TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 73.543,98 Ft (tonna)
Napraforgómag: 166.454,88 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 76.392,27 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 59.634,63 Ft (tonna)
Repcemag: 178.759,85 Ft (tonna)
Full-fat szója: 215.355,88 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 600 Ft
Benzin ára: 596 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 394,02
USD: 354,4
CHF: 421,4
GBP: 466,67
Hirdetés
Nosztalgiázzunk: Fortschritt ZT 303 traktor

Nosztalgiázzunk: Fortschritt ZT 303 traktor

Hírek - 2022.10.19

A rendszerváltás előtti magyar mezőgazdaság ikonikus márkája volt a keletnémet Fortschritt. A ZT 303-as traktorok az MTZ-khez képest előrelépést jelentettek, így nem csoda, hogy még ma is dolgozik belőlük jó néhány a német földeken.

A keletnémet Fortschritt márkát 1951-ben alapították, mégpedig azzal a céllal, hogy traktorokkal, kombájnokkal és más mezőgazdasági gépekkel lássa el a kommunista államot és más KGST-országokat. A gyár megszűnése 1997-re datálható, akkor vette át a Case IH az irányítást, és ezzel a márka lényegében el is tűnt a piacról.

A termékei persze nem, olyannyira, hogy Németországban még ma is sokan dolgoznak velük. Ahogy Magyarországon még ma sem szokatlan például az ősöreg MTZ-50-esek látványa, úgy a hajdani gyártó országban is szaladgál még jó néhány Fortschritt traktor az utakon. A Berlinhez közeli Wulkauban élő Florian Meinschien egy cinóber színű ZT 303-as erőgépről posztolt ki nemrég több képet is, jól láttatva, hogy a koros masinát még ma is bátran befogja dolgozni.

Fortschritt szovegbe

A Fortschritt ZT 300-as széria gyártását 1967-ben kezdték meg az RS14 Famulus sorozat utódaként. Összesen bő 70 ezer darabot készítettek belőle az 1980-as évekig. A ZT 303-as már összkerékhajtású modell volt, amely az első hidat az IFA W50 LA teherautótól örökölte. A meghajtásról négyhengeres, 6560 köbcentis, 100 LE-s motor gondoskodott, a nagyobb nyomatékátvitelről pedig kéttárcsás tengelykapcsoló. A hidraulikaszivattyú teljesítménye 50 l/min volt, a függesztő berendezés kapacitása 2,5 tonna.

A váltó 9 sebességfokozatot biztosított előre és 6-ot hátra, a sebesség pedig 3-tól akár 30 km/h-ig terjedt, ami szállítási feladatoknál nagy előrelépést jelentett abban az időben. A fajlagos fogyasztás 238 g/kWh körül alakult, vagyis ha összevetjük mondjuk a 290–405 LE-s tartományba eső mostani Valtra S szériás erőgépek 210 körüli értékével, akkor meglehetősen pazarlónak volt nevezhető.

 

(Fotók: Florian Meinschien)

Címkék: traktor, Fortschritt, összkerékhajtás, ZT 303, rendszerváltás
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Megújul a gyakorlati képzés a Magyar Agrár- és Élettudományi ...

Befejeződött a gyakorlati oktatást és kutatást kiszolgáló egyetemi cégek és szervezeti egységek integrációja, ...