SIMA 2017 – Párizs

A nagy ívű SIMAGENA mezőgazdasági és állattenyésztési szakkiállítást – francia szóhasználattal „szalont” – minden páratlan év elején, idén február 22–26. között rendezik meg Párizs-Villepinte-ben. A középpontba már hosszabb ideje a SIMA néven külön futó gépesítés került. A gépkiállítás díjaiért versengők közül a nemzetközi zsűri a legjobbaknak két aranyat, öt ezüstöt ítélt meg, és 18 pályázó megoldásait valódi újdonságként ismerte el.

Oszd meg és – fukarkodj!

A mezőgazdasági gépek négy legnagyobb seregszemléjét szervező kiállítók megállapodtak abban, hogy negyedmilliós tömegeket vonzó rendezvényeiket mindig kétévenként tartják meg: páros években tavasszal a spanyolok, ősszel az olaszok nagy kiállítására kerül sor.

Páratlan években – azaz idén – tavasszal a franciáké, ősszel a németeké a rendezési jog. Ezzel elérték, hogy az érintett térség gyártói és kereskedői valódi újdonságokkal lephetik meg a látogatókat. Nem aprózzák fel az erejüket, koncentráltan jelenhetnek meg a szakmai közönség előtt.

Az újdonságok hivatalos versenyének megkoronázása a kiállítások arany- és ezüstérmeinek odaítélése. A SIMA „szalon” díjazottjának lenni már csak azért is különleges érdem, mert náluk a zsűri nagyon szűkmarkúan méri e kitüntető címet.

A többiekhez képest itt szinte egy nagyságrenddel kevesebb az érmek szá-ma, amit igyekeznek néhány elismerő oklevél kiadásával ellensúlyozni. Párizs hű maradt önmagához: 2017-ben szinte darabra pontosan annyi érem és oklevél született, mint 2015-ben!

stabl

A hét érmes együtt – és külön

 

Ez a fotómontázs még csak nem is sejteti, mekkora meglepetésben lesz részünk, amikor egyenként vesszük szemügyre az érmeseket! Eddig még sohasem fordult elő ugyanis, hogy az aranyakat egyszerre két gumiabroncsgyártó nyerje el, maga mögé utasítva a gépújdonságokat. Most ez bekövetkezett: a Michelin Group és a Trelleborg Wheel Systems osztozott a fődíjakon.

sw

„2 in 1” gumiabroncs (Michelin)

Az egyre nagyobb és nehezebb gépek gumiabroncsaival szemben egyre komolyabb kihívások érvényesülnek. Erre válaszolt a Michelin 6700 fős kutató-fejlesztő csapata, amikor megalkotta az alakját és felfekvőfelületét a szükséges belső légnyomás változtatásával az alkalmazási körülményekhez igazodó, „2 az 1-ben” gumiabroncsát. Az eddig legjobbnak tartott saját gyártmányaikhoz, a Michelin VF 710/70 R 42 és a Michelin AxioBib IF 710/70 R 42 0.8b és 5.6t kivitelekhez képest 20%-kal nagyobb felületen érintkeznek ezek a munka közben ultraalacsony – 0,6 bar – nyomásra hangolt gumik a talajjal. 
A nagyobb „lábnyom” révén mérsékeltebb a talajtaposás és hatékonyabb a vonóerő-átvitel is. Közúton a karkasz különleges övszalagjának köszönhetően jelentősen növelhető a belső légnyomás, így rezgésmentesen, üzemanyag-takarékosan, nagyon biztonságosan lehet vele közlekedni. Innovatív gumiabroncsai sorában a Michelin bemutatja még az Ultraflex technológiával készült és a Connected elnevezésű gumiabroncsait is. „A gumiabroncs közepén végighúzódó folyamatos futófelület közúton jut igazán érvényre, amikor is simán, rázkódásmentesen és biztonságosan hordozza a gépet” – jelentette ki a Michelin mezőgazdasági üzletágának igazgatója, Emmanuel Ladent.

sm

A belső légnyomást optimalizáló 
VIP rendszer (Trelleborg)

Az innovációs díjak másik aranyát a mezőgazdasági gumiabroncsokra szakosodott Trelleborg kapta. Ők az AGCO-csoporthoz tartozó német FENDT kombájnjára fejlesztették ki a körülményekhez igazodóan változó belső légnyomású gumiabroncsot. A Variable Inflation Pressure (VIP) önszabályzó, intelligens rendszer a gumiabroncs belső légnyomását a fejlesztésnél alapul vett arató-cséplő gépen optimalizálja a kerék terhelésének függvényében. A gabonakombájn hatalmas befogadóképességű magtartályának telítettségétől, majd leürítés utáni állapotától függően a gumiabroncs felfekvőfelülete mindig akkora, ami a talaj lehető legcsekélyebb károsodását, minimális tömörödését idézi elő. Piero Mancinelli, a Trelleborg Wheel Systems K+F igazgatója szerint „a vezető nélküli gépek és robotok az Internet of Things (IoT) interaktív megoldásai révén rohamosan mindennapi valósággá válnak a modern mezőgazdaságban. A precíziós termeléstechnológiák mai mintegy ötszázalékos részaránya az előrejelzések szerint a következő évtizedben már húsz százalékot tesz ki. Ehhez szükség van és egyre inkább szükség lesz a gépek talajkapcsolatát leginkább befolyásoló gumiabroncsok legalábbis ugyanilyen mértékű fejlesztésére.

st

A VIP rendszerrel pontosan ezt tesszük. Ez az okos, intelligens, a nyomást önállóan változtató megoldás meghatározza és beállítja a megfelelő nyomást a megfelelő időben, a megfelelő helyen – úgy, ahogyan a precíziós gazdálkodás filozófiája sugallja.” A rendszer egy sor érzékelőt tartalmaz olyan paraméterek mérésére, mint a terhelés, a nyomás, a hőmérséklet. A központi processzor ezek alapján vezérli elektronikusan a kompresszort, amelynek sűrített levegőjével egy ellenőrzött átbocsátású szelepen keresztül állítja be az éppen elvárt optimális nyomást. A VIP rendszer közvetlenül a gumiabroncs peremére telepíthető. A gumiabroncs nyomásának kézi beavatkozás nélkül történő folyamatos szabályozásával a talajtömörítés mértéke 10%-kal csökkenthető, ami bizonyítottan 5%-kal magasabb terméshozamot eredményez. A bal- és jobboldali kerekek belső légnyomását egymástól függetlenül szabályzó rendszer 2017 végétől kerül kereskedelmi forgalomba.

Ezüstérmes gépek

A CNH-csoport a vezető nélkül is dolgozó, autonóm traktorok fejlesztésében ért el kimagasló eredményeket. Az önálló munkavégzésre képes erőgépek az Egyesült Államokban már polgárjogot nyertek, az Európai Unióban azonban még sok rendeleti megkötéssel kell szembenézniük.

Magnum CVX, a futurisztikus autonóm traktor (Case IH)

Az autonóm traktorról nemcsak a vezetőfülke, hanem minden más felesleges berendezés is hiányzik. Ezek helyett komoly navigációs rendszereket hordoz. A traktor kamerákkal és szenzorokkal dolgozik, akárcsak egy önvezető Tesla gépkocsi. Figyeli a mozgó tárgyakat, és ha elveszti a GPS-jelet, azonnal leáll. A traktor kezelője elég, ha internetes kapcsolatot tart a géppel, akár a szomszéd táblán, akár egy várossal odébb. Egy táblagépről is beállítható, hogy mikor kezdje a munkát, és hol folytassa. A kezelőfelületen megadható, milyen mélyen szántson, hova vessen, permetezzen, azaz mindent tud, amivel a szántóföldi munka automatizálható. Közutakon azonban – ahová az önvezető autókat is kizárólag emberi felügyelet mellett engedik ki – ez a traktor még nem közlekedhet.

sc

T8 NHDrive™ autonóm üzemre képes, vezetőfülkés traktor (New Holland)

A vezetőfülkéből hagyományos módon is irányítható traktor ugyanazt a technológiát használja, mint a CNH-csoport előzőekben bemutatott másik autonóm, fülke nélküli erőgépe.

A vezetőfülke azonban minden felszerelésével együtt működőképes marad, mert így a traktor – vezetővel – minden más feladatra is használható.

sn

E-Kastor villanymotoros rézsűkasza (Rousseau)

A hagyományos, bonyolult hidraulika-rendszert részben elektromos energiával helyettesítő rézsűkaszát villanymotor hajtja meg. Az elektromos áramot a teljesítményleadó tengelyről működtetett generátor szolgáltatja, jóval kedvezőbb hatásfokkal, mint ha a kasza hajtása hidromotorral történne. A fejlesztés azonban ezzel nem áll meg: a gyártó a teljes gépet elektrohidraulikussá kívánja átalakítani.

sr

AutoLube intelligens kenőrendszer 
(John Deere)

Az automatikus működésű központi ke--nőrendszer jelentősen csökkenti az erőgép karbantartására fordított időt. A kézi vagy egyedi központi kenőrendszerekkel szemben ennél a koncepciónál az egyes kenőhelyeket figyelő érzékelők jelei egy központi monitorra futnak be. Innen vezérlik a szükséges mértékű, állandó kenést, megakadályozva a hiányos vagy túlzott kenőanyag-ellátást. Bár a kép azt sugallja, hogy ezzel a rendszerrel például a bálázógép kenése is megoldott, de ez nem egészen így van: a gyártó ebben az irányban még fejleszti rendszerét.

sj

DualTech VT gyors/lassú hidrosztatikus váltó (JCB)

A brit lobogó alatt pályázó JCB a DualTech Variable Transmission (VT) hajtóművel a rakodók alacsony motorfordulatszámmal is végezhető munkáinál használatos hidrosztatikus hajtás előnyeit a sokkal nagyobb sebességű közlekedési, vontatási feladatra való gyors átállás lehetőségével kombinálta. Felmérésük szerint ugyanis például egy teleszkópos rakodógép üzemidejének 60%-ában végez rendeltetésszerű munkát, az idő 40%-át közlekedéssel, vontatással tölti. Az Agri Pro teleszkópos rakodón bemutatott megoldással a hidrosztatikus sebességváltó szolgálja ki a 0–19 km/h sebességtartományt. Ezt követően a váltó automatikusan gyors fokozatba kapcsol, és ettől kezdve akár 40 km/h sebességgel is lehet haladni a rakodógéppel.

sj

Elismerő oklevelek – dióhéjban

Az ugyancsak rangos elismerést jelentő, oklevéllel kitüntetett 18 fejlesztés a gyártók betűrendes névsora szerint:


AGCO: Függesztőművek felső kitá-masztókarjának dinamikus szabályozása
• 
AGRIEST: Kettős funkciójú hidraulikus fékrendszer csatlakozója
• 
AMAZONE: A szórókeret magasságának függvényében szabályozott kibocsátású fúvókák
• 
ARVALIS – INSTITUT DU VEGETAL: 
A mezőgazdasági és a meteorológiai modelleket összevezető döntéstámogató eszköz

CLAAS: Corn cracker szemroppantó szecskázott szilázshoz; valamint optimalizált gépláncok

DANGREVILLE Synergy: Műtrágyaszórók a terheléstől függően változó guminyomással

HORSCH: Permetezőgépek szórókeret-magasságának automatikus beszabályozása

JOHN DEERE: Nagy teljesítményű elektromos traktor; valamint intelligens fúvókatest

KVERNELAND GROUP: ISOBUS-kom-patibilis függesztett eke a szállítást megkönnyítő csuklós felfogatással; körbálázók automatikus beetető rendszere; valamint bálázók nagy sebességű bálacsomagolója
• 
NEW HOLLAND: Nagy hatásfokú hű--tőrendszer

SENCROP: Valós idejű mezőgazdasági időjárásjelző a döntéshozatal támogatására

SMAG/SMART MEZŐGAZDASÁG: Internet of Things mezőgazdasági számítógépes alkalmazás

TEEJET TECHNOLOGIES: Az átfolyás nyomásváltoztatás nélküli szabályozása
• 
WEFARMUP.COM: Mezőgazdasági gépek megosztó programja

Részleteket a https://en.simaonline.com/ hon-lapon találhatnak.

Szerző: AgrárUnió

  • 1
  • 2
  • 3

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom