TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 84.764,69 Ft (tonna)
Napraforgómag: 240.982,71 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 79.267,09 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 81.329,25 Ft (tonna)
Repcemag: 211.991,73 Ft (tonna)
Full-fat szója: 204.015,41 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 595 Ft
Benzin ára: 585 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 407,65
USD: 358,25
CHF: 438,66
GBP: 474,32
Hirdetés
Mi ez? Kombájnok a vízen!

Mi ez? Kombájnok a vízen!

Hírek - 2020.10.06

Kevésbé ismert, hogy a Dunán (hatékonyan, bár kissé lassan, de mindenképpen környezetbarát módon) rendszeresen szállítanak a gyártók, forgalmazók mezőgazdasági gépeket is. Így tesz mostantól a Case IH és a New Holland is, amelyek a kombájnjaikat juttatják el ilyen módon Belgiumból Európa különböző vidékeire.

Korábban a CNH Industrial csoport elsősorban közúton, teherautók, kamionok segítségével végezte a szállítást a Zeebruggében (Észak-Belgiumban) lévő északi-tengeri kikötőből. A közelmúltban azonban újfajta módot találtak a kombájnjaik célba juttatására, mégpedig a Dunán keresztül. A 2300 kilométeres út során a gépek a németországi Passauból egészen a bulgáriai Ruszéig utazhatnak el.

A szállítóhajók révén egyszerre jóval több kombájn juttatható el a célállomásokra, ezáltal a költségek is érezhetően csökkennek. Az egy gyártócsoporthoz tartozó Case IH Axial Flow és New Holland CR kombájnok alapváltozatai (adapterek nélkül) 24,5 tonnát nyomnak, ezért a közúti szállításukhoz speciális járművekre, valamint európai útengedélyekre van szükség. A vízi útvonalon ezek a nehézségek szintén kiküszöbölhetők.

Járulékos előny, hogy a dunai „hajókázás” alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással jár, ráadásul nem is kevéssel. A CNH Industrial úgy kalkulál, hogy 42 kombájnt (valamint néhány nagyobb teljesítményű traktort) a fedélzetre téve akár 37 tonnával is csökkenthető a légkörbe juttatott szén-dioxid mennyisége egy-egy út során.

Viszonylagos hátrányt jelent, hogy a 4-5 napos közúti szállítással ellentétben a hajóztatás 10–15 napig is eltarthat, viszont kevesebb papírmunkával jár, és az 5–10 napos differencia általában belefér a viszonteladóknak, hiszen nem gyorsan romló áruról van szó. Az első próba sikerén felbuzdulva a CNH Industrial azt tervezi, hogy még több rakodópontot vesz majd igénybe a Dunán, ahol a hatalmas kombájnokat darukkal pakolják át, vagyis nem a saját kerekeiken gurulnak a másik szállítóeszközhöz. Ennek megkönnyítésére a Case IH nebraskai gyárában speciális emelőkonzolokat is helyeznek a kombájnkerekek közelében, hogy a rakodás még egyszerűbben és biztonságosabban történhessen.

 

Címkék: New Holland, kombájn, mezőgépgyártás, szállítás, Case IH, Duna
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

A hamuszürke szárkorhadás az új növénygyilkos

Az éghajlatváltozás, felmelegedés kedvez a trópusi-szubtrópusi gombakórokozók megjelenésének és ...