TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 64.226,90 Ft (tonna)
Napraforgómag: 140.307,36 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 63.149,46 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 58.062,74 Ft (tonna)
Repcemag: 152.374,56 Ft (tonna)
Full-fat szója: 214.278,20 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 601 Ft
Benzin ára: 604 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 385,91
USD: 355,12
CHF: 390,24
GBP: 451,39
Hirdetés
A pulyka nem „szexi”, ezért nem ismerik a fogyasztók

A pulyka nem „szexi”, ezért nem ismerik a fogyasztók

Hírek - 2022.07.13

Magyarországon a pulykahús-előállítás és fogyasztás jelentősen szűkült az elmúlt időszakban, az ágazati szereplő szerint részben azért, mert az állat nem „szexi”, a fogyasztók ezért nem is ismerik.

Most azonban létrejöhet hazánk legnagyobb pulykafeldolgozó vállalata, miután a Gazdasági Versenyhivatal jóváhagyta a szarvasi Gallicoop Zrt. és a kecskeméti Gallfood Kft. fúzióját. Az egyesülés következtében a remények szerint erősödhet a pulykahús-termelők integrációja is, ami fellendítheti az egyre szűkülő szektort. 

A GVH a közelmúltban adta ki hatósági bizonyítványát arról, hogy a hazai piac vezető pulykafeldolgozójának számító Gallicoop Zrt. egyedüli irányítást szerezhet a Gallfood Kft., illetve a bőnyi Gallbreed Kft. és a lövői Gallgarden Kft. felett. A kecskeméti Gallfood eddig a magyar pulykafeldolgozóipar második legnagyobb társaságaként működött, a Gallbreed és a Gallgarden pedig baromfihízlalással foglalkozott. A versenyhivatali jóváhagyás zöld utat ad ahhoz, hogy a hazai viszonyok közt óriásvállalat jöjjön létre, amely a feldolgozás mellett tenyésztési és termeltetési tevékenységet is felölelő pulykaintegrációt fog össze. A Gallicoop tavaly 42,6 milliárd, a Gallfood 16,7 milliárd forint árbevételt ért el, így együttes forgalmuk megközelítette a 60 milliárd forintot.

Az elmúlt időszak cégvásárlásaival a két nagy pulykafeldolgozó végeredményben a Mészáros-csoporthoz került, amely a gabonaiparban korábban létrehozott két nagyvállalat – a búzafeldolgozást végző visontai Viresol Kft. és a kukoricapiacon szereplő tiszapüspöki Kall Ingredients Kft. – után a húsiparban is meghatározó társaságokhoz jutott.

Az összefonódás egyik legfontosabb célja, hogy az új vállalat versenyképessége bel- és külföldön is növekedjen, hatékonyságjavító lépésekre azért is szükség lenne, mert mind a Gallicoop, mind a Gallfood veszteséggel zárta a tavalyi évet. Cégnyilvántartási adatok szerint a Gallfood több mint 1,1 milliárd, a Gallicoop 250 millió forinton felüli negatív eredményt mutatott. A romló eredmények összefüggésbe hozhatók a Covid-járvány kedvezőtlen hatásaival is, amelyek a pulykatermelést és -feldolgozást különösen súlyosan érintették az utóbbi időszakban. Főként a Horeca-szektorra vonatkozó korlátozások okoztak gondokat, amelyek miatt érzékelhetően visszaesett a pulykából készült termékek iránti kereslet. A hazai pulykavágás és -feldolgozás a korábbi 140 ezer tonnáról egyébként is évi 100 ezer tonnára csökkent az elmúlt években, tavaly pedig a járvány következtében további visszaesés következett be.

Eközben Lengyelország például csaknem 150 ezer tonnával növelte éves pulykahús-előállítását, és új szereplőként Spanyolország is megjelent az európai porondon, ahol a fogyasztás összességében nem növekedett az utóbbi években.

A hazai csirketermelés folyamatos növekedése láttán a pulykaágazatban ma már úgy vélik, hogy a vállalkozások belealudtak az elmúlt tíz évbe, és nem hajtották végre azokat az állattenyésztési és élelmiszerfeldolgozási fejlesztéseket, amelyekre az eredményesebb piaci szerepléshez szükség lenne.

Így a pulykahús előállítása költséghatékonysági szempontból versenyhátrányba került a csirkehússal szemben, és az árcentrikus hazai fogyasztóknál ez döntő szempontnak bizonyult.

Az ágazati vállalkozások szerint a szektor számára az is hátrányos lehet, hogy a pulyka nem tekinthető esztétikus haszonállatnak, nem „szexi”, ezért a hazai vásárlók jelentős része nem is ismeri. A megoldást sokan abban látnák, ha a pulykahús alapanyagként nagyobb mennyiségben kerülne vissza a konyhákba és a gasztronómiába, de ehhez edukációra és aktívabb marketingmunkára lenne szükség.

 




Forrás: Növekedés.hu

Címkék: pulyka, pulykahús
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Tartsuk a vizet a tájban!

Országos felmérést végzett több mint tízezer, mély fekvésű területen tevékenykedő gazda körében a Nemzeti ...