A láncfűrésztől 
a társadalmi szerepvállalásig

Kettős évfordulót, a nemzetközi anyacég 90 éves és a hazai Andreas Stihl Kft. 25 éves megalapítását ünnepelték a cég dolgozói június 3-án egy hajókirándulással egybekötött rendezvényen. Az eseményen a szakkereskedők, a cégalapító leszármazottai és a STIHL brand nagykövetei (Rákóczi Ferenc, McMenemy Márk, Stőhr Gréta, Peleskey Bence) is részt vettek. Bakon Gábor, az Andreas Stihl Kft. ügyvezetője beszédében többek között a vállalat múltbeli és jelenlegi eredményeit foglalta össze.

A megnyitó elején a cégvezető visszatekintett a majd egy évszázados német vállalat első évtizedeire. Felidézte, hogy a cég 1929-ben kezdte el gyártani a fakitermelés eddigi legfontosabb innovációjaként számon tartott termékét, a láncfűrészt. A gépészmérnök végzettségű Andreas Stihl felismerte, hogy az eddigi munka jelentősen megkönnyíthető egy hordozható benzinüzemű motoros fűrésszel. Az elkészített termék teljes mértékben igazolta a hozzá fűzött előzetes elvárásokat, hamarosan igen keresett lett. Azonban – hangsúlyozta Bakon Gábor – a sikerhez a termék önmagában nem lett volna elég, ehhez szükség volt a saját gyártású, minőségi alkatrészekre, illetve a cég által betanított dolgozókra is.

stihl1

Balról jobbra: Dr. Nikolas Stihl, Hans Peter Stihl, Bakon Gábor

A húszas évek fellendülését követően a harmincas évek negatív gazdasági hatásai, mint például a túltermelés, a céget sem kerülték el. Az alapító a termelés csökkentése helyett úgy döntött, hogy „oda viszi a termékeket, ahol azokra szükség van”, vagyis az Egyesült Államokba és Kanadába. Az első sikeres piacnyitást számtalan további követte, ezáltal biztosítottá vált a termelés a vállalat számára. Bakon Gábor elmondta, hogy a STIHL történelme során számos sikeres terméket tudhat maga mögött, amelyek közül egyet kiemelt, ez pedig az 1959-ben piacra került STIHL Contra. Azért érzi mérföldkőnek a cég életében a STIHL Contrát, mert a korát meghaladva szinte minden olyan tulajdonsággal rendelkezett, mint a jelenlegi társai, és általa vált a világon végleg elismertté az erdei munka motorizálása. A termék minőségét jól igazolja az is, hogy ma is szép számmal találkozhatunk még működőképes darabokkal. Az elmúlt évtizedek során a cég termékpalettáján a hagyományos erdőgazdálkodási gépek mellett megjelentek a kert- és gyepápoló, illetve az építőipari és tisztítógépek is. „Jelenleg kétezer géptípust kínálunk, profi és alkalmi felhasználók igényeit egyaránt ki tudjuk velük szolgálni. A termékfejlesztés és az új technológiák alkalmazása továbbra is a cég stratégiájának legnagyobb erősségei. A jelenlegi kihívás, amelynek meg kell felelünk, az akkutechnológia robbanásszerű fejlődése. Azt, hogy sikerül eleget tennünk ennek az új technológiai elvárásoknak, mi sem tükrözi jobban, mint hogy a már meglévő kiváló minőségű termékek mellé számos akkumulátoros eszközt sorakoztattunk fel” – foglalta össze az innováció jelentőségét Bakon Gábor.
stihl2A fejlesztések ismertetését követően az anyavállalat aktuális helyzetébe nyerhettünk betekintést. A Stihl család 2002-ben vonult vissza a vállalatvezetéstől, amelyet egy öttagú igazgatóságra bíztak, Bertram Kandziora vezetésével. Az ünnepségen is jelen lévő Hans Peter Stihl és dr. Nikolas Stihl a vállalatcsoport felügyelőbizottságának elnökeiként a cég stratégiájának alakításában vesznek részt. A STIHL-csoport tavalyi árbevétele meghaladta a 3,2 milliárd eurót, gyártókapacitásuk folyamosan bővül, ma már Brazíliában, az Egyesült Államokban, Svájcban, Kínában, Japánban, sőt a Fülöp-szigeteken is található STIHL-üzem. Az elkészített termékeket 36 leányvállalaton és 40 ezer szakkereskedésen keresztül forgalmazza a cég, amely napjainkban világszerte több mint 14 ezer embert foglalkoztat.
„Szinte napra pontosan 25 évvel ezelőtt jegyezte be a cégbíróság az Andreas Stihl Kft.-t” – kezdett bele a hazai vonatkozású tudnivalók összegzésébe Bakon Gábor. Az 1991 júniusában alakult társaság első volt a kelet-európai STIHL kereskedelmi leányvállalatainak hosszú sorában. Az alapítás célja a stabil szakkereskedelmi hálózat kiépítése, majd ezeken keresztül a piac prémiumtermékekhez méltó kiszolgálása volt. Az idő igazolta a döntés megalapozottságát, a magyar leányvállalat a holding eredményes részévé vált. A számok is ezt támasztják alá, hiszen a cég 2015-ben már 100 önálló partneren keresztül 303 helyen értékesített, és ezzel együtt mintegy 800 embernek biztosított munkahelyet. Bakon Gábor elmondta, hogy a hazai leányvállalat tavaly félmilliárd forint feletti eredményt ért el. Ez nem mindig volt így, hiszen 2009-ben az elhatalmasodó gazdasági világválság súlyosan érintette Magyarországot is, és komoly kihívások elé állította a társaságot. A kereslet drasztikus visszaesése következtében számos kereskedelmi partner került nehéz helyzetbe, azonban a közös erőfeszítések hatására sikerült megerősödve átjutniuk ezen a krízisen. Ennek egyik legékesebb bizonyítéka, hogy az elmúlt két gazdasági évben a cég forgalma 25 százalékkal emelkedett. „Ekkora növekedést pedig kevesen tudhatnak magukénak ebben a szegmensben” – foglalta össze az elért eredményeket Bakon Gábor. Az elért eredmények mellett fontos szerepet kap a cég életében a társadalmi szerepvállalás is, amelynek részét képezi az ágazati társadalmi szervezetekkel való együttműködés, illetve az olyan önként vállalt feladatok, mint például a parlagfű elleni küzdelem vagy az erdei munka biztonságának növelése és a védőeszközök használatának előmozdítása.

stihl3

Szerző: AgrárUnió Fotók: Nikes Soós Bálint

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom