Rend a lelke mindennek – Rendképzők a tiszta és gyors munkához
Állattartás gépei - 2021.05.19
A gazdálkodók a rendképzőktől a nagy területteljesítményt, a gyors száradást és a tiszta, egészséges takarmány megteremtését várják el. Partnereink kínálatában a csillagkerekes (sőt dupla csillagkerekes) változatoktól a rotoros és forgókosaras (forgófésűs) megoldásokig minden megtalálható, így ki-ki a maga igényeinek megfelelően választhat munkagépet.
ELHO: egyszerű, hatékony mechanizmus
A skandináv munkagépeket magas műszaki színvonalú, strapabíró termékeknek tartja a közvélemény, és ez igaz a Finnországban gyártott ELHO termékekre is. Magyarországi importőrük, a szolnoki Agrowolf Kft. tapasztalatai szerint idehaza a rendképzők terén még a csillagkerekes vagy rotoros változatok a legelterjedtebbek, az ELHO által preferált forgókosaras (forgófésűs) megoldás egyelőre ritkaságnak számít. Pedig új szintet jelent a szálastakarmány-kezelésben, jóval tisztább végterméket lehet vele előállítani, kevesebb a behordott szennyeződés, ami különösen a tejelő állatok esetében nagyon fontos kritérium. A forgókosaras rendképzők működési mechanizmusa nagyon egyszerű. Különleges hatékonyságukat és kíméletességüket elsősorban annak köszönhetik, hogy fölfelé dobják az anyagot, ezáltal forgás közben a következő ujjsor mindig megtámasztja a felvett takarmányt, vagyis szinte lebegtetve viszi be középre. A forgókosaras rendképzők minimális veszteséggel dolgoznak, nem roncsolják a növényt, ugyanakkor át is fordítják a rendet, szellős, magas, egyenletes rendet hoznak létre, ezáltal a száradást is könnyebbé, gyorsabbá teszik.
A finnországi gyártó kétféle félig függesztett rendképzőt kínál, mindkettő támasztókerekeken gördül munkavégzés közben.
A Twin 4600 egykosaras változat kizárólag frontra függeszthető, 4,1 méteres munkaszélességgel. Magyarországon jelenleg a frontra függeszthető V-Twin 600 a legnépszerűbb modell, amely két kosárral felszerelt, 6 méter munkaszélességű középrendképző. Ha bálázót – vagy akár még csomagolót is – csatlakoztatunk egyidejűleg a traktor mögé, akkor rendkívül hatékonyan, sok költséget megtakarítva dolgozhatunk egy menetben. Az opcionálisan elérhető vonórúddal a gép hátulra is függeszthető.
Az ELHO nagyobb gépei tisztán vontatott verzióban kaphatók. A V-Twin 750 és V-Twin 950 Super modellek 8, illetve 9,5 méteres (fokozatmentesen állítható) munkaszélességgel rendelkező középrendképzők. A kosarak munkaszöge hidraulikusan állítható, ami akkor lehet érdekes, ha különböző kaszaméretekkel találkozunk (például bérmunkavégzés esetén), vagy ha földszéleken dolgozunk. A V-Twin 950s a traktor középvonalából hidraulikusan kitéríthető, így – anyagmennyiségtől függően – 2 vagy akár 3 rend is egyesíthető.
Valamennyi ELHO rendképző hidromotoros meghajtású, és percenként jellemzően 25-35 liter olajmennyiséget igényelnek, így a működtetéshez akár 70-80 LE-s erőgép is elegendő lehet. A gépek hajtási lánca lényegében csapágyakból áll, meghibásodás esetén egyszerűen és gyorsan javíthatók, nem igényelnek speciális alkatrészeket. A gumiba ágyazott acélujjak magassága fokozatmentesen állítható, a javasolt magasságuk 5 cm. A kosarak a vontatott gépeknél központi csapos függesztéssel vannak megoldva, és a karok hidropneumatikusan tehermentesítettek, ami rendkívül rugalmas talajkövetést tesz lehetővé. Fontos jellemzőjük még a vontatott verzióknak a nagy munkasebesség: itt nem lehetetlen akár a 18-20 km/h tempó sem, miközben a gép rendkívül egyenletes, szabályos formájú, szellős rendeket képez, nagy területteljesítmény mellett.
Nagyítás a képre kattintva!
SaMASZ: akár 75 százalékkal tisztább rend
A Lengyelországban prémiumgyártónak számító SaMASZ zöldsor-gépeit a miskolci Szal-Agro Kft. a 2000-es évek eleje óta forgalmazza idehaza. A vállalat bő egy évtizede készít rendképzőket, egy- és kétrotoros, illetve forgókosaras változatokban. Az egyrotoros verzióknak egy speciális fajtáját a SaMASZ számára kiemelten fontos amerikai piacra fejlesztették ki. Az UNO egy vontatott gép, amely 3–4,7 méter munkaszélességben érhető el, és a legnagyobbal is könnyen elboldogul egy 45–50 LE-s erőgép. A vontatott kivitel azért okos megoldás, mert az egyrotoros rendképzők hajtásigénye nem nagy, viszont – hagyományos kialakítás esetén – fel kell tudnia emelnie a traktornak, itt azonban nem hárul extra terhelés rá.
Magyarországon jellemzően nagyobb teljesítményű erőgépekkel találkozhatunk a gazdaságokban, amelyeknek természetesen a kétrotoros változatok sem okoznak gondot. Ezek közé tartozik a SaMASZ Z 2-es sorozata, amely középre dolgozik a két rotor ellentétes forgása révén (középrendképző), és rotoronként 6 kerékkel (3 pár tandemmel) rendelkezik. A munkaszélessége akár 7,8 méter lehet, és kiemelkedő minőségű rendet készít a szabadalmaztatott talajkövető rendszernek köszönhetően. A hajtómű és a rotorok között kuplungos kardán található.
Léteznek olyan kétrotoros változatok is, amelyeknél a rotorok egy irányban dolgoznak, ezáltal ugyanazzal a géppel egy és két rend is készíthető (vastag kaszáléknál célszerűbb az utóbbit választani). A lengyel gyártó által DUO-nak nevezett változat munkaszélessége 6,8 vagy 7,4 méter. Ennél a két rotor egymás után helyezkedik el, és a hátsó pozíciója állítható, hogy az első rotorhoz képest a jobb vagy bal oldalon helyezkedjen el. Ha a balon, akkor az első rotor elé dolgozik, vagyis egy rendet képeznek, jobbra helyezve viszont az első rotor mellé fog dolgozni, ezáltal két rendet képeznek. Az összes SaMASZ rotoros rendképzőhöz hasonlóan ez is stabil, masszív, olajfürdős hajtóművel van ellátva, és nagyon hatékony, tandemkerekes talajkövető rendszerrel rendelkezik. Így gyors tempó mellett is precíz munkát végez, tiszta rendet képez. A szabadon mozgó vonórúdja révén is pontos a talajkopírozása, de fordulékonyabb is általa, ami táblavégen megkönnyíti a kezelő dolgát.
A Tango típus esetében (a középrendképzőhöz hasonlóan) szintén a váz két oldalán helyezkednek el a rotorok, de az egyik hátrébb található a másiknál. Mindkettő a menetirány szerinti jobb oldalra dolgozik, de a rotorok pozicionálhatók aszerint, hogy mennyire lógjanak ki oldalra a vázhoz képest. Távolabb téve őket két rendet képeznek, közelebb pedig egy rendet, a munkaszélesség 6,7–7,3 méter közötti.
A Twist forgókosaras rendképző nemcsak a csillagkerekes (passzív talajhajtású) rendsodróhoz, de még a rotoros változatokhoz képest is újabb fejlődési lépcsőfokot jelent, akár 75 százalékkal tisztább rendet eredményez. Mivel nem túl dinamikusan, ezért sokkal egyenletesebben dolgozik, a kaszálék így nem sodorja magával a port, a köveket, és a talajtól való távolság is pontosabban beállítható. Fontos előnye, hogy a traktor mellső hárompontfüggesztésén is használható, így például hátra egy bálázót helyezve egy menetben két munka is elvégezhető.
A zöldbála-készítésnél munkaidő és üzemanyag takarítható meg, de a talajtaposások száma is csökken. A 6 méter munkaszélességű, 770 kg tömegű Twist egy vonórúd felhelyezésével a traktor mögött, vontatva is használható. Mivel a forgókosarak meghajtásáról hidromotor gondoskodik, ezért elöl használva sincs szükség front TLT-hajtásra.
A SaMASZ zöldvonalas termékeire gyárilag 2 év garancia jár, és mindegyik gép német kennflix hidraulikus gyorscsatlakozóval van ellátva, amely az egyedi jelölések révén egyszerűen alkalmazható. Az értékesítés során a Szal-Agro Kft. szaktanácsadást is nyújt, hogy minden gazda a számára megfelelő eszközt választhassa. A SaMASZ termékei megbízható minőségű gépek, amelyek a legnagyobb nyugati márkákkal is felveszik a versenyt de azoknál kedvezőbb áron elérhetők.
Nagyítás a képre kattintva!
FELLA: 14 méteres munkaszélességig
A szálastakarmány-betakarítógépek specialistájának számító német FELLA az egy-, két- és négyrotoros rendképzőit JURAS néven forgalmazza. A munkagépek 3–14 méter munkaszélességben képesek egy menetben összerakni az anyagot, így minden gazdaság megtalálhatja a számára legideálisabb terméket. A legegyszerűbb, egyrotoros változatok 3–4,5 méteres munkaszélességben dolgoznak, a rotorátmérők 2,5-től 3,4 méterig terjednek, a sodrókarok száma pedig 8, 10 vagy 12 darab.
A magyarországi forgalmazó Megazet Kft. tapasztalatai szerint idehaza a kétrotoros rendképzők a legkeresettebbek, amelyeknél kétféle műszaki megoldással találkozhatunk. A hagyományos verziónál (JURAS 1502) az első rotor közepére van csatlakoztatva a hátsó rotor rúdja, ezáltal oldalra kitéríthető, a munkaszélessége pedig 3–7 méter között alakul. A könnyen manőverezhető, univerzális vontatott géppel nemcsak egy nagy, hanem igény esetén két kisebb rend is képezhető. A gerendelyes változatokon (JURAS 1402, 1452, 1603) a rotorok egy önálló hordozó futóműre vannak felerősítve kétoldalt, és létezik belőlük középre sodró, illetve oldalra sodró változat. A négyrotoros középrendképző (JURAS 14055 PRO) már extrém nagy területteljesítményre képes, hiszen 12 és 14 méteres munkaszélességű változatokban elérhető.
A FELLA munkagépeire általánosan jellemző, hogy robusztus kialakítású, prémiumminőségű és könnyen fenntartható eszközök. A rendképzők lelkének számító rotorok négyféle átmérővel készülnek. A kisebb változatok (TS3 és TS4) karbantartásbarát megoldással bírnak, míg a nagyobb verziók (TS5 és TS6) karbantartásmentes kialakításúak, teljesen zárt rendszerben működnek, és pormentesen dolgoznak. Az egyes rotorkarok csatlakozói tangenciálisan vannak felfűzve, ezáltal sokkal gyorsabb haladásra képesek. A rotorkartartók hosszú csapágyazással készülnek, így stabilabb mozgást biztosítanak, a sodrókarok pedig egy tagból állnak. A FELLA rendképzőkön ráadásul alulról vannak felcsavarozva rájuk a sodrófogak (vagyis nem felfűzve), és ennek eredményeként sikeresen akadályozzák meg, hogy a rúd homlokzatán fennakadjon a takarmány. Természetesen ezzel a megoldással a fogak cseréje is sokkal egyszerűbb.
A német gyártó nagyobb gépei több saját szabadalommal emelkednek ki a vetélytársak közül. Ezek közé tartozik a steerGUARD kormányzás, amelynél a kormányzórúd – egyedi megoldásként – a gerendelyen belül, zárt részen fut végig, és ez a kialakítás pontos utánfutást eredményez. Magasabb sebességnél is nyugodt marad az eszköz járása, így megfelelő terepviszonyok közt elérhető akár a 20 km/h munkatempó is. Ugyancsak fontos innováció a Jet effect megoldás, amely a rotorok leengedését és kiemelését a repülőgépek le- és felszállásához hasonlóan hajtja végre: a munkagép először mindig a rotorok hátsó kerekeit teszi le, és csak utána buktatja le az elsőket, ezáltal elkerülhető a belebökés a talajba (kiemelésnél pedig fordított a sorrend).
A rotorok kardáncsuklós felfüggesztéssel vannak a gerendelyhez rögzítve, ezzel biztosítják a pontos talajkövetést, így
a mélyedésekből, vályúkból is maradéktalanul összegyűjthető
a takarmány. A rotorok meghajtása kardántengelyekkel történik, amelyek szinte vízszintes síkban futnak, nincsenek kitéve feszülésnek, és ez stabil, súrlódásmentes meghajtást biztosít. Ugyancsak hasznos szabadalom a nagyobb gépeknél alkalmazott CamControl hidraulikus rendszer, amely a sodrórugókat a fordulóknál 50 cm fölé emeli, és így a gép a renden áthajtva sem bolygatja fel azt.
Nagyítás a képre kattintva!
Vicon: fejlett talajkövetés
A ma már a norvég Kverneland Csoporthoz tartozó Vicon vállalatot 1910-ben alapították Hollandiában. A zöldsor-gépek fejlődése terén fontos mérföldkőnek számított, amikor 1949-ben megvásárolták a csillagkerekes rendsodró gyártási és értékesítési jogait. A Vicon ma is a rendkezelés egyik elismert szakértője, termékeit a Kverneland Group Hungária Kft. kereskedői hálózatán keresztül forgalmazza idehaza. A megfelelő gépek kiválasztása ezen a téren sem mindig egyszerű feladat, ugyanis érdemes a terményt levágó kaszához igazítani őket, illetve az sem mindegy, hogy milyen technológiával szeretnék később kezelni a lekaszált szálastakarmányokat. Ha egyből bálázásra kerül sor, akkor mindenképpen javasolt olyan rendképzőt választani, amely munkaszélességben illeszkedik a gazdaság többi eszközéhez.
A Vicon egy,- két- és többrotoros rendképzőket kínál, 3–15 méteres munkaszélességben. Az egyrotorosoknál 4,6 méter a maximum, ami a rotor és a képzett rend együttes szélességét jelenti (ebből a rotorátmérő 3,6 méter). Az ilyen gépek előnye, hogy függesztve lehet őket szállítani, és kisebb teljesítményű traktor is elégséges az üzemeltetésükhöz. A Vicon legnagyobb modellje a 464-es, ProLine kivitelű eszköz, amely legfőképpen a rotor kialakításában tér el a CompactLine verzióktól. A vezérlőpálya mérete itt nagyobb, és nincsenek zsírzási pontok, de olajfürdős kialakítású (vagyis karbantartásmentes) a bejövő hajtás is. A villák és karok mélységállítása hidraulikusan, a traktorfülkéből történik, míg a CompactLine változatoknál kézi állítással. A 464-es modell tandem futóműves (a rotor 4 keréken fut), és azoknál a traktoroknál, ahol bizonytalan a hátsó hidraulika üzemeltetése, lehetőség van támasztókereket is szerelni a gépre, ezáltal a rendképző kvázi vontatottként működhet. A 13 darab villatartó karon 10 mm vastagságú villák helyezkednek el. Az egyrotoros géppel elvileg csak egy rend képezhető, de ha visszafordulunk magunk mellé, akkor ezt az egy rendet növelni tudjuk, és nagyjából 9 méterről gyűjthető be vele a termény.
Míg az egyrotoros változatok vonóerőigénye nagyjából 50 LE, addig a közepes és nagygazdaságoknak javasolt kétrotoros rendképzőké 60–70 LE. Ezekkel oldalra vagy középre is rendezhető a szálastakarmány, és mindkét megoldásnak van előnye. Oldalra képzésnél a munkaszélesség növelhető, például egy 7 méteres géppel két irányból képezhető rend, vagyis összesen 14 méterről szedhető össze a lekaszált termény. A középre rendező verzióknál a munkaszélesség fix, viszont lehet azzal játszani, hogy milyen széles legyen a rend, és mennyire legyen tömött.
A Vicon kínálatából az új modellnek számító Andex 705 oldalra rakó változat számít az egyik legnépszerűbbnek. A CompactLine családba tartozó gépnél olajfürdős (kvázi karbantartásmentes) a hajtómű, és a vázhoz egy flexibilis karral van hozzákapcsolva, amely által kiválóan tudja követni a talaj egyenetlenségeit. A 705-ösön lévő, továbbfejlesztett TerraLink Plus talajkövető rendszer 8 fokkal nagyobb szögben képes lekövetni a talajegyenetlenségeket, mint az előző TerraLink rendszer. Innovatív megoldás, hogy a talajra helyezésnél a rotorok nem 4 kerékkel egyszerre érik el a felszínt, hanem – egyfajta „repülőgép-effektussal” – előbb a hátsó, majd az első kerekek érnek le, így nem következik be túrás. Az optimális munkasebesség 8–14 km/h.
A 705-ös rendképzőből létezik Evo és Vario kivitel, a különbség elsősorban a munkaszélességben mutatkozik meg. Az előbbi 6,6 méteres, míg utóbbi a rotorok oldalirányú kitolása révén akár 7,85 méteres is lehet. A Vario változat kitolva két kisebb rendet képez, behúzva pedig egy nagyot, illetve az is eltérés, hogy az Evo verziónál egy, a Variónál pedig két pár hidraulikacsatlakozóra van szükség. Hasznos tulajdonság, hogy a középső vázon lévő szállítókerekek a jobb manőverezhetőség érdekében kormányzottak, de ezt segíti a 80 fokban elfordulni képes vonórúd is. A gép két rotorja nem teljesen egyforma, az első 3,3 méteres, a hátsó kisebb, és míg az elsőn 11, addig a hátsón 12 villakar található, hiszen nagyobb terménymennyiséget kell kezelnie. A 4 pár ujjat hordozó villakarok negatív szögben „törnek meg”, ezáltal a terhelhetőségük nagyobb, és a rendet sem bolygatják. A 9 mm átmérőjű villák vége munka közben a villatartó kar alá esik, ezért precízen állítható a talajtól való távolsága. Amikor a villa terhelést kap, akkor hátrafelé mozdul el, nem fog a talajtól való távolsága változni, így tartható tisztán a képzett rend.
Nagyítás a képre kattintva!
Ha tetszett a cikk regisztráljon az AgrárUnió hírlevélre: https://www.agrarunio.hu/regisztracio
Szerző: AgrárUnió
Címkék: rendképző, Fella, MEGAZET Kft., Vicon, ELHO, csillagkerekes, rotoros, forgókosaras, SaMASZ, Agrowolf Kft., Szal-Agro Kft.Nyolc tonnás árpatermés? Nem lehetetlen!
Väderstad talajművelő gépek – Extrém viszonyokra extrém-jó gép ...
Más megoldást már el sem tudnak képzelni! – Szemrevételezzük a ...
A kisállatklinikai munka jelentősége kis kedvenceink ...
„Az elveszett piacokat csak minőségi búzával lehet ...
Itt az új KAP menetrend, változások történtek!
Gombatoxinok a kukoricában
Megújul a gyakorlati képzés a Magyar Agrár- és Élettudományi ...
Repülőgépről vagy helikopterről is végezhető a napraforgó ...
Öröklési szabályok változásai