
Mi ez? Kombájnok a vízen!
Hírek - 2020.10.06
Kevésbé ismert, hogy a Dunán (hatékonyan, bár kissé lassan, de mindenképpen környezetbarát módon) rendszeresen szállítanak a gyártók, forgalmazók mezőgazdasági gépeket is. Így tesz mostantól a Case IH és a New Holland is, amelyek a kombájnjaikat juttatják el ilyen módon Belgiumból Európa különböző vidékeire.
Korábban a CNH Industrial csoport elsősorban közúton, teherautók, kamionok segítségével végezte a szállítást a Zeebruggében (Észak-Belgiumban) lévő északi-tengeri kikötőből. A közelmúltban azonban újfajta módot találtak a kombájnjaik célba juttatására, mégpedig a Dunán keresztül. A 2300 kilométeres út során a gépek a németországi Passauból egészen a bulgáriai Ruszéig utazhatnak el.
A szállítóhajók révén egyszerre jóval több kombájn juttatható el a célállomásokra, ezáltal a költségek is érezhetően csökkennek. Az egy gyártócsoporthoz tartozó Case IH Axial Flow és New Holland CR kombájnok alapváltozatai (adapterek nélkül) 24,5 tonnát nyomnak, ezért a közúti szállításukhoz speciális járművekre, valamint európai útengedélyekre van szükség. A vízi útvonalon ezek a nehézségek szintén kiküszöbölhetők.
Járulékos előny, hogy a dunai „hajókázás” alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással jár, ráadásul nem is kevéssel. A CNH Industrial úgy kalkulál, hogy 42 kombájnt (valamint néhány nagyobb teljesítményű traktort) a fedélzetre téve akár 37 tonnával is csökkenthető a légkörbe juttatott szén-dioxid mennyisége egy-egy út során.
Viszonylagos hátrányt jelent, hogy a 4-5 napos közúti szállítással ellentétben a hajóztatás 10–15 napig is eltarthat, viszont kevesebb papírmunkával jár, és az 5–10 napos differencia általában belefér a viszonteladóknak, hiszen nem gyorsan romló áruról van szó. Az első próba sikerén felbuzdulva a CNH Industrial azt tervezi, hogy még több rakodópontot vesz majd igénybe a Dunán, ahol a hatalmas kombájnokat darukkal pakolják át, vagyis nem a saját kerekeiken gurulnak a másik szállítóeszközhöz. Ennek megkönnyítésére a Case IH nebraskai gyárában speciális emelőkonzolokat is helyeznek a kombájnkerekek közelében, hogy a rakodás még egyszerűbben és biztonságosabban történhessen.
Címkék: New Holland, kombájn, mezőgépgyártás, szállítás, Case IH, Duna

Tovább csökkent a mezőgazdaságigép-forgalom

Baktériumos talajoltás lépésről lépésre: Mit érdemes tudni?

Bizonytalan időre halasztják a 32. Alföldi Állattenyésztési és ...

Húsipari innovációk: új kutatás-fejlesztési projekt indul a ...

Barkók a kapásokban – Előfordulásuk, fajtáik, kárképeik, ...

Pulsar® Plus-os gyomirtás mesterfogásai

Nézzük, hogy miért/mivel vakcináznak itthon a száj- és ...

Akár 1 milliárd forint támogatás! – Megjelent a ...

Felszín alatti csepegtető öntözés (SDI)

Elmarad a NAK Szántóföldi Napok és AgrárgépShow-Mezőfalva