gumihevederes járószerkezet

Mostantól a gumiheveder is „okos”

A túlhevülés a gumihevederes járószerkezetek egyik legnagyobb ellensége, erre kínál most megoldást a Continental újítása. Folyamatosan szenzorok figyelik az abroncs hőmérsékletét, és figyelmeztetik a kezelőt, ha a melegedés elérte a kritikus szintet.

A gumihevederes járószerkezetek – különösen nagy teljesítményű traktorok és kombájnok esetében – egyre elterjedtebbek a mezőgazdaságban. A hagyományos kerekekkel szemben az előnyeik nyilvánvalóak (kisebb talaptaposás, hatékonyabb vonóerő-átvitel, jelentős üzemanyag-megtakarítás), ám még ezen a műszaki megoldáson is lehet tovább finomítani. A teljes képhez ugyanis hozzátartozik, hogy hosszabb vonulás esetén extrém mértékű kopás jellemzi, a közutat nem igazán bírja.

A gumiheveder nagy ellensége a túlhevülés, amely aszfalton vagy betonon haladva fokozottan jelentkezik. Ennek csökkentésére találta ki a német Continental abroncsgyártó vállalat az Intelligent Rubber Track rendszert, vagyis az „okoshevedert”. A széles és nagy felfekvő felületű termékeket most már szenzorokkal is felszerelik, így folyamatosan mérhetővé válik azok hőmérséklete. A sérülékeny érzékelők a karkasz belsejében kaptak helyet, ahol védve vannak az ütésektől. Az általuk szolgáltatott adatok a fülkében elhelyezett monitoron jelennek meg, és a kezelő rögtön figyelmeztetést kap, ha a hőmérséklet átlépi a kritikus értéket. A Continental innovációjának hivatalos bemutatására a hannoveri Agritechnica szakkiállításon kerül sor novemberben.

A tavasz folyamán idehaza az AXIÁL Kft. végzett el egy érdekes szántóföldi kísérletet azzal kapcsolatban, hogy az ikerkerekes traktor vagy a Camso gumihevederes járószerkezetű erőgép képes-e jobb teljesítményre egyforma körülmények között. A próba meggyőző eredményt hozott, a hevederes traktor 10–15 százalékos üzemanyag-megtakarítást ért el az ikerkerekes változathoz képest. Emellett 0 százalékos volt a slip, és 26 százalékkal nagyobb a felfekvő felület, így agronómiai szempontból is jobban kímélte a talajt. Ráadásul az óránkénti területteljesítménye 8–10 százalékkal bizonyult jobbnak, miközben a kezelő komfortérzete is javult.

 

Szerző: AgrárUnió

Tags: gumiheveder, ikerkerék, Axiál Kft., szenzorok, Continental, üzemanyag-megtakarítás

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom