1975-ben négy évet kellett várni egy új autóra – nosztalgiázzunk a Merkur vállalatról!
Hírek - 2023.03.30
Biztosan sokan emlékeznek még arra, hogy új autót régen csakis a legendás Merkur vállalattól lehetett beszerezni. Nosztalgiázzunk róluk egy kicsit!
A rendszerváltás előtti Magyarország a szocializmust építette, és a rendszer egyik különlegessége volt, hogy valamiért nagyon vonzódott az antik mitológiákhoz. Az elnevezésekben mindenképp, elég csak a ma is népszerű Vénusz étolajra vagy Olympos citromlére gondolni.
Az ókori rómaiaktól kapta nevét a Merkur is, amely a mitológiában az istenek hírnöke volt, de egy bolygó is viseli a nevét, nálunk pedig azt a vállalatot jelentette, ahonnan autóhoz lehetett jutni. Bizony, akkoriban még nem volt elég besétálni egy szalonba, hanem igénylést kellett leadni a vágyott Ladára, Daciára, Wartburgra, Trabantra, Zastavára vagy Skodára, és pár év múlva akár hozzá is juthatott a dolgozó magyar.
A Merkur Személygépkocsi-értékesítő Vállalat nem foglalkozott beszerzéssel, csupán a külföldről beérkezett gépkocsik átvételét, tárolását és elosztását, átadását végezte. Monopolhelyzetben volt, bár a megkerülésével is autóhoz lehetett azért jutni. Jellemző, hogy a talán legismertebb vezérigazgatója, Hellner Károly maga is egyszerű Trabanttal járt.
Az autóvásárlás viszonylag egyszerű folyamatnak számított: személyesen vagy írásban kellett jelezni az erre vonatkozó igényt, típus és szín megjelölésével. Utána az érdeklődő postán megkapta a befizetési lapot, és elkezdett előre törleszteni. Pár év múlva juthatott hozzá a kocsijához, de előbb persze még ki kellett fizetnie az addig fennmaradt összeget, és már mehetett is az átadótelepre – elevenítette fel a Totalcar oldal.
1965 és 1987 között Csűri István volt a Merkur vezérigazgatója, tőle származik az az 1978-as tájékoztató, amelyet az itthonrolhaza.hu oldal idézett. A vállalatvezető az Autó-Motor újságban tájékoztatta a lakosságot arról, hogyan áll az újautó-értékesítés, és mennyit kell várniuk a megrendelőknek. A nosztalgikus sorok ez az egyik legmulatságosabb, de a lenti linken az egész tájékoztató elolvasható:
„1975 utolsó harmada óta – gyakorlatilag átmenet nélkül – éles fordulat következett be a személyautó-kereslet alakulásában. Ma kereken 310 ezer magánvásárlónk és 6000 közületi megrendelőnk várakozik személygépkocsira, az átlagos várakozási idő pedig négy év.”
Csűri István teljes cikkéért KLIKK IDE!
(Fotók: Fortepan / Fortepan – Belházy Miklós)
Címkék: új autó, magyarország, rendszerváltás, nosztalgia, merkur, várakozás, pénz
Megjelent az új agrár-környezetgazdálkodási támogatás ...
Aflatoxin szennyeződés – a Helyes Mezőgazdasági Gyakorlat ...
Pusztított az aszály 2024-ben: a kukoricánál a legnagyobb a ...
A szőke szépség (1. rész) – Haflingi ló tenyésztésben, ...
A leander teleltetése – minden, amit tudnod kell
A pálma téliesítése lépésről lépésre
Elmarad a januári AgrárgépShow, de az AGROmashEXPO meg lesz ...
A Kverneland hivatalos márkakereskedője lett az AGROTEC ...
Aszály a természetben, aszály az agráriumban
Aggodalomra adhat okot az ázsiai lódarázs felbukkanása ...