TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 80.871,84 Ft (tonna)
Napraforgómag: 211.529,28 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 73.673,12 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 77.181,38 Ft (tonna)
Repcemag: 197.911,28 Ft (tonna)
Full-fat szója: 205.273,00 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 632 Ft
Benzin ára: 619 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 413,46
USD: 390,9
CHF: 444,76
GBP: 498,79
Hirdetés
Weidemann Hoftrac 1880 homlokrakodó – Kompakt gép univerzális használatra

Weidemann Hoftrac 1880 homlokrakodó – Kompakt gép univerzális használatra

Gépesítés - 2021.12.03

Kunfehértón egy valóságos Weidemann-márkanagykövettel találkozott lapunk, aki jelenleg négy rakodót is használ a német gyártótól, sőt hamarosan egy ötödik beszerzését tervezi. Az AgrárUnió a kompakt, sokoldalú és agilis Hoftrac 1880 homlokrakodóval szerzett tapasztalataira volt elsősorban kíváncsi.

szalaigép Szalai Laszlo 2Szalai László
családi vállalkozó, agrármenedzser
39 éves, nős, 2 gyermek édesapja
hobbi: vadászat, horgászat
telefon: 06 (30) 748-1217

 

Szalai László bő másfél évtizede vette át édesapjától a Bács-Kiskun megyei Kunfehértón működő családi vállalkozást, amely árbevételének 70 százalékát a mezőgazdaságból, 30 százalékát pedig az építőiparból szerzi. A német gyártmányú, kiemelkedő minőségű Weidemann gépeket mindkét területen használják, sőt most is éppen egy újabb teleszkópos rakodó beszerzését fontolgatják, így szinte a márka hazai nagyköveteinek számítanak. Jelenleg négy gép működik a gazdaságban: a derékcsuklós, bukókeretes Hoftrac 1380 homlokrakodó, a saját napelemmel termelt energiával üzemeltetett 1160 eHoftrac elektromos rakodó és a nemrég vásárolt T4512 teleszkópos rakodógép mellett az a Weidemann Hoftrac 1880 derékcsuklós homlokrakodó, amely miatt az AgrárUnió is megkereste a fiatal kunfehértói gazdát.

szalaigep 00034 JavĂtott

- négyhengeres, 2200 köbcentis, 
61 LE-s Perkins motor

- kompakt építésmód, alacsony súlypont, kis fordulási sugár, erőteljes teljesítmény, egyedülálló fordulékonyság

- a speciális derékcsuklós megoldás révén a négy kerék egyenetlen terepen is állandó kapcsolatban marad a talajjal

Minden területen hatékony

Szalai László brojlercsirketartással foglalkozó vállalkozásában a napi kiszolgáló feladatok elvégzésénél (ólak takarítása, trágyázás, utak karbantartása, felseprése, az alomanyag kihordása utáni feltakarítás) látják hasznát a szóban forgó gépnek. „A 1880-ast másfél éve vettük, és jelenleg 700 üzemóra van benne. Az évi nagyjából 500 üzemóra nem sok, de tudatosan törekszünk arra, hogy a gépek között megosszuk a különböző feladatokat, vagyis mindegyiket a maga képessége szerint használjunk” – emelte ki 
a gazda, aki szerint a specializálás mindenképpen meghosszabbítja a rakodók élettartamát.

A Hoftrac 1880-asra kompakt építésmód, alacsony súlypont, kis fordulási sugár és erőteljes teljesítmény jellemző. Amint az mostani példánkon is látszik, univerzálisan alkalmazható, szinte nincs olyan területe egy gazdaságnak, ahol ne lehetne jó hasznát venni. A speciális derékcsuklós megoldás révén a négy kerék egyenetlen terepen is állandó kapcsolatban marad a talajjal, így 
a négyhengeres, 2200 köbcentis, 61 LE-s Perkins motor teljesítménye maximális hatékonysággal adódik át, de a gép egyedülállóan fordulékony is általa. Két emelő munkahenger biztosítja, hogy a teher eloszlása mindig optimális a gémszerkezeten, illetve ezzel a megoldással az egész gép sokkal erősebb és stabilabb.

Kunfehértón egy fülkés változatot vásároltak belőle, amellyel télen is komfortos a munkavégzés, de a homlokrakodóból létezik bukókeretes verzió is. A 1880-ast Szalai Lászlóék plusz hidraulikahűtővel kérték, hogy a nagyobb hidraulikateljesítményt igénylő eszközöket is folyamatosan működtetni tudja. Emellett egy magasnyomású mosót használnak még vele (600 literes tartállyal felszerelve), valamint egy gumi tolólapot. A rakodót automata eszközcserélővel kérték, így a szerszámcsere egyszerűen és rendkívül gyorsan megoldható. Hasznos kiegészítő a multifunkciós joy-stick is, ezen ugyanis megtalálható az eszköz csukás-nyitás kiépítése, így nem kell folyton fogást váltani, hanem a trágyavilla, illetve a seprőgép egy kézzel, egy kezelőszerven irányítható.

„Maximálisan elégedett vagyok vele, már csak a viszonylag alacsony szervizköltség miatt is, amely a nagyobb gépek csupán harmada, akárcsak a gázolajfogyasztása. 
Az adott munkát viszont szinte ugyanannyi idő alatt végzi el.“

A következő gép is Weidemann lesz

„Amíg nem létezett a 1880-as, addig ezeket a feladatokat egy nagyobb géppel oldottuk meg. De sokkal költségesebb egy óriási, 140 LE-s géppel seperni, mint ezzel a kompaktabb, takarékosabb, praktikusabb rakodóval. Maximálisan elégedett vagyok vele, már csak a viszonylag alacsony szervizköltség miatt is, amely a nagyobbénak csupán a harmada, akárcsak a gázolajfogyasztása. Az adott munkát viszont szinte ugyanannyi idő alatt végzi el” – értékelte Szalai László.

A gazdaságukban a péntek a szokásos heti karbantartás ideje, akkor végzik el az olajcserét, a zsirzásokat és 
a levegőszűrő cseréjét. Napi szinten tehát nincs gond a géppel, bár a szeptember eleji beszélgetésünk idején éppen egy orbit hidromotor-probléma lépett fel nála, amitől a kormányzása kissé nehezebbé vált, ezért elküldték javításra. Ennek apropóján a kunfehértói vállalkozó nem felejtette azt sem kiemelni, hogy a szerviz rugalmas, készséges és gyors, ami nem minden – általuk használt – márka esetén mondható el.

A 1880-as teljes hosszúsága 4715 mm, magassága 2346 mm, maximális emelési magassága 3203 mm, szélessége 1450 mm, belső fordulási sugara pedig 1831 mm.

Mivel Szalai Lászlóéknál a 3,5 m belmagasságú istállókat 
a teleszkópos rakodókra méretezték, így a kompakt 1880-asnak még a fülkés változata is gond nélkül átfér a bejáratokon, illetve a belső térben is jól manőverezhető. „Kicsit lomhább talán a 1380-asnál, de nem is az a dolga, hogy virgonckodjon, hanem az, hogy a robusztussága révén megbízhatóan elvégezze a rá rótt feladatokat” – mondta 
a tulajdonos. Mivel homokos területeik vannak, a gépet szélesebb gumizással kérték, valamint a gyorsabb hidakkal, mert azokkal hatékonyabb az egyik telepről a másikra való közlekedés.

Kunfehértón a homlokrakodót három gépkezelő használja, de természetesen csak olyan munkatársak, akik szakszerűen képesek működtetni. Szalai László úgy kalkulál, hogy 4-5000 üzemóráig gazdaságos a fenntartása, vagyis a jelenlegi használat mellett 6-7 év után cserélnék újra. Addig is erősen gondolkodnak a Weidemann új, 7 méteres teleszkópos rakodójának a beszerzésén, amelynek érkezését idén őszre tervezi a gyártó. A jelenleg piacon lévő 
5 méteres verzió ugyanis számukra éppen kicsi, de a meglévő kanál, trágyavilla és más adapterek is a 7 métereshez lesznek jók. Amint az elérhetővé válik, rögtön szeretnék lecserélni a jelenleg használt (más márkájú) 7 éves, 6000 üzemórát teljesített teleszkópos rakodójukat.

 

weidemann




Szerző: AgrárUnió

Címkék: homlokrakodó, Weidemann, Hoftrac
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Fókuszban a termelői piacok – szakmai napot és piacbemutatót ...

„Termelői piac a XXI. században – Fókuszban a védjegyek” címmel szakmai rendezvényt és ...