Rába-Steiger

Nagy, sárga – Bemutatkozik a Rábások & Rába Fanok Facebook-csoport

A Rába-Steiger nagytraktorok a magyar mezőgépgyártás ikonikus termékei közé tartoznak, annak ellenére, hogy valójában 
az amerikai Steiger Cougar II törzscsuklós kormányzású nehéz traktorok hazai viszonyokra adaptált változataiként születtek meg, Rába futóművekkel és motorokkal ellátva.

Az 1974-ben zajló teszteléseket követően, 1975-ben kezdte meg a tömeggyártást a győri Rába Magyar Vagon- és Gépgyár. A 245 LE-s első széria legnagyobb vásárlói és felhasználói a nádudvari KITE és a bábolnai IKR voltak. Az utolsó Rába-Steiger nehéz traktorok 2001-ben gördültek le a szerelőszalagról.

2 Raba

A márka szerelmeseit összefo­gó Rábások & Rába Fanok Facebook-csoport 2018. augusztus 19-én jött létre. Egyik adminisztrátora a 17 éves Zá­goni-Szabó Bence, aki a Győr melletti Kunszigeten él. Családi kötődése is van a Rába-gyárhoz, ahol az édesapja 1990 és 1995 között az öntödében dolgozott. Természetesen sokat mesélt neki az ott folyó munkáról, és Bence később már önmagától is szívesen kutatta a sárga-fehér (néha zöld-sárga) nagytraktorok történetét. Az unokatestvére egy Rába 15-ös kistraktort birtokol.

A Rábát ma is „a gépek istenének” tartják

Szintén az adminisztrátori csapatba tartozik Varga Gábor, a csoport ötletgazdája és egyik alapító tagja, aki egy őszi napon szeretett bele a Rábákba, amikor élőben látott egyet dolgozni. Az édesapja is fanatikusa a márkának.

3 Raba

Gábor és Bence mellett Horváth Tamás is adminisztrátor, ő kisiskolás korától rajongója a márkának, akkor vezetett először Rába erőgépet. Manapság egy Rába Steiger 250, illetve az egyetlen Rába 240 erőgép tulajdonosa (az előbbit a párjával és Kovács Lacival birtokolja, az utóbbit Kovács Lacival, de Szummer László is segített benne). A 240-es erőgép felújítása a Magyar Mezőgéparchívum Facebook-oldalán kísérhető figyelemmel.

A csoport negyedik vezetője Simon Zoltán, aki gyerekkorában sokszor ment ki édesapjához a földekre, hiszen az édesapja is rábázott. Zoli jelenleg is napi szinten dolgozik Rábával, és természetesen fanatikusa a márkának.
Az adminisztrátorokat már kisgyerekként lenyűgözte a sárga-fehér gépóriások iszonyatos hangja és ereje, és a Rábát ma is „a gépek istenének” tartják.

4 Raba

A Rábások & Rába Fanok csoportja jelenleg 3950 főt számlál, és a tagok 85 százaléka rendszeres aktivitást mutat. Átlagosan havi 90 bejegyzés és 950 hozzászólás születik (többnyire műszaki témákban), a reakciók száma pedig eléri a 14 ezret. A tagok körülbelül 55-60 százaléka Rába-gépkezelő.

Öreg Rába nem vén Rába

Jelenleg nagyjából 1500 darab Rába és Rába-Steiger dolgozik a hazai földeken, ami nem rossz arány ahhoz képest, hogy a gyártásuk idén két évtizede befejeződött. A rendszerváltás előtti reklámok szerint a 12,5 tonnás nehéz traktorok három-négy MTZ-50-es erőgép kiváltására voltak képesek a nehéz talajmunkáknál, így munkaerőt és üzemanyagot lehetett megtakarítani általuk.

A Rába-Steigerekbe szerelt Rába-MAN D2156-os dízelmotor licencét a Rába 1968-ban vásárolta meg a MAN-tól, és már akkor 20 éves konstrukciónak számított. Napjainkban gyakori, hogy John Deere, esetleg Cummins motorra cserélik ki a régi aggregátot, és ezáltal akár 40 évvel is meghosszabbítható a traktorok élete. 15-20 év múlva talán kikopnak a hazai agráriumból a legendás nehéz traktorok, de a rajongói csoportok gondoskodni fognak arról, hogy az emlékük ne tűnjön el örökre.

5raba

Fotók: Horváth Tamás, Zágoni Szabó Bence

Szerző: AgrárUnió

Tags: traktor, Rába, Rába-Steiger, Rábások & Rába Fanok

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom