TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 64.226,90 Ft (tonna)
Napraforgómag: 140.307,36 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 63.149,46 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 58.062,74 Ft (tonna)
Repcemag: 152.374,56 Ft (tonna)
Full-fat szója: 214.278,20 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 601 Ft
Benzin ára: 604 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 386,15
USD: 355,93
CHF: 389,93
GBP: 453,06
Hirdetés
8800 sertést égetnek el, miközben a fél világot beutazzák a repülőgépek

8800 sertést égetnek el, miközben a fél világot beutazzák a repülőgépek

Hírek - 2023.06.15

Kevesen tudják, hogy a repülőgépek bioüzemanyaga jelentős mennyiségű állati zsírt is tartalmaz. Gondot jelent, hogy nincs belőle elég.

A legendás német zeppelin léghajók a 20. század első felének technikai csodái közé tartoztak. Utasszállításra és katonai célokra egyaránt használták őket, miután viszont 1937-ben az Atlanti-óceánt átrepülő Hindenburg nevű léghajó New Jersey-ben kigyulladt és elégett, hosszú időre leáldozott ennek a közlekedési eszköznek.

A zeppelinek fontos részegységei voltak a gázcellák, amelyeket viszonylag egyszerű volt javítani, cserélni, hiszen szarvasmarhabélből készültek. Viszont egyetlen ilyenhez 50 ezer jószág belére volt szükség, és mivel összesen 16 cellát alkalmaztak a léghajóban, könnyen kiszámolható, hogy nagyjából 800 ezer levágott marha belét használták egy-egy járműben. A számottevőbb elterjedését ez a tény is gátolta.

Valami hasonlót érezhet a ma embere is az Agrarheute című német szaklap cikkét olvasva, amely arról szól, hogy a modern repülőgépek bioüzemanyaga részben állati zsiradékból tevődik össze. Nem is kevésből, ha ugyanis Párizsból New York-ba repülünk, akkor mintegy 8800 sertés zsírját égeti el a gépünk.

A problémát tehát az jelenti, hogy – akárcsak hajdan szarvasmarhabélből – ebből sincs elég. A zsiradék használata az elmúlt évtizedben megduplázódott, ám a végtelenségig ez nem mehet így tovább. Vágási mellékterméknek számít, ugyanis az állatokat nem a zsírjukért ölik le, ráadásul a hústermelés melléktermékeit a kozmetikaipar is használja, illetve állateledelekbe is kerülnek.

Üzemanyagként csakis olyan zsiradékot alkalmaznak, ami nem alkalmas emberi fogyasztásra, vagy más humán célú termékben. Gondot jelent viszont, hogy a húselőállítók egyre gyakrabban leminősítik az ezeknél jobb minőségű melléktermékeket, hogy drágábban adhassák el bioüzemanyag-alapanyagként, ez pedig az egyéb felhasználási láncokban is fennakadást okoz.

(Fotó: Pexels/Pixabay)

Címkék: sertés, vágás, melléktermék, zsír, bioüzemanyag, repülőgép, hiány
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Öntözésfejlesztési pályázatok

Költségmegtakarítás, környezetvédelem, energiahatékonyság és fenntartható vízgazdálkodás