A mezőgépek veteránjai – Mercedes-Benz UNIMOG
Gépesítés - 2024.11.30
Szerény kezdetből szédületes karrier! Az eredetileg parasztgazdáknak szánt egyszerű masinát közel nyolcvan éve fejlesztik, ma már a világ egyik legjobb terepjárója és sokoldalú munkagépe.
A második világháború után Németország romokban hevert, a mezőgazdaság újraindítása elé nagy akadály került: rengeteg ló pusztult el, melyeket a sereghez rendeltek a harcok idején, így nem volt elég állati erő, gépi erővel lehetett csak helyettesíteni a lovakat. Volt még egy pikantériája is az ügynek, Németországnak megtiltották a katonai járművek gyártását. Az agrárium nem esett tiltás alá, ezért hangsúlyozottan földművelőknek, erdészeteknek hozták létre és gyártották kezdetben az UNIMOG-ot − neve az Universal Motor-Gerät kifejezésből (univerzális motoros eszköz) jött. De egy ekkora tehetséget nem lehet elnyomni, az UNIMOG nemsokára megjelent a különféle hadseregek járműállományában, használják a katasztrófavédelemben, kommunális gépek alapjaként is.
Próbamenet egy korai prototípussal, erdészeti rönkszállítás közben
Egyszerű, de nagyszerű
Az elsődleges szempont egy olcsó, könnyen gyártható, minimális fejlesztéssel a már meglévő műszaki koncepciókra, alkatrészekre és fődarabokra alapozható, a mezőgazdaságban széleskörűen alkalmazható, többcélú gép (vontatás, munkagép, szállítás) megalkotása volt. Kicsi, mindössze három és fél méteres, egyszerű, de kezelőjéhez, utasához spártai, viszont megfizethető gépezetnek tervezték. Természetesen összkerékhajtással, terepáttétellel, és egy meglévő dízelmotorral látták el.
Az OM 636 típusú, 1767 köbcentiméteres, 25 lóerős, négyhengeres, soros motor sík úton elérte az 53 km/órás csúcssebességet. Ezek az adatok elég szerénynek hangzanak, de egyetlen lóval is lehet szekeret húzni, szántani. Az ős-UNIMOG legalább háromszorosan meghaladta a fogatolt jármű gyorsaságát. Az erőátvitelt egytárcsás kuplung, hat előre- és két hátrameneti fokozatú, kézi kapcsolású váltómű, és egyfokozatú osztómű biztosította, állandó 4x4-es hajtással.
Szíjhajtás, például cséplőgépnek, TLT tengely a hűtőtől balra
Feladat volt a traktorokon alkalmazott munkaeszközök, szerelékek, gépek csatlakozása, mozgatása, meghajtása, beleértve ezek közúti szállítását, vontatását is. Az első mellékhajtómű a sebességváltóról 90 fokban, jobb oldalra kivezetett szíjtárcsa volt, de ez már akkor sem számított korszerű megoldásnak. Mégis tudott például cséplőgépet hajtani. Később kapott első teljesítményleágazó tengelyt (TLT).
Kiváló terepjáró lett
Elsősorban munkaeszköznek, nem pedig teherautónak szánták, de a szállításra is nagyon megfelelt, a pöttöm géphez képest óriási pótkocsit vontathatott. A két merev tengely lengőkarokkal, csavarrugókkal és teleszkópos lengéscsillapítókkal kapcsolódott az egyszerű létraalvázhoz. Terepen előny volt az alváz rugalmas deformálódása és a nagy átmérőjű kerék. Az elöl-hátul azonos, 1270 milliméteres nyomtávját a burgonyavetés sortávolságához igazították, két sort fogott át. A tengelyek már ekkor úgynevezett portál kialakításúak voltak, ez azt jelenti, hogy a hajtótengely nem a kerék közepére irányult, hanem följebb, fogaskerék-áttétellel forgatta a kereket. Ezáltal nagyobb lett a szabad magasság, elérte a 370 millimétert.
A portáltengelyeknek köszönhetően nagy lett a szabad magasság
A kor színvonalát tükrözte
Tervezői a dizájnra nem gondoltak: az UNIMOG szögletes lett, mint egy bádogláda. Lehajtható szélvédője szimpla síküveg. Eleinte fűtés sem volt benne, teteje csak egy kifeszített, levehető ponyva. Mégis sokkal komfortosabb lehetett, mint egy lovas kocsi bakján ülni. Ablaktörlő és egy tenyérnyi visszapillantó tükör csak a vezetőülés felőli oldalon volt, valamint mindkét oldalon akkor még szabványos mechanikus karos irányjelzők. A hűtővízbetöltő nyílás kupakja középen, a szélvédő mögött kapott helyet, és a motorhoz a fülkéből lehetett hozzáférni.
A motorhoz az ergonómiára fittyet hányó fülkéből lehetett hozzáférni
Az első prototípus 1946-ra készült el a Mercedes-Benznél. Egy évvel később mutatták be a frankfurti mezőgazdasági kiállításon, nagy érdeklődés fogadta, sikert aratott – mindössze három nap alatt 150 megrendelés érkezett. A csillagos márkának ekkor még nem volt megfelelő gyártókapacitása (üzemeit lebombázták a háborúban), ezért a Boehringer szerszámgépgyár vállalkozott gyártására. 1951-ig Boehringer UNIMOG néven készült, a Mercedes-Benz ekkor megvásárolta a gyártási jogot, a Daimler-Benz AG vette saját kézbe a típust, a termelést áthelyezte Gaggenauba, mindmáig ott állítják elő. A terepjáró képességeire felfigyelt a francia haderő, ahol azonnal bevezették. Itt kezdődött az UNIMOG-család katonai pályafutása: manapság változatlanul a típuscsalád egyik fő felhasználási területe.
Még mindig jobban kényeztette gazdáját, mint egy lovas kocsi bakja
Ma már nem csak a mezőgazdaságban szolgál
Az UNIMOG gépeket a világ minden táján használják mezőgazdasági célokra, a közútfenntartásban, építőiparban, katasztrófavédelemben, továbbá használja a tűzoltóság, az építőipar, a vasúti pályafenntartás (nyomkarimás, leereszthető acélkerekekkel kiegészítve), és a katonaság is. Nehéz lenne olyan területet találni, ahol ne fordulnának elő.
Az UNIMOG mezőgazdasági alkalmazása máig megmaradt, de a talajművelés és betakarítás helyett főleg a terményszállítás és a növényvédelem került előtérbe. Napjainkra olyan különleges alkalmazások is megjelentek, mint a napelemes áramtermelő erőművek paneljeinek tisztán tartása.
Hirdetés
Címkék: mezőgép, unimog, mercedes-benzA kalászos gabonák őszi gyomosodásáról – Gyomfajok ...
Ismét a legjobbak között: Az RWA elnyerte a Business Superbrands ...
Weidemann T4512 teleszkópos rakodógép – A telep szíve, lelke, ...
Vadkár jogi esetek – Amikor az igazságszolgáltatást felváltja a ...
Ismét visszatér régi jó „barátunk” az elektronikus ...
Javában tart a tavaszi vetőmag szezon – Újdonságok az RWA ...
Csaknem 30 százalékkal csökkent a műtrágyák ára
Optimalizáljuk a termelési költséget és maximalizáljuk a ...
A minőségi búzatermesztés lehetőségei és kihívásai
Árvakelés az őszi vetésekben