TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 92.132,85 Ft (tonna)
Napraforgómag: 216.757,95 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 75.599,50 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 76.493,55 Ft (tonna)
Repcemag: 216.353,42 Ft (tonna)
Full-fat szója: 207.562,27 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 583 Ft
Benzin ára: 585 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 403,25
USD: 359,72
CHF: 429,98
GBP: 478,07
Hirdetés
Vigyázat, gépek az utakon!

Vigyázat, gépek az utakon!

Hírek - 2021.09.05

Milyen szabályok érvényesek 
a mezőgazdasági munkák 
főszereplőire? Augusztusban erőteljesen megnövekszik a mezőgazdasági gépek forgalma a közutakon. Milyen közlekedési problémákat szoktak okozni a mezőgazdasági gépek, és a közlekedés egyéb résztvevői mire figyeljenek? 
A gazdák hogyan tehetik könnyebbé és biztonságosabbá 
a gépjárművezetők dolgát? Ezekre a kérdésekre kerestük 
a választ.

A Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitánysághoz eljuttattuk a témához kapcsolódó kérdéseinket, melyekre az alábbi válaszokat kaptuk. 
A tavaszi, nyári és őszi mezőgazdasági munkák idején a nap szinte minden időszakában találkozhatunk a közutakon munkába vagy onnan hazafelé tartó mezőgazdasági járművekkel. A nyári betakarítási időszak jelenleg is tart, a mezőgazdasági járműveket vezetők a munkájukat a mezőgazdasági területeken végzik, de útjuk során a közutakat is igénybe veszik.

Gyorsforgalmú utakon ideális esetben nem találkozunk ezekkel a különleges, speciális felépítményű járművekkel, járműszerelvényekkel, azonban a vidéki, különösen a kisebb falvak közötti alsóbbrendű utakon előfordulásuk gyakori. A mezőgazdasági munkagép vezetőjének óriási felelőssége van, hiszen járművével gyakran a teljes úttestet elfoglalja a közlekedése során. A szemből érkező vagy őt előző járművekkel való találkozáskor elsősorban a mezőgazdasági munkagép vezetőjének kell mindent megtennie a saját és a mások biztonsága érdekében.

Fő szabályok az közutakon

Fontos, hogy a mezőgazdasági munkagépek, lassú járművek vezetői csak 
az alábbi szabályok betartása esetén vehetnek részt a közúti közlekedésben.

Akkor hajthatnak fel a közútra, ha azt közúti jelzőtábla nem tiltja, vagy a mezőgazdasági munkaterület másként nem közelíthető meg. Érvényes hatósági jelzéssel, engedéllyel, kötelező felelősségbiztosítással rendelkeznek, és a jármű világító-, fék-, valamint a jelzőberendezései megfelelően működnek. A zöld ,,M” betűjelű forgalmi rendszám használatára vonatkozó speciális szabályokat a jármű vezetője betartja, különben az intézkedő rendőr a rendszámot köteles elvenni. A járműnek leszerelt vágóasztallal kell közlekednie. A túlméretes jármű az adott út kezelőjének útvonalengedélyével rendelkezik. Végezetül a járművek vezetői vagy segítői a gumiabroncsaikra tapadt sarat és egyéb szennyeződéseket a közútra történő felhajtás előtt letisztítják, valamint az úttestre általuk felhordott szennyeződéseket letakarítják, a szállított terményt pedig letakarják.

A közúton közlekedő többi sofőrt a rendőrség kéri, hogy ezeket a járműveket fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel közelítsék meg, felkészülve az átlagtól eltérő közlekedési manőverekre! A mellettük való elhaladás, előzés is jóval veszélyesebb, nagyobb odafigyelést és türelmet igényel. A szabályok betartása a közlekedők és 
a betakarításban dolgozó gazdasági társaságok, magánszemélyek közös érdeke azért, hogy mindenki hazaérjen!

Mit nevezünk mezőgazdasági vontatónak, 
illetve lassú járműnek?

Mezőgazdasági vontató: mezőgazdasági munka végzésére készült, de pótkocsi vontatására is alkalmas, rakfelület nélküli olyan jármű, amelyet beépített erőgép hajt, és sík úton önerejéből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni képes.

Lassú jármű: olyan jármű, amelyet beépített erőgép hajt, és sík úton önerejéből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes. Lassú járművel és lassú járműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel maximum 25 km/h, mezőgazdasági vontatóval, valamint mezőgazdasági vontatóból és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel legfeljebb 40 km/h sebességgel lehet közlekedni. Ha a mezőgazdasági vontató után kapcsolt pótkocsi lassú járműként van vizsgáztatva, akkor a mezőgazdasági jármű maximális sebessége 25 km/h lehet. Ha két pótkocsi van utána kapcsolva, és ebből 
az egyik lassú járműnek van vizsgáztatva, akkor szintén 25 km/h a maximális sebesség.

A 6/1990 KÖHÉM rendelet alapján a lassú jármű és a mezőgazdasági vontató megengedett szélessége 3 méter. A mezőgazdasági vontatóból és két pótkocsiból álló járműszerelvény maximális hossza a 22 métert nem haladhatja meg.

Mezőgazdasági erőgépek

Ide tartoznak a magajáró mezőgazdasági és erdészeti betakarítógépek (arató-cséplő gépek, szecskázógépek, cukorrépa-betakarító gépek, zöldségbetakarító gépek, szőlőkombájnok, fakombájnok és erdészeti kiközelítők); a magajáró műtrágya- és szervestrágya-szóró gépek; a magajáró permetezőgépek; a speciális magajáró eszközhordozó alvázak; valamint a mezőgazdasági tevékenységre alkalmazandó magajáró rakodógép, amely 25 km/óránál gyorsabb sebességgel nem haladhat.

Mezőgazdasági vontatmánnyal a közúti forgalomban hatósági engedély és jelzés vagy ideiglenes forgalomban tartási engedély nélkül lehet részt venni. Mezőgazdasági vontatmány az olyan pótkocsinak nem minősülő vontatott munkagép, amely – 
a működéséhez szükséges eszközök szállítását kivéve – teherszállításra nem alkalmas, és amelyet a közúti forgalomban mezőgazdasági vontatóval, lassú járművel vagy mezőgazdasági erőgéppel vontatnak.

A szakember szemével

Horváth László gyakorlati oktató lapunknak elmondta, tanulóik figyelmét mindig felhívják arra, hogy a mezőgazdasági járművek műszaki adottságaik miatt sokszor a közúti sáv csaknem teljes szélességét elfoglalhatják. Ebből adódóan kellő körültekintéssel kell utánuk haladni, az előzésnél pedig különösen figyelni kell arra, hogy jelentős oldalirányú kilengésük lehet. A földfelhordás kísérőjelensége ezeknek a járműveknek, ám tapasztalata szerint annak letakarítása szinte azonnal megtörténik. Természetesen azonban ezt nem tudják mindig teljes egészében eltávolítani az úttestről, így ha arra a gépkocsivezető ráfékez vagy nagy sebességgel ráhajt, szinte biztos, hogy a gépjármű megcsúszik.

Az oktató beszámolt arról is, hogy növekszik a súlyos, életveszélyes, halálos balesetek száma. Ezek között van olyan is, amikor személygépkocsi és munkagép ütközik. Ez leginkább figyelmetlenség, türelmetlenség következménye, ami sajnos egyre nagyobb mértékben áthatja a közlekedési morálunkat. Előzés esetén – hívta fel 
a figyelmet – ne próbáljunk úgy vezetni, mintha személygépkocsit kívánnánk meg magunk mögött hagyni, és az is könnyen okozhat balesetet, ha túl hamar visszarántjuk a kormányt, hiszen lehetnek szerkezetek a munkagép elején is.

A szakember hangsúlyozta: „Meleg van, alkalmazkodnunk kellene a közlekedés egyéb résztvevőihez, például a mezőgazdasági munkagépekhez is, hiszen azoknak is el kell jutniuk egyik helyről a másikra, akárcsak nekünk. Mintha elvesztettük volna a vezetéshez szükséges türelmünket. Megvannak az eszközök, amelyek segítenek: nagyon fontos, hogy legyen nálunk például kellő folyadék, mert ha nem fogyasztunk elég mennyiséget ebben a hőségben, akkor ingerlékenyek, türelmetlenek leszünk.” Horváth László véleménye szerint a munkagépek vezetői, ellentétben a gyakran sajnos türelmetlenkedő személygépkocsi-sofőrökkel, betartják a KRESZ előírásait. „Lehúzódva igyekeznek haladni, figyelik a körülöttük zajló forgalmat, számtalanszor láttam, hogy ha azt észlelik, hogy feltorlódik a forgalom, akkor félreállnak egy öbölbe, hogy a mögöttük közlekedő járművek biztonságosan el tudjanak haladni, azután állnak csak vissza ismét a forgalomba."

 

Ha tetszett a cikk regisztráljon az AgrárUnió hírlevélre: https://www.agrarunio.hu/regisztracio

Címkék: mezgazdasági gépek
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Létszükséglet a vízgazdálkodás – Rendszerszemlélet a ...

Az elmúlt évtizedek hozamadatainak elemzése, valamint a már bekövetkezett és a regionális klímamodellek által ...