TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 66.763,18 Ft (tonna)
Napraforgómag: 148.008,84 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 69.737,71 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 55.016,91 Ft (tonna)
Repcemag: 171.742,02 Ft (tonna)
Full-fat szója: 212.934,45 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 623 Ft
Benzin ára: 616 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 390,90000
USD: 357,25000
CHF: 402,54000
GBP: 465,46000
Hirdetés
Stop az édesítőszereknek?

Stop az édesítőszereknek?

Hírek - 2023.06.29

A fogyásban nem segítenek, viszont hosszú távú fogyasztásuk egészségkárosító hatással bírhat.

Legalábbis az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint. A napokban megjelent állásfoglalásuk szerint ezek a készítmények hosszú távon fokozzák a kettes típusú cukorbetegség, a szív- és érrendszeri megbetegedések és a halálozás kockázatát.

Tápértékük nincsen, alapvető tápanyagnak sem tekinthetjük őket. A cukorbetegségben szenvedőkön kívül mindenkire vonatkoznak az ajánlások. Szűcs Zsuzsanna, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke úgy vélekedik erről, hogy az édesítőszerek használatának kontextusát keretezi át.

A lényeg, hogy amennyiben nincs cukorbetegsége vagy más szénhidrát-anyagcserezavara – például inzulinrezisztenciája – valakinek, akkor az észszerű cukorfogyasztás része lehet a kiegyensúlyozott vegyes étrendnek.

Ehhez a WHO ajánlása is ad kapaszkodót, a napi kalóriabevitel legfeljebb 10 százaléka lehet hozzáadott cukor – például ételekhez, italokhoz adott cukor, méz, késztermékek cukortartalma. Ez körülbelül 12 teáskanálnyi mennyiség. Persze ha ennél kevesebbet fogyasztunk, az előnyös – fogalmazott a szakértő.

Szűcs Zsuzsanna szerint, a plusz cukorbevitelt a következő esetekben lehet elkerülni:

  • a kávét, teát lehetőleg enélkül iszod,
  • az ételekbe a recepthez képest 10–15 százalékkal kevesebbet adsz belőle,
  • nem cukrozod az epret,
  • hetente legfeljebb 2-3 alkalommal eszel kis adag édességet (3-4 kocka csokit, 1-2 gombóc fagyit, 1 túrórudit),
  • a késztermékek (mint gyümölcsjoghurt, keksz, müzli) közül a kevesebb cukrot tartalmazót veszed, eszed,
  • olyan desszertet választasz, amiben a cukor mellett egyéb értékes tápanyagok is vannak (gyümölcsös-tejes desszertek, teljes kiőrlésű lisztes kekszek, sütik).

Ez az észszerű, mértékletes cukorfogyasztás az MDOSZ Okostányér ajánlásában is szerepel.

(Fotó: Monika/Pixabay)

Címkék: édesítőszer, who, káros, egészség, fogyás, tápanyag, kalóriabevitel, tanácsok
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

A hagyományos húsipar fenntarthatóságát kell támogatni

A laboratóriumi hús előállítása és forgalomba hozatala számos kérdést és aggályt vet fel, melyek többségére még nem ...