Samson

75 éves lett a Samson, de erősebb, mint valaha

Idén 75 éves a Samson Agro, amely egy kis kovácsműhelyként kezdte meg működését a dániai Viborg szomszédságában 1943-ban. Termékei közül a trágyaszórók és hígtrágya-kijuttató tartálykocsik a legkeresettebbek, és olyan újítások fűződnek a nevéhez, mint például a függőleges hengeres szórószerkezet.

A 2017/2018-as gazdasági évben a Samson Agro két számjegyű forgalomemelkedést könyvelhetett el, és a legnagyobb bevételt érte el a legutóbbi világválság óta. 
A megnövekedett igények kiszolgálására két új létesítménnyel bővítik központjukat, amelyek együttesen 4500 négy­­zetméternyi te­­rületet foglalnak majd el (a jelenlegi 18 500 mellett). A világ minden olyan régiójában hangsúlyosan jelen kívánnak lenni, ahol nagyobb volumenű szarvasmarha-tenyésztés folyik. A Samson forgalmának jelenleg 65 százaléka származik exportból, és a felhasznált alkatrészek bő 85 százalékát maguk gyártják. A dán termékeket 2010 óta a kecskeméti Valkon Kft. forgalmazza Magyarországon.

A vállalat többségi részvényei 1999-ben kerültek a nagyvállalkozó Ove Gleruphoz. A következő esztendőben felvették a Samson Agro nevet, és a korábbi piros színt karakteres zöldre cserélték termékeiken. A nevét a nagy erejű bibliai hőstől, Sámsontól kölcsönző gyártó 1955-ben rukkolt elő első trágyaszórójával, majd 1964-ben piacra dobta az akkor még csupán 3 köbméter kapacitású hígtrágya-kijuttató tartálykocsiját. Ma már a Samson világszerte 225 alkalmazottat foglalkoztató nemzetközi nagyvállalat, amely csaknem egy évtizede a magyar piacon is jelen van.

Idehaza a legnépszerűbb termékei közé tartoznak az SP trágyaszóró család alacsony teljesítményigényű, kompakt és strapabíró, maximális szórási pontosságú tagjai, elsősorban az SP15-ös modell. A két függőleges szóróhengerrel szerelt eszköz nagy szilárdságú acélból készül, amely extrém robusztusságot, ugyanakkor alacsony tö­­­­meget biz­­­tosít számára. A lehordószerkezet hosszú élettartamú dup­­la padlóláncból áll, amely két irányba is képes mozogni. Az automata hidraulikus feszítőrendszer a kiszórandó anyaghoz igazítja a lánc feszességét, így garantálja a hibátlan működést. A szóróhengerek hektáronként 4–70 tonna trá­­gya kijuttatására alkalmasak, a maximális szórásszélesség 12 méter. Magyarországon jól fogynak a Samson PG II hígtrágya-kijuttató tartálykocsik is, amelyek a korábbi PG modelleket váltották le 2013-ban. 
A tartószerkezet, a fu­tómű, a vonórúdváz lényegében változatlan maradt, ez jól bevált az előző verzióknál. A 3 pontos függesztőmű vi­­szont komoly fejlesztésen ment keresztül, a ko­­­­rábbi 3,9 t teherbírás helyett most már 9 t teljesítménnyel rendelkezik, így jelentős sta­­­bi­­li­­­­­tást, munkabiz­tonságot és ki­­­­­­­­­jut­­­­­ta­­­­tási mi­­nő­­­séget biz­­­­­­to­­­­sít a kü­­lönböző ki­­­­juttató­ eszkö­zök­­nek.

A so­­­­­­­­ro­­zat a PG II 16-ostól egé­­­­­­szen a PG II 35-ös modellekig terjed, a számok a köbméterben ki­­­­fejezett tar­­­­tálykapacitásra utalnak. 
A ro­­­­busztus kialakítású gépeknél a tank megtámasztása az alatta teljesen végigfutó két acélprofillal történik. A tartály szekciókra van osztva, egy további hul­­­­­lámtörő rész növeli a jármű menet közbeni stabilitását. Az új modellek mechanikus állítású vonórúddal rendelkeznek, s ezek lökésgátló rendszere képes elnyelni 
a tartálykocsira ható – a talajtól vagy 
a traktortól származó – lökésszerű erőket. A legnagyobb elfordulási szöget 12,5 fokról 15 fokra növelték, és a hasmagasságot is 30 százalékkal megemelték. Az új szivattyútorony a korábbiaknál 15 százalékkal gyorsabban tölt, de megnövelték 
a töltőcső keresztmetszeti felületét is.

A cseh Miroslav Rozánek 2007-ben vásárolta az első Samson SP15 trágyaszóróját, ám előtte két napra elkérte kipróbálásra a forgalmazótól. Eredetileg 50 pótkocsi anyagot szeretett volna vele kijuttatni, ám már a második menet után meggyőződött arról, hogy erre van szüksége. A gép átfedések nélkül, egyenletesen apró darabkákat kialakítva dolgozott, és a kiváló anyagminőség révén a trágyában lévő kövek roncsolásának is ellenállt. 5 évnyi használat során 8900 pótkocsi (bő 133 ezer tonna) anyagot szórtak ki vele, és egyszer sem kellett törés miatt megállni. Átlagosan 300-400 pótkocsi után cserélték ki a késeket, és az SP15 annyira bevált számukra, hogy 2012-ben még egy darabot vásároltak belőle. Az eszköz vontatásáról 180 LE-s traktor gondoskodik náluk, a fogyasztás 4-5 liter körül alakul pótkocsinként.

Szerző: AgrárUnió

Tags: állattenyésztés, Samson, trágyázás, Samson Agro

  • 1
  • 2
  • 3

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom