TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 79.359,96 Ft (tonna)
Napraforgómag: 181.376,88 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 74.408,92 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 65.682,57 Ft (tonna)
Repcemag: 202.545,37 Ft (tonna)
Full-fat szója: 191.256,69 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 611 Ft
Benzin ára: 600 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 406,03
USD: 376,65
CHF: 432,14
GBP: 488,14
Hirdetés
1975-ben négy évet kellett várni egy új autóra – nosztalgiázzunk a Merkur vállalatról!

1975-ben négy évet kellett várni egy új autóra – nosztalgiázzunk a Merkur vállalatról!

Hírek - 2023.03.30

Biztosan sokan emlékeznek még arra, hogy új autót régen csakis a legendás Merkur vállalattól lehetett beszerezni. Nosztalgiázzunk róluk egy kicsit!

A rendszerváltás előtti Magyarország a szocializmust építette, és a rendszer egyik különlegessége volt, hogy valamiért nagyon vonzódott az antik mitológiákhoz. Az elnevezésekben mindenképp, elég csak a ma is népszerű Vénusz étolajra vagy Olympos citromlére gondolni.

Az ókori rómaiaktól kapta nevét a Merkur is, amely a mitológiában az istenek hírnöke volt, de egy bolygó is viseli a nevét, nálunk pedig azt a vállalatot jelentette, ahonnan autóhoz lehetett jutni. Bizony, akkoriban még nem volt elég besétálni egy szalonba, hanem igénylést kellett leadni a vágyott Ladára, Daciára, Wartburgra, Trabantra, Zastavára vagy Skodára, és pár év múlva akár hozzá is juthatott a dolgozó magyar.

A Merkur Személygépkocsi-értékesítő Vállalat nem foglalkozott beszerzéssel, csupán a külföldről beérkezett gépkocsik átvételét, tárolását és elosztását, átadását végezte. Monopolhelyzetben volt, bár a megkerülésével is autóhoz lehetett azért jutni. Jellemző, hogy a talán legismertebb vezérigazgatója, Hellner Károly maga is egyszerű Trabanttal járt.



Az autóvásárlás viszonylag egyszerű folyamatnak számított: személyesen vagy írásban kellett jelezni az erre vonatkozó igényt, típus és szín megjelölésével. Utána az érdeklődő postán megkapta a befizetési lapot, és elkezdett előre törleszteni. Pár év múlva juthatott hozzá a kocsijához, de előbb persze még ki kellett fizetnie az addig fennmaradt összeget, és már mehetett is az átadótelepre – elevenítette fel a Totalcar oldal.

1965 és 1987 között Csűri István volt a Merkur vezérigazgatója, tőle származik az az 1978-as tájékoztató, amelyet az itthonrolhaza.hu oldal idézett. A vállalatvezető az Autó-Motor újságban tájékoztatta a lakosságot arról, hogyan áll az újautó-értékesítés, és mennyit kell várniuk a megrendelőknek. A nosztalgikus sorok ez az egyik legmulatságosabb, de a lenti linken az egész tájékoztató elolvasható:

„1975 utolsó harmada óta – gyakorlatilag átmenet nélkül – éles fordulat következett be a személyautó-kereslet alakulásában. Ma kereken 310 ezer magánvásárlónk és 6000 közületi megrendelőnk várakozik személygépkocsira, az átlagos várakozási idő pedig négy év.”

Csűri István teljes cikkéért KLIKK IDE!

(Fotók: Fortepan / Fortepan – Belházy Miklós)

1975-ben négy évet kellett várni egy új autóra – nosztalgiázzunk a Merkur vállalatról!



Címkék: új autó, magyarország, rendszerváltás, nosztalgia, merkur, várakozás, pénz
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Szilva fajtabemutató a Pölöskei Fajtakísérleti Állomáson

Szilva fajtabemutatót rendezett a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) a közelmúltban a hatóság ...