Tűzoltás vízpárával -FOGMAKER
Hírek - 2023.12.12
Tempósan arat a kombájn a búzatáblán. Kezelője zavaros hibaüzeneteket lát az érintőképernyőn, és már le is áll a motor. Az ember kiugrik a fülkéből, körülnézni, és a gép tetejéről lángokat és füstöt lát kitörni. Tűzoltó készülékkel a kezében nem tud felmászni, de ha tudna, akkor se lenne esélye megfékezni a tüzet. Józan döntéssel lemenekül a földre, onnan nézheti végig a több, mint százmillió forintba kerülő gép teljes leégését, a félig teli magtartállyal együtt. A tűz átterjed a még álló búzára, és ha szél segíti, elpusztulhat az egész termés. Katasztrófa, tragédia, még akkor is, ha volt biztosítás a kombájnra és a terményre.
Képzeljünk el ugyanígy kezdődő eseményt, egy másik kombájnnal. Egyszer csak felvillan a tűzjelző kontroll lámpája a vezetőállásban. Mire a gépkezelő kipattan a fülkéből, már csak némi gőzt lát felszállni. Tüzet nem észlel, mert már kialudt. Csak egy-két kábel égett meg a motorházban, holnap kijön a szerviz és rendbe hozzák, mehet tovább az aratás.
Mi a különbség a két kombájn között? A másodikban volt utólag beépített Fogmaker, azaz vízpárával oltó, automatikus berendezés. Abban nincs eltérés, hogy mindkét arató-cséplőgép tele volt mindenütt leülepedett, gyúlékony törekkel, amely ellepte a motorházat is. Egy modern, nagy fajlagos teljesítményű, a kipufogási előírásoknak megfelelő gép motorterében 120-130 fokos lehet a hőmérséklet. De ennél sokkal forróbb a turbótöltő szinte izzó kipufogó oldala, és a koromszűrő hőfoka is kétszeresen meghaladhatja a törekes por gyulladási hőmérsékletét, a 120 fokot. Együtt van tehát a tűzháromszög valamennyi összetevője: gyúlékony anyag, gyulladási hőmérséklet és a levegő oxigénje. A kilobbant tűz átterjed műanyagokra, netán az elégett gumicsövekből kilépő gázolajra, hidraulikaolajra, leéghet az egész gépezet.
Mi is az a Fogmaker? Lefordítva ködcsináló, vízpárás tűzoltó berendezés. Nagy nyomáson, finom párát lövell ki fúvókáiból, egy csepp víz nyolcezer részre oszlik szét, az elemi párarészecskék átmérője 50 mikrométer. Ez a pára pillanatok alatt betölti a motorházat (egy liter oltófolyadékból 1700 liter pára keletkezik), kiszorítja a levegőt, az oxigénnel együtt, és gyors párolgásával erélyesen lehűt mindent: tíz másodperc alatt csökken a hőmérséklet 876 fokról 182-re, tehát felszámolja a tűzháromszög mindegyik összetevőjét.
A Fogmaker egy svéd mérnök, Kenneth Samuelsson találmánya, a svéd FOGMAKER International AB vállalat gyártja, hazai kizárólagos képviselője a J&J (PSV) Kft. Ők mérik fel az igényt, tervezik meg az adott járműbe, gépbe a berendezés konfigurációját, aztán az ügyfél telephelyén beépítik és időszakosan ellenőrzik, karban is tartják. A részletekbe a Kft. Fogmaker részlegvezetője, Schmalbach József avat be.
A berendezés egyik nagy biztonsági tényezője, az egyszerűsége, hogy nincs benne semmi elektromos működés, alkatrész. Két fő részből áll, az érzékelőből és a páraoltóból. Ha túlzott hőt kap a 24 bar nyomással előtöltött érzékelő műanyagcsöve, 170 C foknál megolvad, elengedi nyomását, és ennek hatására kinyílik az oltótartály zárószelepe. Az oltófolyadék 110 bar nyomással, tűzálló fémcsöveken jut a fúvókákhoz, megkezdődik a páraképződés, rövid idő alatt elalszik a tűz, de a párafejlesztés tovább tart. Az oltófolyadék zömmel víz, csak egy kevés adalék van benne, amely segíti filmet képezni a felületeken. A pára nem hatol be elektromos szerelvényekbe, nem okoz későbbi üzemzavart.
A gépét tűzkártól megvédeni akaró gazdának nem egyszerű rájönni az optimális megoldásra. Egy poroltó csekély hatású, és oltóanyaga rákövül a gép alkatrészeire. Halon gáz már tiltott, ózonkárosító hatása miatt. Az kissé zavaros európai és hazai szabályrendszernek teljesen alkalmatlan eszközök is megfelelnek. A Fogmaker viszont sokszorosan bizonyított. Világszerte körülbelül 300 ezret építettek be, hazánkban megközelítőleg 2500-at, egyik se mondott csődöt. Nálunk elsősorban városi közlekedési vállalatok és a Volán alkalmazzák, autóbuszaikban. Eddigi tapasztalatok szerint átlagosan 25 járművet ment meg a Fogmaker évente. Ami megtérülését illeti, ha tíz évig használják egy autóbuszban, akkor a beszerzési ár és a karbantartás díja egy napra vetítve megfelel egy városi vonaljegy árának.
Eljött az ideje, hogy a mező- és erdőgazdaságba is bevonuljon a Fogmaker. Egy kombájnba az alapmodellnél kétszer nagyobb, 7,5 literes oltófolyadék-tartály való, ez körülbelül egy perces páraképzéshez elegendő. A fúvókák száma egy ilyen nagy gépben 12 lehet. Traktorokba is beépíthető, rendszerint a zsúfolt motorházon kívül. Nagyon megnyugtató, ha a nagy értékű gépet automatikus, azonnali hatású, tökéletesen megbízható tűzoltó-berendezés védi!
Címkék: FOGMAKER, tűzoltástechnika, kombájnVízmegtartás, talajélet – HORSCH termékek az észszerű ...
Az őszi vetésű területek felén megtörtént a talaj- előkészítés
Traktorfülkék versenye a kutya szemszögéből
Nyest vagy menyét: Mi lakik a padláson, mi pusztítja a tyúkokat?
Mennyi a hal ára idén karácsonyra? Mutatjuk!
Ilyen még nem volt – megadóztatják a tehenek szellentését
Optimalizáljuk a termelési költséget és maximalizáljuk a ...
Csaknem 30 százalékkal csökkent a műtrágyák ára
Ismét visszatér régi jó „barátunk” az elektronikus ...
Ismét a legjobbak között: Az RWA elnyerte a Business Superbrands ...