, egyben sok vidéki körzet teljes ellátásbiztonságát is felrúgva. A szövetség szerint az intézkedés 258 magyar, többnyire családi kisvállalkozást érint, és mintegy 400 benzinkutat, Magyarország benzinkútjainak 20 százalékát hozza kilátástalan helyzetbe.

Az elmúlt napokban tapasztalt üzemanyaghiányt növeli, hogy a hétvégén őrült roham indult meg a töltőállomásokon azok után, hogy felröppent a hír: a kormány azonnali hatállyal eltörli a hatósági ársapkát. Ennek a hírnek azonban – egyelőre – nincs valóságalapja, de a helyzet hétről hétre változhat. Az azonban ettől még kérdés marad, hogy mit old meg, ha gyorsan teletankoljuk az autónkat hatósági áras üzemanyaggal, miközben az nyilvánvalóan csak korlátozott ideig elegendő és ha elfogy, már piaci áron kell vásárolnunk a benzint és a gázolajat?

Címkék: üzemanyag, üzemanyaghiány, mol, olajársapka, hortay olivér
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

15 szúnyogriasztó növény a csípésmentes nyári estékhez

A nyári esték szépségét gyakran árnyékolja be a szúnyogok zümmögése és csípése, amely nemcsak bosszantó, de az ...