mtz

Utólagos klímaszerelés MTZ-re

Ma már a mezőgazdasági gépekben is alapfelszereltség

Hűvösebbnek ígérkezik az idei nyár a korábban megszokottnál, akik azonban egész nap traktorban, kombájnban ülnek, azok nem feltétlenül érezhetik majd kényelmesen magukat munka közben. A járműfülkében könnyen 40 Celsius-fok fölé kúszhat a hőmérséklet, amit a forró pára és a por még elviselhetetlenebbé tehet.

Szerencsére a légkondicionáló ma már a mezőgazdasági gépekben is alapfelszereltségnek számít, sőt az esetek többségében a berendezések utólagos beszerelése is megoldható. Igaz ez a hazánkban leggyakoribbnak számító MTZ/Belarus modellekre is, a debreceni Vígvári Sándor például kifejezetten a fehérorosz márkára alapozva futtatta fel cége (mtzklima.hu) működését. A gépészmérnök végzettségű szakember 2008-ban – még főiskolásként – személyautók klímaszerelésével kezdte, miután azonban az egyik csoporttársa műszaki vezetőként egy mezőgazdasági cégnél helyezkedett el, fokozatosan a traktorok, kombájnok klímaszerelésébe és -szervizelésébe is beletanult.

„Az első munkámat két hét alatt fejeztem be, most már azonban öt-hat óra alatt végzek a rendszerek összeépítésével. Lényegében négyféle szakma ismerete szükséges hozzá, a klímaszerelő mellett autóvillamossági szakembernek, lakatosnak és autószerelőnek kell lennie az embernek. Az általam kialakított rendszerek rendkívül tartósak, kiforrottak, könnyű a karbantartásuk, és a legnagyobb melegben is jó hatásfokkal működnek” – emelte ki az AgrárUnió­nak Vígvári Sándor.

Az MTZ a 100 LE alatti traktoraihoz nem gyárt klímát, a deb­­­­receni szakember azonban azokat is képes felszerelni légkon­­dicionálóval. A rendszer lelke a klímakompresszor, amit a motor főtengelye hajt. Vígvári Sándor a 820.4-es vagy 892.2-es modelleknél ezt mindig a generátor helyére rakja, a generátort pedig áthelyezi a másik oldalra, és két ékszíjjal hajtja meg a klímakompresszorról.

Természetesen a többi MTZ típusra is kifejlesztette már a megfelelő rendszert. A kondenzátort (klímahűtőt) a traktor orrába helyezi, és ventilátort is felszerel rá, mert csak a por folyamatos eltávolításával tudja biztosítani a megfelelő hőleadást. Az általa kifejlesztett rendszer előnye, hogy nem kell folyamatosan a legmagasabb fokozaton járatni, hanem szakaszos működéssel éri el a kívánt hőfokot. Nincs állandó terhelés, így emiatt a gazdának az üzemanyag-fogyasztás emelkedésével sem kell számolnia. Vígvári Sándor hűtési és fűtési kört is ki szokott alakítani, tehát a klímakompresszor kikapcsolásával a rendszer télen a fülke melegítésére is alkalmas.

Légkondicionáló a régebbi MTZ-kbe is beépíthető, bár néhány modellnél a kormányoszlop kialakítása miatt nehezebb a hűtőt behelyezni. Ott, ahol más megoldás nem kivitelezhető, 12 voltról hajtott, elektromos klímakompresszort használnak. A rendszer kiépítése könnyen lehet több százezer forintos tétel, már csak azért is, mert a debreceni szakember ragaszkodik a legjobb minőségű alkatrészekhez.

„Hosszú távon csak így lehet elégedett a gazda, nem véletlen, hogy minimális esetben kellett csupán garanciális javítás miatt kiszállnom. Legutóbb egy olyan MTZ-nél jártam, amelybe még 2012-ben szereltem be a klímát, vagyis nyolc éven át dolgozott meghibásodás nélkül” – mondta Vígvári Sándor, aki a rendszereire egy év garanciát ad. A gazda természetesen nem hanyagolhatja el az állandó tisztítást, karbantartást, a poros munkakörnyezet miatta a rendszer kifújásának a napi rutin részévé kell válnia.

Szerző: AgrárUnió

Tags: traktor, MTZ, klíma, klímaszerelés

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom